"Nu cred ca mai pot garanta pe viitor independenta editoriala a TVR", si-a motivat vineri plecarea ultimul sef al canalului. Probleme cu influenta politica au avut insa si cei sapte predecesori ai sai, din iunie ’90, de la transmisiile cenzurate de Theodorescu din timpul mineriadei pina la acuzele de aservire politica care l-au vizat pe Nicolau.

Razvan Theodorescu

Istoricul a fost numit la conducerea SRTv in ianuarie 1990, de Ion Iliescu, printr-o decizie a Consiliului Frontului Salvarii Nationale. Mandatul sau a fost marcat de evenimente socio-politice care tin deja de istoria tranzitiei, precum primele alegeri democratice sau mineriadele. Decizia lui Theodorescu de a intrerupe emisia din timpul mineriadei din 13 iunie 1990 a fost criticata in repetate rinduri si i-a adus numeroase acuze de servilism politic. "Initiativa mea de atunci mi s-a reprosat tot timpul, dar eu nu mi-o reprosez. Daca n-as fi facut acest lucru, s-ar fi iscat un adevarat razboi civil", ne-a declarat Theodorescu, care-i numea la acea vreme pe protestatarii din Piata Universitatii niste "tineri ai fostei Securitati" si niste "drogati". Sub conducerea sa, TVR nu s-a lovit de probleme financiare, deoarece a "mostenit o televiziune bogata, a lui Ceausescu", dupa cum spune el. A parasit fotoliul de director in 1992.

Paul Everac

A stat un an ca sa incaseze injuraturile adresate lui Iliescu

Prozatorul a fost uns presedinte al Societatii Romane de Radiodifuziune in 1992, ca o recompensa pentru serviciile aduse lui Ion Iliescu in campania electorala. A fost acuzat si el de obedienta fata de putere, tabletele sale prezentate simbata de simbata, timp de 52 de saptamini la rind, tradindu-i simpatiile politice. Una dintre initiativele sale criticate vehement a fost organizarea primului Revelion transmis in direct din trei studiouri, in cadrul caruia Everac a participat la emisiunea Robingo in calitate de concurent. Dramaturgul considera ca mandatul sau a fost un succes. "TVR era «pe rosu». Ce am facut ? Simplu. Am ridicat pretul la reclama cit am vrut eu, de trei ori l-am ridicat. Am umplut TVR de bani. Apoi, sefii luau banii pe contul lor. Eu am centralizat toate contractele. S-a produs revenirea TVR", declara recent Everac intr-un interviu pentru "Cotidianul". A demisionat la 11 ianuarie 1994.

Cristian Hadji-Culea

Numit de liberali, a fost reconfirmat de PSD

In ciuda faptului ca a fost trimis la conducerea postului public de liberali, in cei patru ani de mandat al regizorului Hadji-Culea, Adrian Nastase a fost cel mai mediatizat actor politic important, drept pentru care a fost reconfirmat in functie in 2000, cind PSD a revenit la putere.

Citeste si:

"Prin restructurarea pe care doream sa o fac s-a spus ca politizez televiziunea. Doream insa sa transform contracte nedeterminate in unele determinate, mai ales la creatori", spune Hadji-Culea. Interferente politice nu au existat, sustine regizorul, care acuza totusi presiunea continua la care a fost supus prin chemarea in dese rinduri in fata Parlamentului: "Cind esti chemat acolo si ti se cere demisia din doua in doua luni, simti presiunea politica si asta paralizeaza toata institutia pe care o conduci". O alta critica adusa a fost infiintarea TVR Cultural. Mandatul lui Hadji-Culea a expirat in 2002.

Valentin Nicolau

Recunoaste ca a primit telefoane de la politicieni

In 2002, Adrian Nastase si-a trimis propriul consilier la conducerea postului public. Nicolau a fost acuzat de predarea jurnalelor de stiri in miinile PSD. Desi sustine ca nu a cedat niciodata presiunilor politice, el a recunoscut la sfirsitul mandatului sau ca a primit "vreo doua" telefoane de la Iliescu si Nastase, cu care insa a avut discutii strict "umane". Totodata, Nicolau sustine ca au existat si niste demnitari "insistenti" care doreau cu orice pret sa apara in buletinele de stiri, pe care insa nu i-a nominalizat. "S-a vorbit tot timpul si se va vorbi tot timpul, pe buna dreptate, de interferente politice in activitatile TVR. Mi-am dat demisia din cauza presiunilor politice, ca voiau sa puna mina pe ea si au pus mina pe ea. Nu mai aveam prin urmare obiectul muncii", ne-a declarat Nicolau. El mai spune ca a lasat SRTv cu un profit net de 800 de miliarde de lei vechi. A fost inlocuit in 2005 de Tudor Giurgiu, numit de catre liberali. (Diana Lazar)

Negocieri pentru locul lui Giurgiu

Brindusa Miron si Tudor Barbu sint variantele PNL vehiculate pina acum pentru sefia TVR.

"Plec, pentru ca o anume parte a spectrului politic si-a facut un scop in sine din a incerca sa puna mina pe televiziunea publica", si-a explicat decizia presedintele-director al TVR intr-o scrisoare deschisa, care i-a insotit demisia adresata lui Bogdan Olteanu, presedintele Camerei Deputatilor.

In documentul oficial, Giurgiu numeste cinci motive pentru decizia sa, printre care si faptul ca "sindicatele fac partizanate cu partidele politice". El detaliaza acest motiv printr-un episod in care Nicolae Vacaroiu ii scria lui Adrian Paunescu, pe un memoriu trimis de sindicatele din TVR, ca au "in vedere colaborarea cu sindicatele".