Calea reunificarii intre crestinii din Vestul si Estul Europei pare deschisa, dupa ce ieri, in capitala Italiei, a fost facut public primul document semnat de "ambele parti" in care este recunoscut formal primatul papal. De la Marea Schisma din 1054, locul acordat episcopului Romei a constituit unul dintre subiectele de discordie dintre cele doua biserici, care a facut sa curga multa cerneala, dar si mult sange.

Textul, intitulat "Le conseguenze ecclesiologiche e canoniche della natura sacramentale della Chiesa: comunione ecclesiale, conciliarita e sinodalita nella Chiesa", reprezinta rodul eforturilor depuse de comisia de dialog teologic dintre Bisericile Catolica si Ortodoxa, care s-a reunit in orasul italian Ravenna, la inceputul lunii octombrie.

Din comisie au facut parte o delegatie condusa de cardinalul Walter Kasper si una panortodoxa condusa de mitropolitul Jovan Ziziulas de la Patriarhatul ecumenic din Constantinopol. Semnatarii textului recunosc ca Biserica Romei "ocupa primul loc in ordinea canonica" si ca episcopul Romei este "primul dintre patriarhi" (in Biserica primara, existau cinci: al Romei, al Constantinopolului, al Alexandriei, al Antiohiei si al Ierusalimului).

Documentul, alcatuit din 46 de paragrafe, reprezinta "o mica revolutie", dupa cum considera cotidianul francez "Le Figaro", pentru ca ar fixa drumul ce trebuie urmat pentru reunificarea dintre catolici si ortodocsi.

Negocierea detaliilor presupune timp

Chiar daca intaietatea istorica a papei este recunoscuta, ramane de stabilit cu exactitate care sunt prerogativele concrete ale acestuia, sunt de parere teologii din cele doua tabere. Ambele biserici au cazut de acord asupra faptului ca fiecare episcop este capul bisericii locale si ca, la nivel regional, trebuie recunoscut un "primus inter pares" ("primul intre egali").

Dar, la nivel universal, lucrurile stau cu totul altfel. Documentul afirma ca, in pratica, acest prerogativ nu revine automat papei si ca, oricum, acesta nu ar putea "guverna" singur: "Primul nu poate face nimic fara consensul tuturor".

Citeste si:

Cu alte cuvinte, sustine cotidianul italian "La Repubblica", lumea ortodoxa subliniaza ca episcopul Romei nu are cum sa fie un "suveran totalitar", care decide totul singur. De altfel, chiar Benedict al XVI-lea a afirmat in repetate randuri ca Suveranul Pontif nu se poate comporta ca un "monarh absolut".

O mare absenta - Biserica Rusa

Situatia in randurile Bisericii Ortodoxe se dovedeste destul de complicata, subliniaza si site-ul catolic "Chretienite Info". La reuniunea din octombrie de la Ravenna, delegatia Patriarhatului Moscovei a parasit lucrarile comune din cauza unui dezacord cu Patriarhatul Constantinopolului. Acesta a invitat la Ravenna o delegatie a Bisericii Apostolice Estoniene, pe care Moscova nu o recunoaste.

De asemenea, delegatia rusa a deplans faptul ca la lucrari nu au fost invitati si reprezentanti ai Bisericii Ruse dinafara granitelor, in special din SUA si Japonia. De altfel, Moscova a ironizat Patriarhatul ecumenic al Constantinopolului, despre care a spus ca "isi asuma un rol papal in ortodoxie".

Cotidianul "La Repubblica" sustine ca, acum, rolul hotarator ii revine lui Benedict al XVI-lea. Acesta a convocat, la 23 noiembrie, o reuniune internationala a cardinalilor, care are ca tema principala tocmai ecumenismul. Iar noul document catolico-ortodox va constitui punctul de plecare al dialogului.