Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a anuntat valorile orientative ale taxei de prima inmatriculare conform noii formule de calcul pe care expertii din Finante o vor discuta pe 15 mai cu cei ai Comisiei Europene. Astfel, taxa pentru masinile noi (cu vechime mai mica de un an), care au catalizator euro 4, vor ramane la acelasi nivel, in schimb se va reduce pentru cele mai vechi.

Astfel, taxa pentru o masina veche de 1-2 ani, cu o capacitate cilindrica de 1.400 si catalizator euro 4 va fi redusa de la 284 euro la 139 euro, iar pentru un autoturism cu 1.600 cmc va scadea de la 324 euro la 159 euro. De asemenea, taxa se va reduce si pentru autoturismele mai vechi, de 4-5 ani, dotate cu euro 4 de la 324 euro la 159 euro in cazul in care motorul este de 1.600 cmc. Taxa va fi diminuata si pentru celelale tipuri de norme de poluare.

Calcule

Ministrul a prezentat o serie de calcule si pentru autoturismele noneuro. Taxa pentru o astfel de masina cu o capacitate cilindrica de 1.600 cmc si veche de 15-16 ani va scadea de la 4.579 euro la 2.816 euro, iar in cazul in care masina este veche de 20-21 ani, taxa este redusa de la 4.579 euro la 1.280 euro. Comisia Europeana a declansat, pe 20 martie, procedura de "incalcare a tratatului" impotriva Romaniei, din cauza taxei de inmatriculare, intrucat aceasta contravine jurisprudentei Curtii Europene si Tratatului de aderare a Romaniei la UE. CE contesta modul de calcul al taxei pentru masinile vechi si incalcarea principiului nediscriminarii intre cetatenii UE. Astfel, din cauza sistemului de calcul, nivelul taxei pentru masinile vechi depaseste valoarea reziduala a acestora, iar masinile second-hand vandute de cetatenii romani nu sunt taxate la vanzare asa cum se intampla cu cele vandute de alti cetateni UE.

Una din 2 cerinte ale CE

Citeste si:

Conform noilor principii aprobate de guvern, care stau la baza formulei de calcul a taxei, MEF a rezolvat doar una dintre cele doua cerinte ale forului european, respectiv diminuarea taxei pe masura ce creste vechimea masinii.
Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4.

Taxa auto afecteaza peste jumatate din microintreprinderi

Intr-o alta ordine de idei, Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii solicita scoaterea completa a taxei de prima inmatriculare, considerand ca aceasta este profund discriminatorie si afecteaza mai mult de jumatate din microintreprinderile din Romania. Dintr-un numar de 550.000 de IMM-uri, "500.000 sunt microintreprinderi, iar din acestea mai mult de jumatate nu au resursele necesare sa achizitioneze un autoturism", a declarat Ovidiu Nicolescu,presedintele CNIPMMR.

Consiliul a primit de la IMM-urile membre numeroase critici privind taxa de prima inmatriculare, considerand ca aceasta ar altera mediul concurential, incalca principiile fundamentale ale UE si ar aduce dezechilibre in viata agentilor economici mici si mijlocii din domeniu, acestia fiind supusi unei noi parafiscalitati.

"Sustinem cu toata taria eliminarea acestei taxe, iar noi am ridicat aceasta problema din punctul de vedere al micilor intreprinzatori", a spus Nicolescu.