Romania risca sa piarda o importanta suma de bani din cauza balbaielilor legislative din ultimii ani. Este vorba de peste 150 milioane euro, care ar ajunge la buget daca firma care ne-a livrat cele doua celebre fregate militare, BAE Systems, ar aduce contracte si afaceri din care sa castige statul roman. Ceea ce este si mai grav este ca ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian, nici nu stie ca trebuie sa colaboreze cu englezii pentru a aduce banii in tara.

In 2003, contractul de livrare a celor doua fregate, �Regele Ferdinand� si �Regina Maria�, a fost dublat de un altul, de compensare. Potrivit acestuia, firma furnizoare, BAE Systems, si-a luat obligatia sa aduca in Romania, pe parcursul a cinci ani, contracte pentru industria militara si civila care sa genereze venituri egale cu pretul fregatelor, adica aproximativ 170 milioane euro.

Englezii de la BAE Systems, unul dintre liderii mondiali din afacerile cu armament, spun ca au o colaborare foarte anevoioasa cu Ministerul Economiei si Finantelor. �Am propus ministerului proiecte si programe care ar fi generat afaceri de cel putin 500 milioane euro, dar aproape de fiecare data am fost refuzati. Singurele contracte care ne-au fost acceptate au fost cele referitoare la transformarea a 25 de avioane de pasageri tip ATP in avioane de marfa la Romaero, respectiv doua avioane tip RJ146, la Aerostar Bacau. Vreau sa precizez ca suntem foarte interesati sa ne indeplinim obligatiile de offset, pentru ca este in joc reputatia noastra. Iar in afacerile din industria de aparare reputatia este extrem de importanta�, spune John MacBeath, directorul de dezvoltare de la BAE Systems. Contractele mentionate, in valoare de 10 milioane dolari, acopera doar aproximativ 5% din valoarea totala a intelegerii de compensare.

Citeste si:

Ministrul doarme linistit

Intrebat care este relatia ministerului pe care il conduce cu compania engleza, Varujan Vosganian a demonstrat ca nu avea nici cea mai vaga idee in legatura cu acest contract. Concret, ministrul a afirmat ca de negocierile privind offsetul se ocupa Agentia de Compensare pentru Achizitii de Tehnica Speciala, ceea ce este fals, pentru ca agentia a inceput sa functioneze la mult timp dupa semnarea contractului cu BAE.

Surse mai bine informate din Ministerul Economiei sustin ca reprezentantii BAE nu sunt chiar asa dornici sa-si indeplineasca obligatiile de compensare. Acestea sustin ca englezii au venit intr-adevar cu unele propuneri, dar o parte din ele au fost considerate irealizabile. Pentru a argumenta afirmatiile, specialistii din minister au apelat la un exemplu ipotetic: �Degeaba ne-ar cere BAE sa facem componente pentru submarine, pentru ca nu avem o astfel de tehnologie�. Cert este ca oportunitatile de afaceri prezentate de englezi nu pot fi facute publice pentru ca sunt secretizate de partea britanica.