Odată cu aprobarea in Executiv a noii legi privind reorganizarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Fiscul autohton urmează să-și inființeze o direcție de informații. Urmand modelul spaniol, noua structură va folosi in viitor chiar și agenți de informații fiscale, care vor avea ca principală misiune realizarea cat mai fidelă a profilului fiecăruia dintre contribuabili.

Incepand cu luna septembrie a acestui an, ANAF va pune pe roate unul dintre poate puținele proiecte care, probabil, va surprinde multă lume. Inființarea propriului serviciu de informații care va fi specializat exclusiv pe adunarea de date cu caracter fiscal despre contribuabili. Potrivit noii legi de organizare a ANAF, aprobată de Executiv la sfarșitul lunii mai, Direcția de Informații Fiscale va avea ca principal rol crearea unei baze de date gigantice care să cuprindă date despre fiecare contribuabil, astfel incat din dosar să reiasă gradul de risc al fiecăruia dintre plătitorii de impozite. De asemenea, in "curtea" ANAF se vor strange date de la Poliție, de la Garda Financiară, de la Vamă sau Oficiul de Cadastru.

Mai mult, structura va colabora informativ cu toate instituțiile fiscale ale Uniunii Europene. Potrivit președintelui ANAF, Daniel Chițoiu, prin inființarea unei astfel de structuri, Romania se aliniază la modelele occidentale, Spania sau Franța dispunand de servicii de informații in cadrul instituțiilor fiscale. Pentru inceput vor fi doar 20 de lucrători la nivel central, care vor trebui, in mod obligatoriu, să fie experți in problemele fiscalității autohtone.

In viitor, structura urmează să fie dezvoltată și la nivelul județelor. Aparatul de lucru al noii structuri va avea posibilitatea de a exploata la nivel informativ chiar și sursele umane, aspect pe care Daniel Chițoiu nu il exclude, considerandu-l ca fiind unul dintre procedeele prin care potențialii evazioniști să fie prinși cu ocaua mică față de sistemul fiscal.

Citeste si:

Adevărul: Domnule președinte, cu ce vine nou proaspăta lege de funcționare a ANAF?

Daniel Chițoiu: Odată cu aprobarea noii legi de funcționare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală, am inființat in cadrul instituției noi entități. Un exemplu este Direcția de planificare strategică, care va urma să stabilească liniile de organizare ale ANAF. Această structură se va ocupa in principal de raportarea indicatorilor de performanță a fiecărei structuri din cadrul Agenției, dar și de coordonarea in teritoriu a tuturor structurilor.

De cea din urmă atribuție aveam nevoie foarte mare, pentru că la nivel central nu aveam pană acum o structură care să se ocupe de coordonarea activității din județele țării. O altă direcție, la fel de importantă, va fi cea de Legislație și proceduri fiscale, care va avea două componente. Una de legislație și aplicare a Codului Fiscal și una care se va ocupa de interpretarea unitară a legislației fiscale. Aici vom avea specialiști care se vor ocupa de analizarea diferitelor situații de aplicare a legii semnalate de contribuabili și ale căror soluții vor fi puse in aplicare unitar la intreg nivelul național, după ce in prealabil vor fi publicate pe pagina noastră de internet pentru a avea astfel un grad foarte mare de vizibilitate.