Potrivit site-ului Automarket, pina in prezent, cumparatorii de masini s-au supus legislatiei si au platit statului peste 90 de milioane de euro pentru taxa auto. In legatura cu aceasta taxa Romania a fost avertizata si "trasa de urechi" de nenumarate ori de Comisia Europeana. Cu toate ca, in cele din urma autoritatile romane au parut a da inapoi in sensul micsorarii taxei, forurile europene s-au aratat in continuare nemultumite de modul de calcul dar si de valoarea respectivei taxe. Iar dialogul purtat pe axa Bucuresti - Bruxelles pe aceasta tema parea (si pare) ca nu se mai termina niciodata.

Astfel, in privinta taxei de prima inmatriculare, s-a spus ca ataca regulile liberei concurente, ca ajuta producatorii si importatorii auto interni si dezavantajeaza potentialii clienti cu venituri medii care ar opta pentru o masina second-hand. Concret, CE a apreciat ca taxa de prima inmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare si jurisprudentei Curtii Europene. Principalele neajunsuri ale legislatiei referitoare la taxa de inmatriculare auto, invocate de Comisia Europeana, sint taxarea discriminatorie intre masinile la mina a doua vindute de cetatenii romani si cei din alte state membre UE, precum si faptul ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinii in cazul celor foarte vechi. Mai mult, potrivit Automarket, tensiunile politice din Guvern au relevat ca taxa auto nu avea un scop ecologic ci unul pur economic, dar nu se stia cit a adus la bugetul statului aceasta taxa auto. Chiar daca la inceputul anului sumele colectate la buget au fost ca si inexistente, in primul semestru al acestui an, banii adusi la buget de aceasta taxa au bagat in visteria statului peste 90,4 milioane euro, o treime din incasari fiind raportata pentru luna iunie, potrivit datelor Ministerului Economiei si Finantelor. Trebuie spus ca Guvernul a bugetat pentru acest an venituri de 766,8 milioane lei din taxa auto (circa 230 milioane euro), sumele incasate in primul semestru reprezentind 39% din nivelul total prognozat.

Negocierile continua

Citeste si:

In aceste zile o echipa de experti ai Ministerului Economiei si Finantelor se afla la Bruxelles pentru discutii pe marginea modificarii taxei auto de prima inmatriculare, cu Directia Generala de Taxe si Impozite a Comisiei Europene. Astfel, Finantele poarta o noua runda de negocieri cu specialistii europeni in vederea gasirii unui acord asupra taxei de inmatriculare, introdusa de Romania de la 1 ianuarie 2007 si care a devenit, din martie, obiectul unei proceduri de incalcare a tratatului declansata de Comisia Europeana. Expertii romani prezinta DG Taxud (Directia Generala de Taxe si Impozite) un studiu, realizat de Comisia de Prognoza in colaborare cu Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme, asupra evolutiei pietei auto din Romania, a modului in care s-au depreciat autoturismele, precum si taxele care au fost platite de catre proprietari in momentul cumpararii acestora.

Corespondenta si negocierile dintre autoritatile de la Bucuresti si reprezentantii Comisiei Europene au inceput inca din martie 2007, cind Comisia a declansat procedura de incalcare a tratatului (infrigement), prin trimiterea unei scrisori de notificare oficiala. Potrivit procedurii, Guvernul roman avea la dispozitie doua luni pentru a modifica taxa auto conform cerintelor CE, inainte ca forul european sa treaca la a doua etapa care consta in transmiterea unei scrisori de argumentatie, "reasoned opinion". Aceasta contine recomandari precise ale modului in care trebuie modificata taxa. In urma discutiilor cu partea romana, CE a considerat ca nu este inca necesar sa avanseze procedura. Procedura va inceta in momentul in care legislatia romaneasca este aliniata dispozitiilor europene. Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa la inceputul acestui an, cind au fost eliminate accizele platite cu ocazia importului si achizitionarii autoturismelor de pe piata interna. Taxa este stabilita in functie de capacitatea cilindrica a masinii, de vechime si de norma de poluare. In cazul masinilor vechi, taxa este mai mare si poate ajunge la peste 8.000 euro pentru masinile cu motoare de peste 3 litri si clasificate non Euro.