Jurnalistul Bogdan Chirieac a parasit in urma cu doua zile redactia cotidianului Gandul, dupa ce a ziarul Evenimentul Zilei a dezvaluit faptul ca firma in care acesta era implicat a facut afaceri cu statul roman.
De asemenea, Bogdan Chirieac a fost acuzat ca s-a folosit de calitatea sa de ziarist si a denigrat, intr-un editorial, concurentii societatii in care era implicat. Aceste dezvaluiri au creat un adevarat scandal, Bogdan Chirieac fiind invinuit de imoralitate, fapt care a condus la demisia acestuia din cadrul redactiei Gandul. Cu toate acestea, conform surselor ZIUA, intregul caz nu este altceva decat un balon de sapun, creat la ordine venite de la Palatul Cotroceni. Mai grav este ca ceea ce s-a intamplat in situatia de fata poate reprezenta un precedent extrem de periculos.

Indicatii de la Cotroceni

In primul rand, desi nimeni nu a spus macar o singura data ca ceea ce a facut Bogdan Chirieac este ilegal, in randul opiniei publice se poate induce falsa idee ca nici un ziarist nu poate avea afaceri si nu poate incheia contracte legale cu statul roman. Pe de alta parte, oricand un alt jurnalist care supara puterea se poate trezi intr-o situatie similara cu cea a lui Bogdan Chirieac. Oricand un ziar aservit poate publica, pe baza unor informatii venite din surse aflate sub controlul puterii - in speta de fata Traian Basescu - o dezvaluire care de fapt nu scoate la iveala nici o ilegalitate. Dar care il pune pe cel vizat intr-o lumina total nefavorabila, spulberandu-i total orice autoritate sau incredere din partea cititorilor. Revenind la Bogdan Chirieac, este cert ca, cel putin pentru moment, Traian Basescu a scapat de unul dintre ziaristii cei mai virulenti la adresa sa.

Dupa cum afirmam ceva mai devreme, tot scandalul in care a fost implicat analistul de politica externa a fost amorsat si dirijat de la Palatul Cotroceni la indicatiile directe ale presedintelui Traian Basescu, suparat pentru anumite critici la adresa sa ale lui Bogdan Chirieac. Si de aceasta data, la fel ca si in multe cazuri, executia s-a facut prin intermediul ziarului Evenimentul Zilei, cunoscut si sub denumirea de "oficiosul". Concret, in EvZ apare, pe 8 noiembrie 2007, o asa-zisa ancheta independenta care semnala ca Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), ar fi acordat, fara licitatie, mai multe contracte firmei in care Bogdan Chirieac era actionar, Centrul pentru Servicii de Radiocomunicatii SRL (CSR). Distribuitor autorizat in Romania al echipamentelor de radiocomunicatii produse de concernul american Motorola. Mai mult, a doua zi, pe 9 noiembrie, Evenimenul Zilei il acuza pe Bogdan Chirieac, ca ar fi scris, pe 15 noiembrie 2005, in acelasi ziar Gandul, un editorial intitulat "EADS a vrut sa ne integreze in Africa". Articolul era, in realitate, o radiografie a controversatului contract pentru securizarea frontierei de stat a Romaniei, incheiat de consortiul european EADS cu Ministerul Administratiei si Internelor. Practic, Chirieac critica tehnologia de comunicatii folosita de EADS, TETRAPOL si chiar TETRA. Plecand de aici, "oficiosul" a incercat sa faca o demonstratie din care sa reiasa ca analistul ar fi facut, indirect, lobby pentru sistemul TETRA pe care firma la care era actionar il promova. Logica ziarului patronat de Michael Ringier este insa una extrem de subtire. Asta intrucat Bogdan Chirieac nu a pomenit nici macar o data despre produsul oferit de firma sa. De asemenea, jurnalistul supus acum oprobiului public nu a laudat "subtil marfa" pe care o vinde firma la care el este actionar, asa cum sustin falsii moralisti de la EvZ. Asadar, editorialul lui Chirieac nu este nici pe departe un "amestec al presei cu afacerile", asa cum l-a acuzat oficiosul lui Basescu. Mai mult, inainte de aparitia, pe 15 noiembrie 2005, a editorialului lui Chirieac, pe 1 noiembrie 2005, deci cu doua saptamani inainte, Cristian Tudor Popescu, colegul lui Chirieac si directorul ziarului "Gandul", a publicat un articol exact pe aceasi tema in care semnala anumite probleme in legatura cu contractul incheiat cu EADS.

Sistemul TETRAPOL, desfiintat de toata presa

Dar dincolo de editorialul lui Bogdan Chirieac impotriva sistemului TETRAPOL comercializat de EADS, trebuie spus ca aproape toata presa romaneasca a analizat aceasta afacere, asa cum a facut-o si analistul de politica externa. De la Romania Libera si ZIUA, pana la Bursa, Academia Catavencu sau chiar Evenimentul Zilei, aproape toata media romana a acuzat concernul european EADS, sistemul sau TETRAPOL, precum si pe promotorii sai. Asadar, mergand pe "logica" oficiosului lui Basescu, s-ar putea afirma ca toata presa romaneasca a facut lobby pentru sistemul de comunicatii TETRA. Si pentru Motorola. Si implicit, inseamna ca presa romaneasca a facut lobby pentru firma lui Chirieac.
Desigur, diferenta este ca Bogdan Chirieac era implicat intr-o firma care livra echipamente ce concurau cu cele oferite de EADS. Totusi, asa cum am vazut, ziaristul nu a pronuntat nici un moment numele societatii sale, astfel ca ideea unui "trafic de influenta" este fortata.

Si Blaga a atacat EADS


Cazul EADS a fost tratat chiar si de fostul ministru al Internelor, Vasile Blaga. Care s-a situat pe aceeasi pozitie cu Bogdan Chirieac. Intr-un interviu publicat in Romania libera pe 22 martie 2005, deci cu peste sapte luni inainte de aparitia editorialului lui Chirieac, ministrul de atunci critica intelegerea incheiata cu grupul EADS si sistemul promovat de acesta, TETRAPOL.

"Dar un lucru este clar: sistemul agreat de UE este TETRA. Noi, pe tot parcursul de programe PHARE, mergem pe TETRA. Pozitia noastra este clara: Ministerul Administratiei si Internelor al Romaniei doreste sa realizeze un sistem care sa poata fi upgradat pe urma, prin facilitatea Schenghen, sistemului Uniunii", spune Vasile Blaga in interviul acordat Romaniei Libere. Blaga pluseaza: "Celor de la EADS le voi spune ca acesta este programul nostru de dezvoltare multianuala pe investitii de frontiera, acestea sunt lucrarile pe care trebuie sa le facem, nu acceptam nici o suprapunere cu nici un program PHARE, noi mergem pe sistemul TETRA, cel pe care il avem prezentat si in proiectele PHARE". "Putem merge pana la a anula contractul cu EADS. Cu toate consecintele!", mai adauga Blaga. Bineinteles, pagubosul contract nu a fost anulat, astfel incat Romania a fost primita in UE la 1 ianuarie 2007. Pentru ca, indiferent de declaratiile politice, toata lumea este de acord asupra unui fapt: contractul cu multieuropeanul grup EADS a fost pretul platit de Romania pentru admiterea in UE.

CT Popescu a analizat subiectul inaintea lui Chirieac

Citeste si:

Am vazut astfel ca subiectul EADS nu a fost tratat doar de catre Bogdan Chirieac. Pe langa articolele din Evenimentul Zilei, Romania Libera sau Academia Catavencu, problemele din contractul cu EADS au fost analizate chiar in paginile cotidianului Gandul.

Si chiar intr-un articol al lui Cristian Tudor Popescu, aparut cu doua saptamani inainte de cel al lui Bogdan Chirieac. "In schimb, in cazul contractului Romaniei cu EADS pentru securizarea frontierelor, incheiat sub guvernarea Nastase, e vorba de 400 de milioane de euro potrivit presedintelui Basescu, confirmat de ministrul de Interne Blaga, bani din buzunarul contribuabilului roman care urmau sa intre in conturile concernului franco-german pe daiboj, intrucat se suprapuneau cu un ajutor de 450 milioane euro care venea oricum de la UE. Daca lucrurile stau asa, nu pot decat sa constat ca o asemenea megaspaga depaseste pana si nivelul marelui EADS: ea nu putea fi data decat cu aprobarea responsabililor politici la cel mai inalt nivel din Germania si Romania si era cu siguranta cunoscuta de serviciile secrete din cele doua tari. Chestia asta cine o ancheteaza, Procuratura Generala sub conducerea lui Ilie Botos caruia ii da telefon premierul Tariceanu si ii spune sa aplice legea, cum a dat atunci cand a fost bagat la subsemnatul miliardarul velin Patriciu? Iar la nemti o exista vreun procuror Morar fara girofar care sa ancheteze Guvernul Schroder?", scria la 1 noiembrie 2005 Cristian Tudor Popescu.

Avertismentul lui Basescu

Faptul ca Bogdan Chirieac este implicat la firma "Centrul pentru Servicii de Radiocomunicatii" SRL se stia cu mult inainte de asa-zisele dezvaluiri din Evenimentul Zilei.

Analistul este prezent in suplimentul "Averile din presa romaneasca", realizat de revista "Saptamana financiara" si dat publicitatii pe 14 mai 2007, unde Chirieac mentioneaza ca este actionar la "Centrul pentru Servicii de Radiocomunicatii" SRL. Asadar, despre faptul ca Chirieac este actionar la aceasta firma s-a stiut de mult timp, iar o ancheta pe aceasta tema putea fi facuta cel putin din mai 2007. Numai ca "Evenimentul zilei" nu s-a sesizat atunci. Oficiosul a actionat numai in momentul in care a primit "reclamatia" de la Basescu, impreuna cu documentatia aferenta. Adica atunci cand Basescu s-a suparat rau de tot pe Chirieac si a dorit sa-l pedepseasca pentru independenta sa jurnalistica.

Pe de alta parte, interesant este ca, cu cateva zile inainte de aparitia materialului din EvZ, presedintele daduse un semnal public care il viza pe Bogdan Chirieac in cadrul emisiunii "Nasul" de la B1 Tv, cand, seful statului l-a atacat pe fostul analist de la Gandul. Mai mult, la fel de interesant este ca, putin inainte de aparitia asa-zisei anchete in oficios, Traian Basescu vizitase redactia Evenimentului Zilei, acordand un amplu interviu.