Pana in 2005, acest act normativ, indeosebi capitolul care se referea la anchetele penale in cazul demnitarilor, se aplica atat fostilor, cat si actualilor demnitari. La initiativa Monicai Macovei, Parlamentul a adoptat modificarea legii, in sensul ca fostii membri ai Executivului puteau fi urmariti penal fara acordul Parlamentului sau al unei comisii speciale a Presedintiei. Numai ca a venit o decizie a Curtii Constitutionale (CC) ceruta de Adrian Nastase, care a constatat neconstitutionalitatea unor articole din respectiva lege, asa ca norma a fost din nou modificata.

Imediat dupa publicare, decizia CC a produs efecte, asa ca nici un fost sau actual ministru nu poate fi cercetat intr-o ancheta penala decat cu avizul Parlamentului sau al comisiei speciale de la Cotroceni.
Odata intrunita, cei cinci membri urmeaza sa ii propuna presedintelui, printr-un raport, inceperea urmaririi penale sau clasarea cererilor formulate de procurori in cazul ministrilor vizati de anchete penale. Comisia doar propune, presedintele fiind cel care decide daca da sau nu curs recomandarii.
Ministrul pentru care s-a facut sesizarea are dreptul sa fie audiat de comisie inaintea intocmirii raportului.