Transporturile feroviare romanesti nu s-au integrat in Uniunea Europeana. Din cei aproximativ 14.000 de kilometri de cale ferata, doar pe cateva sute se poate circula cu viteza-standard adoptata in statele comunitare. De 17 ani, acest sector este amenintat cu reforma, dar pana acum nu s-a facut nimic pentru eficientizarea sistemului. Astfel, companiile din domeniu continua sa inghita anual sume fabuloase din bugetul de stat.

Alocatia de la buget pentru sistemul feroviar din Romania este, in medie, de 0,7% din PIB. Cea mai mare parte din aceasta suma este acaparata de CFR Calatori, iar restul ajunge la infrastructura. Ministrii care s-au plimbat pe la Transporturi au tot amenintat cu reforma. Astfel, calea ferata a fost sparta in mai multe bucati, apoi a fost sudata la loc pentru ca intr-un final sa se ajunga la o impartire in trei companii: CFR Calatori, CFR Marfa si CFR Infrastructura.

Noul sef, Ludovic Orban, a anuntat ca, dupa mai bine de doi ani de guvernare, se va aplica in sfarsit planul de reorganizare a cailor ferate, anuntat inca din campania electorala. Astfel, societatile de trenuri vor fi restructurate, fiind prevazute adevarate cutremure. Miza cea mare este o privatizare cat mai rapida a unui sistem care pana acum nu a facut altceva decat sa toace bani de la buget.

CFR Calatori se divizeaza

Prima dintre companiile care intra in reorganizare este CFR Calatori.

"Potrivit Cartei Albe a transporturilor in UE, circulatia feroviara si cea fluviala sunt definite ca domenii prioritare. In tara noastra, aceste doua sectoare au fost lasate la coada. Cele mai mari probleme la calea ferata au aparut din cauza haosului. Neajunsurile de la CFR Calatori, de exemplu, pleaca de la faptul ca subventiile de la stat nu sunt alocate dupa un calcul obiectiv, ci in urma unor discutii de genul societatea cere atat, iar Ministerul Finantelor isi deschide punga doar pentru atat. Acest motiv a cauzat blocajul financiar din sistem", ne-a declarat Ludovic Orban. La ora actuala, din lipsa de resurse, CFR Calatori nu-si poate achita costurile de utilizare catre CFR Infrastructura si de aici incepe un cerc vicios. In plus, CFR Calatori nu poate investi, iar un transport la standardele UE presupune achizitii de locomotive, vagoane, servicii de calitate etc.

Citeste si:

"In privinta CFR Calatori, eu cred ca trebuie gandit un plan prin care sa se faca o restructurare a unitatii, care sa duca in primul rand la eliminarea tuturor costurilor inutile. Transportul de calatori trebuie sa-si eficientizeze activitatea. E necesara adoptarea unei strategii care sa creasca numarul persoanelor care apeleaza la aceste servicii", a precizat ministrul transporturilor. Statisticile arata ca, in ultimii 17 ani, numarul celor care merg cu trenul a scazut continuu, ajungand acum la o treime din numarul celor care faceau acest lucru inainte de 1989.
CFR Calatori va fi reorganizata conform planului de guvernare anuntat la castigarea alegerilor.

Unitatea va fi impartita in mai multe societati. "Vom avea o companie de lung parcurs si curse internationale. In acest caz, eficientizarea se va face rapid si vom putea trece la privatizarea efectiva. Cursele interne vor fi realizate de opt companii regionale, care raman in subordinea Transporturilor. Voi milita totusi pentru res-tructurarea activitatii si in acest caz.

Etapele sunt in derulare. In scurt timp, Guvernul va emite hotararea prin care se avizeaza divizarea. In-tr-o luna vom demara procedurile de alegere a consultantului in scopul privatizarii. Dupa ce toata documentatia va fi gata vom consulta si celelalte institutii implicate: AVAS, Finante etc.", a explicat Ludovic Orban.

Trebuie precizat ca numarul salariatilor care lucrau la 31 decembrie 2006 in cadrul acestei unitati era de 16.961. In plus, pentru anul acesta societatea si-a propus sa transporte peste opt milioane de persoane.

CFR Calatori este una dintre unitatile care merg pe pierderi. Societatea beneficiaza de subventii din partea statului pentru diferenta de pret. Din banii platiti de cetatean la casa de bilete se acopera doar 40-42% din tarif, restul venind de la buget.