Pentru servirea la masa, ele sunt chiar nuantate in functie de atitudinea prestatorului

De altfel, in toate tarile Europei occidentale, bacsisul in turism este normat explicit sau implicit

In Romania, autoritatile vor sa introduca Legea privind practicile comerciale incorecte, aceasta fiind una dintre propunerile sefilor Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, prin care se urmareste o crestere a calitatii serviciilor

De asemenea, se are in vedere ca pentru nerespectarea acestei legi sa se aplice amenzi de la 30 de milioane de lei pana la 300 de milioane de lei

Vicepresedintele ANPC Gheorghe Ciubotaru spune ca cine va fi prins ca ia sau cere bacsis va suporta rigorile legii, iar patronilor care vor incuraja aceste practici li se va pune lacatul pe carciuma

Citeste si:

Oficialii din domeniu recunosc ca bacsisul este adanc inradacinat in practicile comerciale romanesti, avand, ca si concept, conotatii preponderent negative, numai ca totul trebuie facut pana la limita bunului simt mare dilema. Bacsisul se da chiar daca nu ti-a placut ceea ce ai mancat si nu ti-a placut cum ai fost tratat de chelneritele infatuate? Si dupa ce am fost ultima data la un restaurant de pe langa Autogara Filaret, ma tot intreb cat e procentul din nota care trebuie sa-l lasi?

Mi-am pus aceste intrebari dupa ce sefa de sala de la carciuma cu pricina a sarit la gatul meu cand mi-am exprimat dorinta ca astept restul de 100 de mii de la nota de plata care era 491 de mii de lei. Gabi, caci asa scria pe ecuson, a trecut in fuga pe langa masa mea si pentru ca era in criza de locuri, mi-a strigat peste umar ca imi multumeste si mi-a dat de inteles ca ar fi vremea sa parasesc locatia. Numai ca eu am avut curajul sa ii spun ca astept restul. Duduia furioasa a venit la masa si mi-a cerut explicatii. "Ce rest?" Pai restul de vreo 100 de mii, am spus eu pe un ton calm. Numai ca ospatarita, pardon, sefa de sala, mi-a explicat cum sta treaba. "Erati obligata sa lasati restul". Eu insist si ii explic faptul ca doar eu stabilesc cuantumul bacsisului, in functie de gradul de multumire. Asa ca am incercat sa ii explic faptul ca la cei 491 de mii, cat era nota de plata, as fi considerat suficient bacsis 50 de mii. Ea o tine pe a ei si imi spune ca nu am dreptate, desi eu ii spun ca obiceiul este ca, atunci cand clientul inapoiaza nota de plata fara sa spuna "multumesc", logic este sa se aduca restul si clientul decide daca mai lasa ceva in plus. Ma rog, dupa o polemica indelungata, doamna aduce in cele din urma restul, de aceasta data pana la ultimul banut. Inainte de a parasi "reduta", ii mai adresez o intrebare sefei de sala. "Care este motivul pentru care nu toate mesele au servetele de masa?" Raspunsul acesteia m-a lasat fara replica. "Pai cum sa aveti pretentia de asa ceva la o terasa?" Cand totusi s-a vazut incoltita de argumente si evidentele aratau cu totul altceva, aceasta imi spune ca celelalte mese au totusi aceste servetele de masa deoarece consumatorii respectivi au facut rezervare telefonica.

Ce spune legiuitorul

Si cum nu am reusit sa inteleg cum sta treaba cu bacsisul, dar si cu serviciile prestate dupa ureche, l-am provocat la o discutie pe vicepresedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului, Gheorghe Ciubotaru. Dupa parerea acestuia, gestul ospataritei este de natura penala si poate fi inclus la categoria furt. Ciubotaru a explicat faptul ca tara noastra se afla departe de cele in care deja pe nota de plata se trece si bacsisul. Pe de alta parte, lui Ciubotaru i se par absurde practicile agentilor economici care nu au in "dotare" moneda divizionara, adica renumitul maruntis. Cat despre calitatea serviciilor, vicepresedintele ANPC spune ca exista reglementari care obliga unitatile de consum sa respecte anumiti indicativi de calitate. "Numai ca pentru obraznicia unora, nu prea exista o lege. Daca unitatea respectiva este clasificata, atunci are si mai multe obligatii".

Bacsisul, o forma de a arata cat esti de manierat

Acordarea de bacsis este o problema dezbatuta si in codul bunelor maniere, care spune ca, indiferent daca serviciul este inclus in nota de plata, este recomandabil sa lasam ceva, in special celor care au servicii mai grele, cum ar fi portarii, cameristele, liftierii, mecanicii auto sau chiar receptionerii de hotel. Insa, acelasi cod spune ca a da bacsisuri prea mari nu constituie o dovada de generozitate, ci de proasta crestere. Cu toate acestea, nu stim care angajat ce presteaza diferite servicii ar fi lezat daca ar primi un bacsis mai mare de 50 de mii de lei. Conform codului bunelor maniere, chelnerii, soferii de taxi, coafezele sau frizerii au dreptul la o suma cuprinsa intre 10 si 20% din valoarea notei de plata.

In loc de concluzii

Am convingerea ca in Romania, oricat bacsis ai lasa, "politica sictirului" castiga teren si se raspandeste de la o zi la alta. Din fericire, autoritatile de resort s-au gandit sa ia masuri si sa impuna o lege privind practicile comerciale incorecte. Cu alte cuvinte, ANPC vrea sa starpeasca bacsisul si spaga. Pentru neaplicarea acestei legi, se vor da amenzi de la 30 milioane de lei pana la 300 milioane de lei. Si daca nici asa nu se starpeste aceasta practica, autoritatile vor sa mearga chiar pana la inchiderea restaurantului respectiv. Vicepresedintele ANPC spune ca in toamna va fi supus dezbaterii Parlamentului acest proiect de lege, care din 2008 ar trebui deja pus in aplicare.