Cu toate ca portul ucrainean Ilicevsk ofera facilitati de incarcare/descarcare pentru aceasta ruta, totusi reprezentantii Maersk apreciaza ca portul romanesc va juca functia de colector pentru toate celelalte porturi ale tarilor cu iesire la Marea Neagra care importa si exporta in Asia datorita calitatii mult superioare ale terminalului de la Agigea. Decizia Maersk vine ca urmare a studiilor efectuate, care au aratat ca traficul de marfuri maritim containerizat dintre Romania si Asia, in special nordul Chinei, creste in fiecare an cu 10-15%.

"Credem ca prin darea in folosinta a acestui terminal Constanta va deveni un hub pentru celelalte porturi de la Marea Neagra si, ca sa subliniem importanta Constantei pentru noi, am decis sa dislocam opt nave de pe alte rute pentru a le plasa doar pe aceasta", ne-a spus Neil Ashby, Area Line Operations la sediul zonal Moscova. Acesta adauga ca, in cazul in care traficul va continua sa creasca in acest ritm, vor mari capacitatea terminalului si vor mai aduce si alte nave.

Mentionam ca in intreaga lume Maersk dispune de 550 de nave, dintre care peste jumatate realizate in santierele proprii, iar in terminalul de la Agigea vor acosta doar navele Maersk.

Toata lumea castiga...

Pentru a intelege ce inseamna noul terminal pentru comerciantii romani cu interese de afaceri in zona Asiei trebuie sa explicam cum se desfasura traficul de marfuri pana la punerea acestuia in functiune. Navele de mari dimensiuni incarcate cu marfuri din Asia nu puteau veni direct catre Constanta, pentru ca nu existau capacitati de descarcare.

Astfel, navele veneau din China pe ruta Port Said (Egipt) si erau descarcate in Sicilia, iar marfurile transbordate pe nave mai mici care se duceau catre beneficiarii din tarile cu iesire la Marea Neagra. Procesul putea dura si o saptamana, iar taxele portuare platite in acest timp se reflectau in pretul transportului si, inevitabil, si in pretul marfii. Cum insa, in prezent, navele sosesc direct la Constanta, de unde se face transbordarea pe alte nave care duc marfa la destinatie, timpul de livrare se micsoreaza, din aprecierile companiei daneze, cu pana la 30%.

Cu un cost al transportului mai mic, si pretul pe care clientul roman il va plati va fi diminuat proportional. Invers, exportatorul roman va putea beneficia de avantaj competitiv pe piata chineza si, pentru ca marfa va ajunge mai repede, isi va incasa si banii in timp mai scurt. Alti beneficiari ai lansarii noului serviciu sunt Administratia Portului Maritim Constanta (taxe portuare care nu sunt deloc mici), administratorul terminalului, firma Dubai Ports World Constanta South Container Terminal, si bineinteles transportatorul Maersk. Profitabilitatea Maersk din transportul de marfuri pe aceasta ruta se calculeaza pe linia tur/retur, avand in vedere ca din Asia navele vin intr-adevar "pline ochi", insa cand se duc pot sa mearga si pe jumatate goale, precizeaza Mihai Dobarleanu, Country Sales Manager al companiei daneze. Acesta isi motiveaza spusele prin faptul ca balanta comerciala pe relatia Asia si in principal China este net defavorabila pentru Romania si restul tarilor riverane Marii Negre.

Din spusele lui Dobarleanu, o nava face un tur complet in doua luni (Asia - retur), iar navele sosesc la descarcare, de obicei, in dupa-amiaza fiecarei zi de marti a saptamanii.

...dar pierd ucrainenii

Cei defavorizati de lansarea acestui serviciu par a fi ucrainenii, care pana acum aveau singurul astfel de terminal. Cum insa cel de la Constanta are o capacitate de descarcare mult superioara Ilicevsk-ului, este de crezut ca multe din navele care faceau transbordarea in portul ucrainean se vor indrepta catre Constanta, iar banii cheltuiti acolo pentru operatiunile portuare vor fi directionati catre Romania.

Citeste si:

"In acest moment, in Constanta se descarca containere pentru toate tarile de la Marea Neagra. Asta a adus nou terminalul inaugurat de compania noastra, pentru ca la Ilicevsk se vor descarca de-acum inainte doar containerele cu destinatie finala Ucraina", precizeaza Dobarleanu. Din aprecierile APMC, in urmatorii ani, circa 70% din containerele operate in portul Constanta vor fi in tranzit, mare parte cu destinatia finala tarile foste sovietice, iar toate navele descarcate si incarcate isi vor "da obolul" catre APMC.

Descarcarea si incarcarea se realizeaza intr-o singura noapte

Terminalul de la Agigea beneficiaza de aportul a trei macarale ultramoderne care descarca si incarca o nava de 5.000 TEU (1 TEU =Twenty-foot equivalent unit = Container standard de 20 de picioare) intr-o singura noapte. Nu este vorba insa de o descarcare si o incarcare totala, ci doar partiala, deoarece nava urmeaza sa mearga spre un alt port, unde va efectua acelasi lucru. Oricum, timpul de lucru este mult diminuat, "poate chiar pana la jumatate", dupa spusele oficialului Maersk.

Miercuri, la ora 18.00, la noul terminal din Agigea a acostat a doua nava Maersk dupa cea din 1 mai. La ora la care scriu aceste randuri, nava a fost deja descarcata si incarcata, indreptandu-se catre Ilicevsk.

Navele Maersk care vor asigura noul serviciu de transport direct Asia - Constanta vor fi din clasa "K", avand o capacitate de 5.000 TEU (1 TEU =Twenty-foot equivalent unit = Container standard de 20 de picioare) si 550 REEF (containere frigorifice). Ca principale caracteristici, vasele care vor sosi in Portul Constanta vor avea, in medie, un tonaj de 55.000 t si o lungime de 295 m. Viteza maxima pe care o atinge un vapor din clasa "K" este de 23,7 mile marine/h. Cele mai mari nave din lume pentru transport containere sunt tot Maerk si au o capacitate de 12.000 TEU. Maersk Romania asigura servicii de transport "door to door" - containerele sosite cu marfuri de import se vor livra din Constanta catre orice destinatie din tara sau din afara ei cu ajutorul diverselor mijloace de transport: prin intermediul flotei proprii de 25 de camioane, prin reteaua nationala de cai ferate sau prin serviciu de barje.

Maersk Romania a inregistrat, in 2006, o cifra de afaceri de 8.069 milioane dolari, dupa 4,8 mil. euro in 2005. Reprezentantii companiei considera ca noua linie de transport Asia-Constanta va fi unul dintre elementele care vor sustine cresterea asteptata pentru 2007.

Compania Maersk Romania a fost infiintata in 1998, avand in prezent 85 de angajati in cadrul celor doua birouri din Constanta si Bucuresti. In Portul Constanta, activeaza si compania APM Terminals Romania, cu 52 de angajati. Maersk Romania este parte a A.P. Moller - Maersk, grup care a raportat in 2006 venituri de 44,5 miliarde USD, din care mai mult de 50% au fost generate de domeniul transportului maritim de containere si activitatile complementare.

Producatorii straini ar putea sa-si relocalizeze fabricile in Romania

Infiintarea acestui serviciu de transport va avea efecte benefice nu numai pentru exportatori si importatori, ci si pentru serviciile de transport si logistica adiacente, ne spune Costin Lianu, director general al Directoratului General pentru Promovarea Exporturilor din cadrul MEC.

"Cred ca acest serviciu va afecta in mod pozitiv dezvoltarea traficului intenational multimodal de marfuri cat si infrastructura de transport", precizeaza Lianu. Mai mult, continua acesta s-ar putea ca investitorii straini sa relocalizeze productia de bunuri cu destinatie finala de export China din tarile vecine pe teritoriul Romaniei, mai apropae de acest terminal. Potrivit oficialului MEC, firmele romanesti exporta in China materie prima, mase plastice si produse chimice.