Sume importante sunt repartizate an de an de la bugetul statului pentru buna functionare a institutiei prezidentiale. Cu toate acestea, Palatul Cotroceni consuma cu mult peste ce i se aloca de la bugetul de stat. Mai grav este ca multe dintre serviciile unor institutii publice - cum ar fi Politia Rutiera, Serviciul de Protectie si Paza, Jandarmeria sau Serviciul Roman de Informatii - furnizate Palatului Cotroceni nu sunt decontate. ZIUA face, in numarul de astazi, un calcul estimativ al costurilor deplasarilor suitei prezidentiale. Din nefericire, de coloana oficiala abuzeaza multi demnitari din Romania, chiar daca nu la nivelul celei prezidentiale. Cat despre girofar, acesta il gasim pe masina oricarui roman fara educatie ajuns temporar la putere. Situatia de la noi seamana cu cea din tarile bananiere. Ea este in totala discrepanta cu cea din tarile UE unde regii, sefii de stat sau de Guvern nu-si agaseaza cetatenii cu plimbarile lor in coloana. Mai mult, din spirit ecologist, multi dintre parlamentarii sau ministrii europeni folosesc bicicleta pentru deplasarile din oras.

Una dintre cele mai importante institutii care este la dispozitia presedintelui si a coloanei oficiale a acestuia e Politia Rutiera. Un serviciu aflat in permanenta la dispozitia institutiei prezidentiale care implica dislocarea a sute de agenti zilnic si tehnica operativa. Costurile necesare asigurarii protectiei rutiere presedintelui pe parcursul deplasarii acestuia se ridica la zeci de milioane de lei vechi. Bani care nu se regasesc in bugetul alocat Administratiei Prezidentiale. Astfel, o singura deplasare a sefului statului pe o distanta de 20 de kilometri ajunge sa ne coste peste o mie de euro.

Un traseu parcurs de presedintele Basescu implica cheltuieli care se compun din salariile celor care asigura inaintarea coloanei oficiale, o cantitate impresionanta de combustibil, uzura unor vehicule care in mod normal nu ar trebui sa se afle la dispozitia sefului statului, precum si cheltuielile cetatenilor care de multe ori sunt obligati sa stea in intersectii blocate minute in sir, consumand combustibil, timp, nervi etc.

Spre exemplu, saptamana trecuta, la intoarcerea presedintelui Basescu de la Bruxelles, traseul parcurs de la Aeroportul Otopeni pana la Palatul Cotroceni a implicat mobilizarea timp de peste trei ore a zeci de vehicule si sute de agenti de circulatie. Coloana oficiala a avut drept antemergator doua motociclete speciale ale Politiei Rutiere, precum si trei autoturisme. Delegatia condusa de Traian Basescu a calatorit de la Aeroport pana la Cotroceni cu peste 20 de autoturisme si limuzine fiind escortata de zeci de agenti de la SPP.

Daca facem un simplu calcul observam ca o singura deplasare a coloanei oficiale pe o distanta care nu depaseste 18 km costa zeci de salarii medii ale unui roman. Astfel, un drum dus-intors pe ruta de mai sus inseamna aproximativ 36 de kilometri. Pentru 20 de masini, benzina costa aproximativ doua milioane de lei vechi.

Salariul unui agent de politie este in medie de peste 20 milioane lei, pentru cele 24 de zile lucratoare. Adica 850.000 de lei vechi pe zi. Bani platiti de fiecare dintre noi. Pentru cei 850.000 de lei pe zi, politistul de circulatie ar trebui in mod normal sa fluidizeze traficul, s-l supravegheze, sa-l dirijeze etc. Practic sa se puna in slujba celui care il plateste, cetateanul. Ceea ce nu se intampla atunci cand politistul de circulatie este pus sa pregateasca si sa supravegheze plimbarile presedintelui. In acele momente, agentul isi abandoneaza rolul pe care il are, acela de a sluji interesele cetatenilor, si se pune exclusiv in slujba institutiei prezidentiale. Astfel, daca pe traseul Otopeni-Cotroceni sunt disponibilizati numai 20 de politisti, suma platita din bani publici pentru servicii aduse presedintelui se ridica la aproximativ 17.000.000 de lei vechi. Fara a lua in considerare si salariile celor din escorta.

In aceste calcule nu am prevazut uzura celor cateva zeci de masini care il insotesc constant pe seful statului. In plus, necuantificabile sunt si costurile indircte ale cetateanului. Sute sau chiar mii de masini cu motoarele pornite zeci de minute, in functie de caz, care asteapta trecerea delegatiei oficiale.

In urma acestui calcul simplu prezentat mai sus, un drum al presedintelui, de la birou la aeroport, il costa pe cetatean aproximativ 1000 de euro. Si fiindca avem un presedinte plimbaret ne este greu sa calculam cat costa o vizita prezidentiala la mama sa in localitatea Basarabi, judetul Constanta, la restaurantele de pe Litoral, ori la recreere la munte. Din fericire de la Palatul Cotroceni la Golden Blitz distanta este una mica.

Tandemul Adrian-Aida

Citeste si:

Paza unor demnitari de catre ofiterii SPP a devenit o adevarata legenda. Astfel, Adrian Nastase a intrat in istoria recenta nu numai in calitate de demnitar, ci si datorita relatiilor sale, speciale, cu angajatii Serviciului de Protectie si Paza. Nastase a fost pazit timp de 17 ani de sepepisti. Din 1990, cand era ministru de Externe, si pana mai recent cand i s-au retras garzile de corp, Nastase a avut asigurate zi de zi paza si protectia de catre ofiterii SPP. A urmat perioada din 1992, dupa ce acesta a fost ales in functia de presedinte al Camerei Deputatilor, iar din 1996 devenea vicepresedinte al aceleiasi institutii. Principalul sau aghiotant - care a devenit insasi celebra, Aida Bajenaru - era tot timpul langa el.

Dupa ce in 2000 partidul lui Nastase a castigat alegerile, iar Adrian Nastase ajungea prim-ministru, Aida a fost numita, drept recompensa pentru efortul facut in anii precedenti, sefa protocolului la Camera Deputatilor. Nastase a fost vestit pentru alaiul cu care se deplasa. O adevarata armata de ofiteri, angajati ai Parlamentului sau mai tarziu ai Guvernului, erau mobilizati pentru orice deplasare a demnitarului. Agresivitatea unora dintre angajatii SPP care aveau misiune de escorta a fostului premier a fost cel mai des simtita de coastele si rinichii jurnalistilor.

Victimele coloanelor oficiale

In afara de toate aceste probleme cotidiene, suita prezidentiala, care face legea pe soselele patriei, a fost implicata in mai multe accidente rutiere.

Astfel, in luna octombrie 2006, una dintre masinile care faceau parte din coloana oficiala a presedintelui Traian Basescu a accidentat o tanara pe aleile din zona Targului International Bucuresti (TIB). La acea data, o fata in varsta de 23 de ani, din Drobeta Turnu Severin, a fost acrosata de o masina a Pesedintiei, in care se afla cameramanul si fotograful Administratiei Prezidentiale. Tanara a fost dusa la Spitalul Elias, ea suferind leziuni grave la nivelul capului.

Tot cu un an in urma, una dintre masinile SPP-ului care il insoteau pe presedintele Romaniei s-a ciocnit cu autoturismul condus regulamentar de ziaristul Petre Mihai Bacanu. Din fericire accidentul, care a avut loc in zona Arcului de Triumf, nu s-a soldat cu victime, doar masinile implicate suferind de pe urma coliziunii.

De altfel, in ultimul timp, accidentele in care sunt implicate diverse coloane oficiale au devenit o obisnuinta. Astfel, o masina a Ministerului Apararii Nationale (MApN) a lovit o femeie la intrarea in Medgidia. Din testele facute de politisti a rezultat faptul ca soferul autoturismului care apartinea MApN se afla sub influenta alcoolului. Caz care a intrat in atentia Parchetului Militar.

In prezent, prefecti, ministri, generali sau alte oficialitati de rang inalt si-au facut un obicei din a se deplasa cu masini cu girofaruri, fie ca se justifica aceasta masura, fie ca nu. Si asta in pofida faptului ca o salvare in care se afla un pacient pentru care orice secunda conteaza nu are posibilitatea de a circula prin aglomeratia de pe strazi cu peste o suta de kilometri pe ora.