Ziarul „Adevarul" a intrat in posesia formei finale complete a Strategiei postaderare a Romaniei, proiect care trebuia sa fie adoptat in aceasta vara, dar a ramas impotmolit in sertarele birocratiei. La o prima privire, se disting o serie de obiective mai mult decat optimiste, a caror indeplinire nu revine cuiva anume - statului, pietei, firmelor, partidelor politice sau cetatenilor.

Principalul deziderat al autorilor acestei strategii pare sa fie diminuarea disparitatilor existente acum intre Romania si media Uniunii Europene, din toate punctele de vedere.

Textul integral al Strategiei se intinde, cu tot cu diversele tabele statistice, pe cateva sute de pagini. Incepe cu o evaluare a Romaniei la data aderarii, continua cu principalele "directii strategice" de dezvoltare si se incheie cu un capitol numit "Pozitionarea strategica fata de temele europene".
Decalajele dintre Romania si UE sunt abordate atat in evaluarea starii generale la data aderarii, cat si la trasarea directiilor strategice. Perioada de dupa aderare este impartita in doua etape: 2007-2013, respectiv 2014-2020. Pentru cea din urma durata s-a trasat un obiectiv cu nume pretentios, respectiv "Romania, stat membru performant al UE".

Cum se vor diminua decalajele structurale

Cine va trebui sa faca ceva pentru realizarea acestui obiectiv nu este clar, dar ce trebuie facut e relativ bine structurat. In schimb, nu se stie cui vor reveni meritele pentru indeplinirea dezideratelor, dar nici pentru neindeplinirea lor nu s-a stabilit un responsabil.

Principalele directii de actiune in vederea reducerii decalajelor economice existente intre Romania si media UE ar fi dezvoltarea infrastructurii, imbunatatirea capitalului uman, consolidarea economiei de piata, promovarea cercetarii-dezvoltarii, cresterea atractivitatii mediului de afaceri, perfectionarea pietei muncii, stimularea competitivitatii. Consemnam, in continuare, cateva exemple.

In transporturi se va pune accent pe axele prioritare de conexiune cu marile cai rutiere, feroviare, aeriene si navale din Europa, asa-numitele "retele TEN-T". Iar infrastructura de comunicatii IT se va dezvolta astfel incat sa permita "efectuarea, pana in 2012, a tranzitiei de la televiziunea analogica la cea digitala".
In domeniul energiei, este prevazut un "mix de politici" prin care se va realiza "intarirea pozitiei strategice in regiune" si participarea activa la parteneriatul energetic UE-Rusia.

Citeste si:

Dezvoltarea capitalului uman presupune, potrivit autorilor Strategiei, "o atenta reformare a sistemului de invatamant pe baza conceptului de educatie si pregatire profesionala continua".

Pentru consolidarea economiei de piata, elementul central al reformelor ramane regimul proprietatii, prioritara fiind accelerarea privatizarilor, in special a celor din sectorul productiei de energie si gaze, concomitent cu stimularea burselor regionale de comercializare. Se mai preconizeaza, de asemenea, reducerea costurilor cu intrarea pe piata, prezenta si iesirea de pe piata a firmelor.

Cercetarea-dezvoltarea trebuie sa aiba un impact in economie din ce in ce mai ridicat, fapt care s-ar putea realiza prin aprofundarea parteneriatelor dintre firme, universitati si institute de cercetare.
Atractivitatea mediului de afaceri presupune respectarea unor principii precum stabilitatea, predictibilitatea regimului fiscal, riscul minim, garantarea activitatilor economice, judecarea cu prioritate a disputelor comerciale, flexibilitatea pietei fortei de munca - principii despre care se vorbeste in mai toate strategiile, dar care nu se aplica decat sporadic...

Pentru perfectionarea pietei muncii, Strategia prevede, intre altele, "reducerea impozitarii muncii" (!) si "reconcilierea vietii profesionale cu viata de familie", prioritati preluate din Agenda Lisabona. Pentru anul 2010, obiectivul national este atingerea unei rate totale de ocupare de 58%.