Tupeu extrem: Firma S.M.Art a cerut inca 600.000 de euro ca sa refaca clipurile de promovare turistica a Romaniei

Firma S.M.Art Advertising Grup, realizatoarea celebrelor cinci clipuri de promovare turistica a Romåniei ce nu au putut fi difuzate din cauza calitatii submediocre, a cerut inca 600.000 de euro pentru refacerea filmuletelor. Aceasta, in conditiile in care incasase pe 27 decembrie 2006 suma de 1,5 milioane de euro de la Autoritatea Nationala pentru Turism (ANT) pentru cele cinci clipuri, fiecare cu o durata de 30 de secunde.

Surse din minister ne-au dezvaluit ca firma S.M.Art este abonata la contracte cu statul si ca a mai incasat, anul trecut, de la ANT, circa 880.000 de euro pentru alte prestari de servicii

Chiar daca nu exista inca o rezolutie oficiala de frauda in acest caz, Lucia Morariu, secretar de stat in Ministerul Turismului, sustine ca toti cei implicati au partea lor de vina. "In opinia mea, 90% din vina o poarta Cristina Motorga, fosta sefa a Departamentului de promovare din ANT, cea care a solicitat, in septembrie 2006, suma de 1,5 milioane de euro pentru clipuri. Restul de 10% ii revine presedintelui interimar al fostei ANT, Livia Sima, pentru ca a acceptat nota facuta de Cristina Motorga", a spus Morariu. Ea a precizat ca luni Corpul de Control al premierului va incepe o ancheta in acest caz

Unul dintre actionarii S.M.ART Advertising, Dumitru Samson, este ginerele generalului Corneliu Dobritoiu, secretar de stat in MApN. Sotia acestuia din urma, Viorica Dobritoiu, este o prospera femeie de afaceri ale carei firme a derulat contracte cu Ministerul Transporturilor. Mai mult, aceasta este asociata in firma de consultanta Smartree Holding SRL, cu Bogdan Ovidiu Maftei, unul dintre fiii sefului Statului Major General al Fortelor Aeriene, generalul Laurentiu Maftei. Firma are sediul la aceeasi adresa cu S.M.ART Adverising, abonata la contracte grase cu ANT

Afacerile finantate din banii fostei Autoritati Nationale pentru Turism (ANT) s-au dovedit a fi extrem de profitabile pentru S.M. Art Advertising Grup, realizatoarea celor cinci clipuri de promovare turistica a Romåniei peste hotare. Pe långa cele 1,5 milioane de euro deja incasate pentru o marfa niciodata difuzata, din cauza calitatii submediocre, firma a mai incasat anul trecut circa 880.000 de euro, tot din banii statului. Culmea tupeului, S.M. Art a mai solicitat inca 600.000 euro de la actuala conducere a Ministerului pentru IMM, Comert, Turism si Profesii Liberale (MIMMCTPL) pentru refacerea celor cinci filmulete pentru care a incasat "prima" de 1,5 milioane de euro de la ANT, de Craciun. "Asa mi-au atras atentia si am descoperit frauda din fosta ANT. Påna la sfårsitul controlului, firma S.M.Art Advertising Grup nu mai are voie sa participe la nici o licitatie", a declarat pentru 'Gardianul>> Lucia Morariu, secretar de stat in cadrul Ministerului pentru Turism.

Noii sefi care se ocupa de soarta turismului romanesc vor sa recupereze total prejudiciul creat statului de firma S.M. Art Advertising Grup. "Daca ancheta Corpului de Control al premierului va decide, ministerul va da in judecata societatea. E o chestiune de timp, pentru ca luni se va declansa controlul in institutie, iar rezultatele le asteptam intr-o saptamana. Eu, in locul conducerii din acea perioada, muream de gat cu cei de la S.M. Art Advertising pentru a recupera banii", spune Lucia Morariu.

Chiar daca nu exista inca o rezolutie in cazul de frauda de la nivelul fostei ANT, oficialul crede ca toti cei implicati au partea lor de vina. "In opinia mea, 90% din vina o poarta Cristina Motorga, fosta sefa a departamentului de promovare, cea care a solicitat, in septembrie 2006, suma de 1,5 milioane de euro pentru clipuri. Restul de 10% ii revine presedintelui interimar al fostei ANT, Livia Sima, pentru ca a acceptat nota facuta de Cristina Motorga. Avand in vedere ca banii destinati promovarii turistice a Romaniei provin si din impozitele platite de agentiile de turism, iar eu provin din mediul privat, ma gandesc la banii statului ca la banii mei", sustine Morariu.

S.M. Art, abonata inteligent la banii ANT

"Tunul" dat de S.M. Art Advertising prin contractul de promovare a Romaniei peste hotare avea toate sansele sa se repete daca nu se schimba guvernul. In 27 decembrie 2006, comisia de specialisti ai ANT si-a dat OK-ul pe clipurile livrate, fara macar sa le vizioneze. In aceeasi zi au intrat in conturile firmei si cele 1,5 milioane de euro. Insa, a doua zi, pe 28 decembrie, sefa departamentului de promovare din cadrul ANT, Cristina Motorga, a trimis o adresa catre S.M. Art, prin care ii instiinta ca marfa livrata nu corespunde "calitativ", povesteste Lucia Morariu. In replica, firma si-a crescut pretentiile. "Pe 1 februarie 2007, S.M.Art a trimis un fax catre ANT prin care mai cerea inca 40% din suma de 1,5 milioane de euro, pentru a reface filmuletele. Cum nimeni nu i-a mai dat nimic, firma si-a reinnoit solicitarea pe 28 mai. Din pacate pentru ei, asa am decoperit toata 'afacerea>>", spune secretarul de stat.

La un calcul simplu reiese ca firma mai avea nevoie de inca 600.000 euro de la stat pentru a "repara" cele cinci clipuri. S.M. Art reusise sa mai obtina si alte finantari "grase" din banii ANT, pentru diverse prestari de servicii. "Firma a mai castigat anul trecut un contract de difuzare, in valoare de aproximativ 880.000 euro", explica Morariu. Acestea sunt doar sumele mari, pentru ca, potrivit oficialilor, mai exista si altele mai mici. Fostul presedinte al ANT, Livia Sima, pomeneste de un contract de 65.000 euro, pentru creatie, atribuit aceleiasi firme.

Filmuletele de milioane de euro, tinute in seif
In asteptarea Corpului de Control al Guvernului, Lucia Morariu tine in seif cele cinci filmulete a cate 30 de secunde, fabricate de S.M.Art Advertising. Cele cinci spoturi TV promoveaza turismul cultural, rural, balneo si de agrement al Romaniei. Filmuletul pentru promovarea turismului rural se petrece iarna si il are ca personaj principal pe Dracula.

Spotul incepe cu patru turisti aflati intr-un sat din Maramures, in fata unei porti traditionale, pe care este scris 'Romani>>. Turistii intra in curtea casei, unde dau nas in nas cu… Dracula. Celebrul personaj pocneste din degete si face o magie. In celelalte 20 de secunde din spotul TV se deruleaza mai multe imagini cu calusari, dealuri cu capite de fan, un cioban care sta sprijinit in bata si cruci din cimitirul de la Sapanta. In finalul filmuletului reapare Dracula, care rosteste usor senzual "Do you want more?"
In cadrul final apar apoteotic o oaie si un miel.


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.