Cu o infrastructura a transportului aerian care a pierdut in ultimii ani pasul cu dezvoltarea, autoritatile se vad obligate ca in urmatorii ani sa finalizeze proiectele de extindere a celor mai importante aeroporturi.
Constientizand ca, daca isi pune la punct caile de acces aeriene, in mod automat isi garanteaza si investitiile viitoare din economie, Romania pluseaza si pune la bataie in zona dintre Braila si Galati unul dintre cele mai curajoase proiecte private din domeniu: cel mai mare aeroport din Europa Centrala si de Est.
In Romania exista 17 aeroporturi. In afara de cele din Capitala si Cluj-Napoca, care au reusit cat de cat sa tina pasul cu timpul pentru a nu ramane mult in urma din punctul de vedere al dotarilor, majoritatea dintre ele pot fi considerate ca fiind necompetitive.
Astfel, in ultimii ani, cand in economia romaneasca nuantele trendurilor ascendente au inceput sa capete contururi accentuate, s-a facut simtita din ce in ce mai mult lipsa unor aeroporturi moderne care sa puna "umarul" la dezvoltarea regiunilor unde opereaza.
Ca o oglinda a situatiei de subdezvoltare in care se afla infrastructura aeronautica din tara, sta comparatia dintre Capitala si provincie. Potrivit datelor oficiale ale Ministerului Transporturilor, in Romania au fost procesate pe tot parcursul anului trecut 21.165 de tone de marfa prin terminalele celor opt aeroporturi care dispun de aceasta facilitate.
Din acest total, numai Bucurestiul a reusit sa proceseze peste 85%. Cauza? Aeroporturile din provincie, ca cele din Constanta, Sibiu, Timisoara, Cluj, Satu Mare sau Arad nu au capacitatea necesara pentru a face fata transportului de marfa.
Aceeasi situatie se intalneste, de altfel, si in cazul transportului de persoane. In 2006, cel mai mare aeroport al tarii, Henri Coanda, a tranzitat un numar de 3,5 milioane de pasageri, din care numai aproximativ 280 de mii au fost persoanele care au folosit celelalte aeroporturi din tara. Specialistii sustin faptul ca in Romania nevoia de transport aerian a romanului creste de la an la an.
Pentru anul viitor, autoritatile aeronautice asteapta numai in Capitala o crestere a traficului de persoane cu peste 40%, nivel care va forta limitele maxime ale capacitatii aeroporturilor Henri Coanda si Baneasa. Fenomenul de crestere a traficului de persoane pe rutele aeriene se va inregistra si in tara. Deja capacitatea aeroportului din Cluj este surprinsa de ritmul de crestere a traficului de calatori.
Nici sud-estul tarii nu o duce mai bine, daca e sa tinem cont de faptul ca singurul aeroport al zonei, Mihail Kogalniceanu, va fi de acum incolo dedicat in totalitate operatiunilor militare NATO. Dezvoltarea infrastructurii transportului aerian a devenit in viitorul apropiat inevitabila si obligatorie, pentru ca, in primul rand, in provincie, investitiile in economie au ajuns sa fie conditionate si de acest lucru.