Guvernul a trimis ieri la DNA raportul de control al licitatiei pentru autostrada Bucuresti-Ploiesti. Cu doar o zi inainte, Berceanu inaugurase lucrarile.

Un articol din "Cotidianul" s-a transformat de ieri intr-o ancheta a DNA, dupa ce Corpul de Control al Guvernului a facut raportul privind licitatia la autostrada Bucuresti-Ploiesti. Controlorii spun ca licitatia, cistigata de firme apartinind unor oameni apropiati presedintelui Basescu, ar fi fost ilegala, intrucit caietul de sarcini a fost modificat dupa inceperea procedurii de achizitie. Acest fapt a facut ca executia lucrarii sa ajunga la un consortiu format din Euroconstruct-Pa&Co-Spedition UMB. Reprezentantii consortiului spun ca totul a fost legal, iar raportul guvernului e o razbunare politica.

Autoritatea de Control a Guvernului (ACG) a finalizat verificarile la Compania Nationala de Autostrazi privind atribuirea lucrarilor la autostrada Bucuresti-Brasov. Raportul Corpului de Control a ajuns deja la DNA si miercurea viitoare va ajunge si pe masa Guvernului. "Pentru ca neregulile constatate au fost grave, dosarul a fost trimis la DNA. Paralel, Executivul va putea decide in sedinta de saptamina viitoare ce masuri va lua in privinta responsabililor din companie si a licitatiei", ne-a declarat Cristian David, ministru delegat pentru controlul implementarii programelor cu finantare internationala.

"A fost deja trimisa o copie a raportului ministrului Berceanu, pentru a sti despre ce este vorba si pentru a se pregati pentru sedinta Executivului in care se va discuta despre masurile ce trebuie luate ca urmare a constatarilor", a spus Emanoil Negut, seful ACG. Executivul va putea decide ce masuri se impun in privinta responsabililor din companie sau minister si daca este necesara anularea licitatiei si stoparea lucrarilor. "Trebuie avut in vedere ca, in timpul derularii licitatiei, pentru constructia autostrazii Bucuresti-Brasov, tronsonul Moara Vlasiei-Ploiesti, conditiile au fost modificate, modificare in afara prevederilor legii privind achizitiile publice. Mai mult, prin aceasta modificare au fost introduse criterii arbitrar stabilite care avantajeaza un singur competitor", a spus Cristian David.

Cum au intrat romanii in schema

Citeste si:

La jumatatea lunii septembrie a anului trecut, ziarul "Cotidianul" prezenta, in premiera, modalitatea prin care consortiul firmelor apropiate de presedintele Basescu s-a calificat pentru constructia unui tronson al autostrazii Bucuresti-Ploiesti. Pentru a facilita accesul firmelor romanesti (consortiul Euroconstruct Trading-Pa&Co-Spedition UMB) la constructia autostrazii, autoritatile au modificat caietul de sarcini. Initial, anuntul prevedea strict ca este necesara ofertantilor experienta in domeniul constructiei de autostrazi in Romania. Ulterior, s-a mai adaugat formula "sau sa fi turnat 700.000 de tone de mixtura asfaltica", ceea ce a permis firmelor romanesti, care nu mai construisera autostrazi, dar reabilitasera drumuri, sa se califice la licitatie. In toata chestiunea, un rol a avut si presedintele Basescu, cu deja celebra declaratie " ar fi bine sa mai cistige si firmele romanesti". In final, consortiul romanesc a si cistigat licitatia, oferind cel mai mic pret, dar oficiali din Compania de Autostrazi au spus ca pretul va putea fi marit.

Berceanu vede o actiune politica

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, care chiar acum doua zile a inaugurat cu mare pompa inceputul lucrarilor la autostrada, a declarat ieri, dupa prezentarea raportului, ca seful Autoritatii de Control a Guvernului ar trebui sa se adreseze organelor de control, daca este de parere ca s-a incalcat legea in cazul licitatiei. "Daca concluzia domnului David este ca nu s-a respectat Legea achizitiilor publice, sa se adreseze organelor in drept", a spus Berceanu. In plus, el crede ca actiunea este politica. "Corpul de Control a venit in control dupa sase luni (de la licitatie - n.red.). Oare ce s-a intimplat in acest timp? Nu exista o legatura intre acest control si tensiunile din aceasta perioada?", s-a intrebat retoric Berceanu.

El spune ca, in conformitate cu legea, a fost o perioada de contestatii, dar nimeni nu a depus vreuna si ca in raportul de control nu sint certitudini, ci doar "pareri si consideratii" si se mai intreaba de ce raportul nu indica si articolele din lege care au fost incalcate. "Caietul de sarcini nu a fost modificat, ci explicitat. Explicitarea era necesara, iar licitatia era dedicata, in momentul in care se stia care erau firmele care aveau deja 40 de kilometri de autostrada construiti in Romania. Ideea a fost sa intarim concurenta si aceasta s-a largit", a afirmat Radu Berceanu, care a mai precizat ca "explicitarea a fost facuta cu mult timp inaintea termenului-limita si a fost trimisa catre toti cei care au cumparat caietul de sarcini".