Consiliul Suprem de Aparare a Tarii se va reuni peste doua zile pentru a-si prezenta bilantul de activitate pe 2006, dar si pentru a discuta despre interimatul la sefia SIE. Potrivit unor informatii neoficiale, alte subiecte care vor fi abordate de membrii CSAT vor viza situatia trupelor romanesti din afara granitelor si modernizarea armatei. Sedinta CSAT de saptamana aceasta este prima din acest an si se va desfasura sub auspiciile tensiunilor care macina scena politica.

Presedintele se afla in fata unei situatii neplacute, aceea de a rezolva blocajul de la conducerea Serviciului de Informatii Externe. Demisia lui Saftoiu il baga in corzi pe Basescu care trebuie sa nominalizeze o alta persoana pentru acest post. Numai ca, indiferent de solutia pe care o pregateste seful statului pentru SIE, este greu de crezut ca aceasta va fi acceptata de Parlament.

Este interesant de vazut astfel ce tactica va adopta Traian Basescu. Se va multumi cu un interimat pe termen lung, asigurat de generalul maior Silviu Predoiu sau va respecta legea. Numai ca si aici ar putea sa se prevaleze de Legea de organizare si functionare a SIE si sa numeasca un nou director cu aprobarea numai a membrilor CSAT. Dar, Presedintele Romaniei are obligatia constitutionala (art. 80 alin. 2) de a veghea la "respectarea Constitutiei si la buna functionare a autoritatilor publice".

Aceasta inseamna inclusiv asigurarea indeplinirii de catre Parlament a atributiilor sale de a numi directorul SIE (art. 65 alin. 2 lit. H din Constitutia Romaniei). Legea nr. 1/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Informatii Externe prevede la art. 6. - (1) urmatoarele: "Conducerea Serviciului de Informatii Externe se asigura de catre un director, cu rang de ministru, numit de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii la propunerea Presedintelui Romaniei".

In momentul de fata, acest articol din Legea de functionare a SIE este inaplicabil, din cauza amendamentelor constitutionale din 2003. Chiar daca Legea SIE nu a fost modificata pentru a fi pusa in acord cu Constitutia, legea fundamentala primeaza, astfel incat propunerea trebuie facuta de catre presedinte, iar numirea de catre plenul Parlamentului.

Pana la votul parlamentar, viitoarea persoana pe care Basescu o va propune pentru a conduce SIE va trebui sa treaca prin furcile caudine ale Comisiei de control a SIE, unde ar urma sa fie audiata. Sa ne aducem aminte ca directorul demisionar de la SIE nu a avut viata usoara nici la audierile de la comisie si nici la votul parlamentar. In 4 octombrie 2006, Claudiu Saftoiu a fost votat in plenul parlamentului ca director al SIE cu 294 voturi pentru si 114 impotriva, dintr-un total de 408 voturi dupa ce initial a primit trei voturi pentru si doua impotriva, din partea comisiei de specialitate a parlamentului.

Citeste si:

O propunere interesanta

Ieri, la sedinta de bilant a SRI, Basescu a lansat o propunere interesanta care ar putea sa o aplice si in cazul numirii viitorului director al SIE. Seful statului a spus ca ar fi bine ca pe viitor, directorul SRI sa fie numit numai din randul politicienilor aflati in opozitie parlamentara. Asa ca nu ar trebui sa ne mire daca presedintele va propune pentru functia de director al SIE un membru al Partidului Social Democrat. In acest fel si-ar asigura un sprijin din partea PSD si ar rezolva si interimatului de la SIE. Pe culoarele de la sediul central din Kiseleff se vehiculeaza deja numele lui Cristian Diaconescu ca posibil nominalizat pentru postul de director al SIE.

Batalia serviciilor pentru putere

O alta problema care il macina pe seful statului, dar si pe liberali este aceea privind adoptarea pachetului de legi ale sigurantei nationale.

Rezervele formulate de serviciile de informatii la proiectele legislative privind securitatea nationala inaintate de liberali in Parlament reprezinta incercarea acestor structuri de forta de a-si sustine si promova interesele. Punctele de vedere ale serviciilor de informatii au fost transmise, saptamana trecuta, Comisiei de aparare a Camerei Deputatilor, care va incepe dezbaterile la proiectele liberalilor pentru avizul necesar discutiei in plen.

De departe, reactiile cele mai vehemente apartin Serviciului de Protectie si Paza (SPP). Principala obiectie a acestuia priveste transformarea serviciului in structura departamentala in cadrul Ministerului Administratiei si Internelor. Prin urmare, SPP contesta intregul proiect de act normativ. De aceea nu sunt formulate propuneri punctuale de modificare a unor articole, ci sunt prezentate argumente in vederea pastrarii actualului statut. Potrivit textului elaborat de specialistii institutiei, "nu exista nici un lucrator al Serviciului de Protectie si Paza care sa agreeze modificarile propuse, deoarece acestea nu conduc la eficientizarea activitatii, ci la birocratizarea acesteia". Mai mult, in opinia reprezentantilor SPP, proiectul legislativ "afecteaza direct functionalitatea serviciului" si nu conduce "la un rezultat pozitiv in economisirea banului public".