In urma cu mai bine de un, reporterii Jurnalului National au demonstrat cum se pot subtiliza lejer sume frumoase prin proiecte SAPARD. In urma articolelor publicate, Comisia Europeana, prin Oficiul de Lupta Antifrauda - OLAF, a decis sa investigheze cazul modernizarii drumului 151 din comuna nemteana Ceahlau, cu atat mai mult cu cat inundatiile din 2005 au fost pretextul gasit de autoritatile locale pentru a cere fonduri suplimentare. OLAF a deschis propria investigatie spre sfarsitul lui 2006, oficialii europeni confirmand ceea ce s-a prezentat in Jurnalul National. "Ca urmare, OLAF a decis ca toate finantarile Comunitatii Europene pentru proiect sa fie respinse si a cerut in august 2007 autoritatilor romane sa initieze procedura de recuperare a intregii sume finantate, care s-a achitat deja", se arata intr-o adresa semnata de Elisabeth Sperber, sefa Departamentului pentru Agricultura a OLAF.

LA EST. Pe plaiuri mioritice, aceasta solicitare a OLAF a fost perceputa diferit. Astfel, oficialii de la Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit - APDRP, urmasa SAPARD, au precizat ca au primit concluziile si recomandarile OLAF si dupa ce le vor analiza vor lua masurile de rigoare. Pana acum, APDRP a demarat procedura de recuperare a debitelor constituite Consiliului Local Ceahlau, debite care au aparut ca urmare a faptului ca firmele de constructii care au facut drumul nu au respectat procentul de executie stabilit in urma procedurii de achizitie lucrari si astfel o singura societate a muncit la modernizarea drumului comunal 151. Mai mult, se vaita cei de la APDRP, au fost indusi in eroare de declaratiile firmelor constructoare, pentru ca din documentele existente nu rezulta ca s-a modificat procentul de subcontractare a lucrarilor. Daca OLAF a cerut recuperarea intregii sume investite in modernizarea drumului, voinicii nostri oficiali au decis ca suma care trebuie recuperata de la Consiliul Local Ceahlau este de 13.000 de euro, decizie contestata insa in instanta de razesi, suma reprezentand contravaloarea serviciilor de proiectare, intrucat s-a constatat ca cel care facuse proiectul lucra si pentru stat, si pe cont propriu.

LA RECEPTIE. La inaugurarea drumului de 5,2 km, nu s-au sfiit sa isi arate fetele oficiale si reprezentanti ai APDRP, printre care si Marian Radulescu, seful Serviciului Control tehnic din cadrul Directiei Control si Antifrauda. La inaugurare, s-a evidentiat in procesul-verbal numai calitatea suprafetei de rulare care era perfecta atunci, intrucat bitumul se turnase inainte cu o zi de festivitate, dar inaugurarea e una, iar darea in folosinta e alta. Prima activitate a avut loc in 2004, iar a doua, doi ani mai tarziu, timp in care lucrarile erau in garantie si se puteau observa eventualele nereguli. Strigatoare la cer este scuza pe care au gasit-o cei din APDRP: "La solicitarea expresa a beneficiarului, la receptia finala a drumului construit cu fonduri nerambursabile oferite prin Programul SAPARD, Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit a trimis o echipa formata din cinci persoane care au participat in calitate de invitati, si nu in calitate de membri ai comisiei de receptie, neavand astfel vreun rol de decizie cu privire la admiterea sau respingerea receptiei". Angajatii statului nu au putut interveni pentru ca erau doar invitati la receptie, neputand sa isi faca meseria si sa se autosesizeze. Felicia Onofre, expert tehnic la SAPARD, era atunci in culmea multumirii vizavi de calitatea drumului, insa tot ea recunostea ca s-au refacut cateva portiuni din cauza proastei executii si a utilajelor grele, desi este interzisa circulatia vehiculelor mai grele de sapte tone.

LA PARCHET. Cei de la APDRP au facut si ei analize si au constatat deficientele aparute pe parcursul lucrarilor, dar numai dupa ce Jurnalul National a relatat situatia acelui drum si dupa ce a promis ca va cere demisia tuturor celor cu functie de conducere din SAPARD, actuala APDRP, care au contribuit la receptia acelui drum, mai ales ca infractiunile cu bani comunitari duc pana la 20 de ani de puscarie. De aceea trebuie aratat faptul ca Departamentul de Lupta Antifrauda - DLAF de la Bucuresti, a precizat ca in perioada 03.10-29.12.2006 a efectuat controlul obtinerii, derularii si utilizarii fondurilor comunitare pentru modernizarea acestui drum din Neamt. Pentru ca adia o briza de ilegalitate, in 15.02.2007, nota de control si documentatia aferenta verificarilor a fost inaintata DNA Bacau, unde a vazut lumina zilei dosarul penal nr. 8/P/2007, in care, pana acum primarul comunei Ceahlau, Constantin Schiopu, asteapta ca cercetarile sa se extinda: "Mai bine nu faceam drumul asta niciodata. Sa se duca dracu'! Si eu astept sa vad ce spune DNA-ul! Drumul e bun acu', or verificat din nou cei de la SAPARD, or fost acu' doua saptamani. Cred ca or fost 12 gropulete, s-or plombat, semnul nu-i cazut in nici un sant, e in picioare. Nu stiu de unde sa dau toata suma, nu stiu! Drumul e acolo, sa vini si-l ieie! In momentul in care am facut fiecare plata or vinit aia de la Disciplina in Constructii, or vinit de la SAPARD Iasi, or vinit si de la SAPARD Bucuresti, toata lumea. Drumul nu l-am dus la mine acasa si toate personalitatile vestite ale intregului Apus or vinit si or spus: bun de plata! Nu eu am fost ala care am spus: e bun drumul sau e rau drumul! Care-o fost pe aisea, o mers pe drum, l-or luat la periat. Doar nu erau la nunta sa fie invitati! Am fost primar pesedist si trebuia sa i se ia capu', ca aia care nu fac nimic n-are ce rahat, Doamne iarta-ma, le lua".