Intr-un exces de sinceritate, Traian Basescu marturisea in 1999, la televizor, o isprava marinareasca. Povestea cum a pacalit autoritatile franceze si a scapat basma curata dupa ce o defectiune tehnica a navei sale a pus in pericol Portul francez Rouen, generand un incendiu care a afectat 38 de nave. La inceputul acestui an, colegul nostru Andrei Badin a facut pe arheologul si i-a reusit. A "pescuit" din memoria videocasetelor poznasa istorisire din vremea ministeriatului lui Basescu la Transporturi si a restituit-o actualitatii, publicand-o in Jurnalul National in numarul din 30 ianuarie. Noua ne-a ramas sa verificam daca intamplarea povestita de prezident are si corespondent in realitate. Sa mergem asadar la fata locului (pentru ca in bazele de date disponibile online nu am gasit nici o referinta) si sa gasim urmele faptelor descrise de Basescu.

ARHEOLOGIE IN BIBLIOTECÅ. Birocratia franceza este faimoasa in Europa. Auzisem de ea, insa recunosc ca m-a cam blocat cand ne-am intalnit nas in nas. Pe terenul ei. La Rouen in port. Iti atarni legitimatia de gat si te inscrii la cuvant, in fata unor oameni binevoitori si politicosi. Le spui ca vrei sa gasesti in arhive cutare si cutare lucru (intamplat cam pe cand dumnealor cochetau cu biberonul) si esti rasplatit cu un ooo aprobator si invitat de indata sa-ti faci o programare prin mail, peste o saptamana-doua-trei. Dar tu n-ai timp si vrei sa arzi niste etape ce nu pot fi arse defel. Atunci, interlocutorii cei binevoitori te trimit, cu bune recomandari, la o alta institutie, unde, fara indoiala, lucrurile se misca mai rapid. Asa se face ca m-am facut minge de ping-pong intre Capitania Portului, Administratia Portului Autonom, Prefectura Senei Maritime si alte cateva institutii pe care nu va voi plictisi prezentandu-vi-le. Nu de alta, dar nu v-ar fi de nici un folos, cum nu mi-au fost nici mie. Politetea ce mi-a fost aratata de absolut toata lumea ma face sa-mi inghit orice remarca neprincipiala despre diversele stari de agregare a birocratiei pe malurile Senei. E suficient sa va spun ca am ales in cele din urma drumul care a ocolit aprobarile de principiu si programarile in audienta: consultarea arhivelor publice.