"Presedintele Romaniei, Traian Basescu, a fost suspendat din cauza meritelor sale. Deputatii si senatorii au votat contra lui pentru ca angajamentul sau pentru un stat de drept nu se acorda cu nevoia cleptocratiei parlamentare de a fi protejata contra urmaririi penale. Dupa inlaturarea lui Macovei si suspendarea lui Basescu, drumul este acum liber si pentru descotorosirea de procurorii si judecatorii care se afla in primele randuri in lupta contra coruptiei.

Romania a fost si in perioada comunista un caz aparte si este si acum. Invatatura care se poate trage din cele ce se intampla in aceasta tara poate fi utilizata si pentru alte tari care sunt inasteptarea aderarii la UE. Reformele, care fara presiunile UE nu ar fi fost facute, pot fi oricand revocate, atunci cand aceasta presiune dispare. Clauzele de salvgardare, care au fost incluse in tratatele de aderare ale Romaniei si Bulgariei, nu sunt suficiente pentru descurajare" - sintetizeaza Rompres articolul publicat de FAZ.

Romanii sunt obligati sa aleaga intre doi comunisti

FAZ rememoreaza cuvintele rostite de Basescu in timpul campaniei electorale din 2004: "Romanii sunt obligati sa aleaga intre doi fosti comunisti, Adrian Nastase si Traian Basescu. Dupa 15 ani nu exista inca vreun politician care sa nu fie afectat de comportamente comuniste. Ar fi timpul ca in fata poporului sa se prezinte un alt candidat".

"Romanii apreciaza la presedintele lor, pe care Parlamentul l-a suspendat acum, faptul ca spune lucrurilor pe nume si rupe legea tacerii. Este un om venit din interiorul sistemului, dar se pune contra acestuia. Basescu vrea un stat de drept in Romania, in care legile sunt aceleasi pentru toti. Un verdict al Curtii Constitutionale a decis ca modul presedintelui de a-si exercita functia a fost conform cu Constitutia si nu a reprezentat nici un fel de motiv pentru suspendarea sa din functie.

In ce-l priveste pe Basescu, se pot, desigur, formula si unele obiectii. El vorbeste deseori mai repede decat gandeste, sacrifica exigente strategice pentru inspiratiile de moment, isi indeparteaza cei mai buni consilieri si se risipeste pe fronturi secundare in loc sa se concentreze pe problemele mari. Nu in ultimul rand el sufera de sindromul larg raspandit care ii face pe oamenii cu putere, aflati in compania unor persoane in mod evident mult mai tinere, sa faca niste greseli ridicole pentru care ei, in cazul altora, nu ar avea sub nici o forma intelegere. Dar toate acestea nu au catusi de putin de-a face cu suspendarea sa din functie. Basescu a fost suspendat din functie datorita meritelor sale, si nu a slabiciunilor" afirma FAZ.

"Cleptocratia parlamentara"

Citeste si:

"Deputatii si senatorii de prin toate partidele au votat contra lui pentru ca angajamentul sau pentru un stat de drept nu se acorda cu nevoia cleptocratiei parlamentare de a fi protejata contra urmaririi penale, comenteaza ziarul german. Romania este de la 1 ianuarie 2007 stat membru al UE. Cei care au avertizat asupra faptului ca aceasta tara nu este gata pentru aderarea la UE isi vad in acest fel confirmat avertismentul. Deja de saptamani este in curs un puci cu sange rece, in sanul Parlamentului, cu scopul de a expune justitia din nou influentei Guvernului si a sforariilor de natura criminala, ale caror interese pe sfera largita includ insusirea de mijloace publice in mod necontrolat si ilegal precum si escrocherii financiare si spalarea de bani. In Romania, comunistii <> in oarecare masura ei insisi.

Fosti agenti deSecuritate se afla la nivele de conducere din cadrul companiilor, au in proprietate ziare, posturi de radio si televiziune si isi permit chiar si un partid, precum Dan Voiculescu, presedintele comisiei parlamentare de ancheta care ii reproseaza lui Basescu ca a incalcat Constitutia" apreciaza FAZ.

"A doua faza a loviturii de stat"

"Suspendarea presedintelui este deja cea de-a doua faza a loviturii de stat cu sange rece, care a inceput in martie. Atunci, o lege cu privire la tinerea de alegeri pentru Parlamentul UE, prevazute pentru 13 mai, a fost scoasa din vigoare prin ordonanta de urgenta, pentru ca Partidul National Liberal al premierului se temea de o infrangere zdrobitoare. Refuzul ministrului Justitiei si al celui de Interne, motivat constitutional, de a semna aceasta ordonanta a fost considerat de premierul Tariceanu drept o ocazie pentru a se descotorosi printr-o remaniere guvernamentala de acesti membri neascultatori ai Guvernului.

In acest moment, <>, pe care national liberalii si democratii au format-o inainte de alegerile din 2004 si pe ale carei liste unitare ei au fost alesi in Parlament, s-a rupt. Fostul partid comunist PSD, contra caruia s-a format alianta, a onorat tradarea lui Tariceanu fata de alegatori printr-o sustinere parlamentara a Guvernului minoritar al acestuia. Sa ne amintim ca ministrul Justitiei, Monica Macovei, si cel de Interne, Vasile Blaga, au avut de rezolvat cele mai dificile sarcini care le stateau in fata inainte de intrarea in UE, si anume reforma justitiei, crearea unor instrumente adecvate pentru combaterea coruptiei si securizarea granitelor externe. In mod paradoxal, starea de spirit plina de aversiune din cadrul unei Europe satule de largiri, cu care s-a confruntat Romania chiar in faza finala a aderarii sale, a fost cel mai bun sprijin pentru reforme. Comisia Europeana a trebuit sa arate duritate si l-a sprijinit pe ministrul Justitiei, care a putut in acest fel impune legi pentru restrangerea coruptiei, mai dure decat in orice alta tara a UE" continua analiza cotidianului german.

"Dupa aderare, UE nu mai are insa nici un mijloc eficient de presiune. Parlamentarii romani s-au si pus pe treaba pentru oprirea sau transformarea in apa chioara a reformelor. Dupa inlaturarea lui Macovei si suspendarea lui Basescu, drumul este acum liber si pentru descotorosirea de procurorii si judecatorii care se afla in primele randuri in lupta contra coruptiei. Romania a fost si in perioada comunista un caz aparte si este si acum. Invatatura care se poate trage din cele ce se intampla in aceasta tara poate fi utilizata si pentru alte tari care sunt in asteptarea aderarii la UE. Reformele, care fara presiunile UE nu ar fi fost facute, pot fi oricand revocate, atunci cand aceasta presiune dispare. Clauzele de salvgardare, care au fost incluse in tratatele de aderare ale Romaniei si Bulgariei, nu sunt suficiente pentru descurajare. In cazul negocierilor cu Croatia, Turcia si celelalte tari balcanice carora le-a fost deschisa perspectiva aderarii, va trebui acordata o atentie speciala acestui fapt", isi incheie FAZ analiza asupra Romaniei.