Orice masura de ajutor de stat trebuie notificata inainte Comisiei Europene. Si aprobarea unui act normativ poate fi incadrata la ajutor de stat, intrucat creaza asteptari legitime privind unele facilitati din partea investitorului. Aceleasi surse spun ca dupa analizarea observatiilor partilor interesate, Comisia Europeana trebuie sa emita o decizie finala in termen de 18 luni de la data deschiderii procedurii de investigare. In acest timp, compania Ford nu poate incepe productia de automobile la Craiova. Ministrul delegat pentru relatia cu Parlamentul, Mihai Voicu, declarase acum cateva zile ca dezbaterea legii de privatizare a Automobile Craiova in Parlament cu siguranta nu va continua, iar contractul intra in vigoare dupa aprobarea legii. Mihai Voicu a precizat ca, dupa sosirea deciziei CE, dezbaterile vor fi reluate si se vor finaliza in cel mult trei saptamani, mai ales ca proiectul a trecut deja de trei comisii. AVAS si Consiliul Concurentei trebuie sa trimita, pana la sfarsitul lunii octombrie, o pozitie la Comisia Europeana privind toate aspectele referitoare la concurenta si ajutorul de stat ale privatizarii Automobile Craiova.

Pe parcursul lunii noiembrie, Comisia Europeana va analiza documentele partii romane, iar in termen de 18 luni de la data deschiderii procedurii de investigatie va trebui sa emita o decizie. Aceasta decizie poate fi de autorizare, de autorizare conditionata sau poate fi negativa, caz in care furnizorul trebuie sa recupereze ajutorul de stat acordat, plus dobanzile aferente. Ford poate cere anularea contractului de privatizare a Automobile Craiova in cazul in care Comisia Europeana va decide ca Romania a incalcat Tratatul de aderare prin acordarea de ajutoare de stat, a declarat presedintele Consiliului Concurentei, Gheorghe Oprescu. Acesta este de parere ca sunt trei raspunsuri posibile din partea Comisiei Europene. Autoritatile pentru concurenta pot decide ca nu s-a incalcat Tratatul si atunci nu va fi nicio problema, ca s-au acordat ajutoare de stat, dar le aproba sau sa dea aviz negativ. Ultima varianta permite companiei americane sa anuleze contractul incheiat cu statul roman. In aceasta situatie, depinde de reprezentantii celor doua parti daca se vor mai aseza la masa negocierilor, a explicat Gheorghe Oprescu. Presedintele Comisiei de privatizare, Sebastian Vladescu, a declarat pentru “The Money Channel” ca are certitudinea ca nu se va ajunge la un aviz negativ din partea oficialilor europeni.
Guvernul aprobase, inca de miercuri, un memorandum prin care sunt suspendate dezbaterile din Parlament la proiectul de lege privind unele masuri pentru privatizarea SC Automobile Craiova, pana la decizia Comisiei Europene.

De cealalta parte, Ford Europa considera ca actiunea Guvernului Romaniei este in concordanta cu cerintele CE. Reprezentantii Ford Europa au anuntat ca vor coopera cu Comisia Europeana pentru a ajuta ducerea investigatiei la o concluzie satisfacatoare cat mai curand posibil.

De asemenea, presedintele Ford Europa, John Fleming, neaga zvonurile potrivit carora Ford ar putea construi un concurent pentru best-seller-ul de buget, asamblat la Mioveni in colaborare cu Renault, intr-un interviu acordat pentru cotidianul spaniol “El Mundo”. “Nu planuim sa construim modele low-cost in Romania. Aceasta uzina este foarte importanta pentru extinderea noastra in Europa de Est”.