legislatiei romanesti, dar si al slabiciunii si lasitatii oamenilor politici, cred unii experti in drept si analisti politici. Organisme similare exista in majoritatea democratiilor, dar poate ca nici unul nu a ajuns in situatia Curtii autohtone: competenta, credibilitatea, neutralitatea politica si trecutul legat de comunism ii sunt puse la indoiala atat de politicieni, cat si de publicul larg.
In mai putin de un an de zile, noua judecatori in robe rosii au reusit sa intoarca din drum Parlamentul care voia sa-l suspende pe presedinte, sa ingroape o institutie, CNSAS, care a functionat aproape zece ani sau, in cazul numirii ministrilor, sa dea presedintelui un drept neprevazut de Constitutie - cel de veto. CCR exista de aproape 20 de ani, dar a patruns in spatiul public relativ de curand. Daca pe vremea guvernarii PSD, cand institutiile politice functionau mana in mana, unse de aceeasi culoare politica, putini stiau de existenta ei, acum, cand arena politica s-a colorat si au aparut interese divergente, toata lumea merge la Curte. Motivul e simplu: avem o Constitutie "ambigua, lacunara si interpretabila", asa cum o caracterizeaza profesorul de stiinte politice Adrian Miroiu.
Cum s-a ajuns ca un arbitru neutru sa intre in joc povesteste tot Adrian Miroiu, care se astepta ca mai devreme sau mai tarziu sa se ajunga aici: "In 2003, cand s-a schimbat Constitutia, s-a schimbat si statutul CCR, care a devenit un jucator foarte important in spatiul public. Pana atunci, deciziile ei puteau fi intoarse cu o supermajoritate parlamentara (doua treimi din cele doua Camere ale Parlamentului - n.red.). Ideea de atunci era ca, in contextul unei coruptii la nivel inalt, sa se evite ca un numar de parlamentari cu interese, care pot forma o mafie, sa faca praf Constitutia. Acum ne dam seama ca poate am schimbat Constitutia prea tare".
Pe langa motivarea justa a puterii supreme a CCR, anume ca este consfintita de Constitutie, situatia din ultima perioada, in care Curtea taie si spanzura in politica Romaniei, are alte cauze. "Curtile constitutionale au intervenit de multe ori si in tranzitiile Ungariei si Bulgariei. Daca la noi se recurge la CCR in exces, este pentru ca legile au foarte multe lacune si sunt prost corelate cu Constitutia. In alte tari, reglementarea numirii si demiterii unui ministru e mult mai detaliata si fara ambiguitati", socoteste Alina Mungiu-Pippidi, presedintele Societatii Academice Romane. O alta cauza pentru implicarea CCR in jocul politic este si aceea ca "nu mai exista nici o urma de bunavointa (politica - n.red.) in a ajunge la o intelegere bazata pe interesul public". Analistul Cristian Parvulescu da vina tot pe politicienii care au ajuns, zilele acestea, sa puna ei insisi la indoiala justetea CCR: "In Franta, Curtea nu intervine in conflictele politice, ci doar in situatii exceptionale. Fiecare institutie isi asuma o responsabilitate politica. La noi aceasta responsabilitate nu exista".
Despre autor:
Sursa: Romania Libera
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Inițiativa europeană prin care România ar putea recicla mai eficient sticla
Sursa: green.start-up.ro
-
Laura Olaru, antreprenoarea care a pariat totul pe genți: Trebuie să fii un...
Sursa: retail.ro
-
Care este ziua ta norocoasă în săptămâna 1-7 aprilie în funcție de zodie
Sursa: garbo.ro
-
Emi Gal, fondatorul român care facilitează oamenilor lupta eficientă cu cancerul
Sursa: start-up.ro
-
Oracolul Îngerilor: Ce mesaj are Îngerul Păzitor pentru 29 martie 2024?
Sursa: kudika.ro
-
Eleni Skoura, ING Bank: Personalizarea înseamnă informația potrivită, la...
Sursa: futurebanking.ro
-
Inspector ITM, reţinut după ce ar fi beneficiat de un plin de benzină pentru...
Sursa: wall-street.ro