Dupa ce Ministerul Apararii a anuntat ca intentioneaza sa achizitioneze avioane de lupta pentru a iinlocui batranele MiG-uri, s-a declansat o cursa acerba iintre marii producatori de armament. Suma pusa iin joc este de 4,4 miliarde euro pentru un contract care urmeaza sa se deruleze pana iin 2013. Lupta se da iintre F16 (din cauza "varstei" sale poreclit "MiG 29 iin varianta americana"), suedezul Gripen si europeanul Eurofighter.

Interesant este faptul ca exista un castigator cert indiferent care dintre oferte este aleasa: grupul britanic BAE Systems. Asta pentru ca englezii sunt parteneri cu Lockheed Martin, cu care colaboreaza la constructia avioanelor de lupta americane F22 si F35. La F22, BAE a furnizat sistemul de decolare verticala, o forma modernizata a celui folosit de avioanele britanice Harrier.

Totodata, BAE detine un pachet de 20% din compania suedeza SAAB, care a propus Ministerului Apararii avionul de lupta multirol Jas39 Gripen. Asocierea britanicilor cu producatorul suedez s-a facut din necesitatea ca acesta din urma sa beneficieze de sprijinul unei tari membre NATO pentru promovarea aparatului pe pietele internationale. In sfarsit, iin ce priveste Eurofighter Typhoon, produs de gigantul EADS, britanicii de la BAE sunt implicati direct iin procesul de productie. Intrebat ce parere are despre aceas-ta situatie, directorul de relatii publice de la BAE, Barney O’Kelly, a replicat: "La noi, iin Anglia, exista o vorba: «Sa avem cate un deget iin fiecare placinta»".

Schimb de locuri

Anul trecut, la putin timp dupa ce s-a pus problema dotarii Fortelor Aeriene cu noi avioane de lupta, mai performante, au aparut zvonuri potrivit carora vor avea castig americanii. Acestia ne propuneau un avion F16, un aparat care este cu siguranta mai bun decat MiG 21, dar care are dezavantajul ca e cam de aceeasi varsta cu batranele avioane de lupta rusesti (au fost introduse iin serviciu iin anii ’70).

Intre timp, lucrurile s-au mai schimbat. Surse guvernamentale ne-au declarat ca oficialitatile romane iinclina spre Eurofighter. Zvonul pare credibil iin contextul iin care, dupa aderarea la UE, grupurile de afaceri europene nu ar privi cu ochi buni cum banii din Romania ar lua calea Americii sau chiar a Suediei, care nu este membru UE. Nici SAAB nu renunta cu usurinta la lupta, mai ales ca propune un avion de lupta nou si mai ieftin decat Eurofighter. Prin "targ" se aude ca suedezii au depus deja o oferta iinsotita de un contract de offset de 110% (se obliga sa atraga investitii iin Romania peste pretul cu care vand avioanele).

Citeste si:

Alegere grea

Intrebat ce oferta sustine dintre cele trei, directorul de relatii publice Barney O’Kelly ne-a declarat: "Daca ar fi dupa mine, as opta iintre Gripen si Eurofighter. Amandoua sunt avioane foarte bune, de generatie noua, multirol, iin sensul ca pot trece de la un tip de misiune la altul iin foarte scurt timp". Avionul multirol este un aparat de lupta capabil sa execute misiuni cu grad mare de complexitate si risc. Aparatul trebuie sa execute misiuni aer-aer, aer-sol si aer-mare, iin orice con-ditii meteo, ziua si noaptea, independent sau iin cooperare cu mijloacele de comanda din aer sau de la sol, iin limita vizibilitatii directe si dincolo de aceasta, precum si iin conditiile razboiului electronic, iin orice zona de conflict ar fi nevoie sa actioneze.

In ciuda faptului ca Ministerul Apararii a anuntat ca programul de achizitionare a noilor aeronave de lupta se va derula pana iin 2013, englezii de la BAE sunt sceptici. "Negocierea unui astfel de contract poate dura si sapte ani. Avem exemplul Cehiei, unde discutiile au iinceput iin 1996, iar contractul a fost semnat iin 2003. In acest interval de timp s-au schimbat trei guverne, si de fiecare data negocierile au fost reluate. Iar un exemplu si mai elocvent este cel al Indiei, unde negocierile au durat nu mai putin de 18 ani", ne-a declarat John Neilson.

Fregatele…. "Concorde"

Concernul BAE Systems a devenit foarte cunoscut iin tara noastra dupa ce a izbucnit scandalul legat de achizitionarea celebrelor fregate militare. Atunci s-a vorbit despre faptul ca pretul platit de partea romana a fost prea mare pentru doua nave la mana a doua. Barney O’Kelly nu este de acord cu acest punct de vedere: "Cred ca acuzele sunt deplasate. Banii pentru fregate au fost cheltuiti cu folos. Practic, doar coca a ramas cea veche, restul a fost modernizat. De exemplu, motoarele sunt de acelasi tip cu cele cu care au fost echipate avioanele Concorde. In plus, fregatele au participat la operatiuni NATO si s-au comportat foarte bine".

Principala grija a partii romane este acum contractul de iintretinere a celor doua nave. CSAT a decis la sfarsitul saptamanii trecute ca, iin cazul iin care in 30 de zile nu este posibila incheierea contractului cu BAE Systems "in conditii acceptabile pentru partea romana", sa fie organizata licitatie internationala. La momentul a-chizitiei celor doua fregate a fost semnat si un contract de mentenanta, dar partea romana a initiat renegocierea acestuia, fara a se ajunge la o intelegere.