Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a motivat vineri decizia prin care seful statului poate refuza o singura data, motivat, numirea unui ministru. In acest context, Norica Nicolai a anuntat ca il da in judecata pe Basescu deoarece acesta i-a obstructionat accesul la o functie publica
Judecatorii CCR au recunoscut ca s-au vazut nevoiti sa adauge un nou alineat la Legea fundamentala, intrucit Constitutia nu ofera solutii pentru iesirea din astfel de blocaje.CCR a respins insa interpretarea Guvernului, potrivit careia presedintele ar fi obligat sa accepte orice propunere inaintata de premier. Judecatorii au argumentat citind al doilea alineat al articolului 85 din Constitutie, care prevede ca “Presedintele revoca sau numeste, la propunerea primului- ministru, pe unii membri ai Guvernului”, articol pe care l-au interpretat in sensul ca, in acest caz, “Presedintele nu executa o hotarire a Parlamentului, ci se afla in situatia de a decide el insusi numirea unor ministri”.

CCR a explicat ca, daca propunerea premierului are acceptul Parlamentului, cum se intimpla la investirea unui nou guvern sau la restructurare guvernamentala, presedintele n-ar putea sa refuze numirea, intrucit ar incalca Legea fundamentala, prin incalcarea vointei Legislativului, precizeaza Cotidianul. Dar cind respectiva propunere nu trece prin Parlament, ca in cazul remanierii sau al vacantarii unui post de ministru, seful statului isi poate manifesta “actul de vointa”. Curtea a mai stabilit ca premierul nu are dreptul de a cenzura motivele pentru care presedintele ii respinge propunerea.

Ei au decis sa aplice un principiu folosit in procesul de legiferare: dreptul presedintelui de a trimite o lege pentru reexaminare o singura data. Chiar daca analogia este fortata, sa admitem ca s-ar putea aplica acest principiu. In acest caz insa, daca echivaleaza nominalizarea pe post a unui ministru cu promulgarea unei legi, Curtea ar fi trebuit sa respecte integral prevederile Constitutiei. Mai precis,Gardianul, arata ca in cazul unei legi trimise spre reexaminare, presedintele trebuie sa o promulge, cand ii este trimisa inapoi de Parlament, chiar daca este in aceeasi forma. Analogia ar fi ca presedintele poate refuza o data un ministru, dar este obligat sa il numeasca daca primeste aceeasi nominalizare. Curtea a hotarat insa ca premierul nu mai poate face aceeasi nominalizare “prin chiar faptul neinsusirii propunerii de catre presedintele Romaniei”. Pe ce text constitutional sau argumente juridice se bazeaza aceasta decizie nu se explica in decizia Curtii. Ar fi fost, oricum, imposibil, pentru ca nu exista asemenea prevederi legale. Judecatorii Curtii Constitutionale au decis ca aceasta este solutia si au modificat Constitutia, in asa fel incat sa se conformeze deciziei lor, fara sa aiba vreun drept in acest sens. Mai apare o problema, extrem de actuala. Articolul 85, alin.2 din Constitutie se refera atat la numirea, cat si la revocarea din functie a ministrilor. Daca presedintele refuza sa aprobe revocarea din functie a ministrului Melescanu, de la Aparare, ce se intampla? Ar trebui ca premierul sa nominalizeze o alta persoana pentru revocare, respectand spiritul si litera acestei decizii a Curtii Constitutionale.

Ziua a adus in discutie si raporturile presedinte-premier, care nu mai pot fi pur formale. De aceea, verificarea indeplinirii conditiilor de numire a unor membri ai Guvernului intra in competenta presedintelui la exercitarea pentru prima data a dreptului de a propune. "Limitarea la o singura respingere a propunerii se justifica prin faptul ca, in continuare, raspunderea pentru o alta nominalizare revine, in exclusivitate, primului-ministru", se sustine in motivare. In aceasta se mai mentioneaza ca motivele cererii de respingere, facute de presedinte, nu pot fi cenzurate de premier, care in prima faza nu are si competenta decizionala. "Presedintele ramane raspunzator politic, in fata electoratului, pentru modul in care a motivat refuzul de a da curs propunerii primului-ministru, dupa cum premierul si Guvernul raman raspunzatori politic in fata Parlamentului, mai spun magistratii. In ceea ce priveste posibilitatea primului-ministru de a reintera prima propunere, Curtea constata ca aceasta posibilitate este exclusa prin chiar faptul neinsusirii propunerii de catre presedinte. Motivatia este semnata de opt judecatori, semnatura lui Petre Ninosu neregasindu-se pe document.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.