Spoturile publicitare nu pot insa acoperi gaurile date bugetului statului roman de privatizarea acestei companii, in defavoarea contribuabilului. Guvernul pare legat de maini si de picioare de clauzele unui contract defavorabil Romaniei. Declaratiile politicienilor privind anchetarea privatizarii Petrom sunt inca la stadiul de deziderat. Intre timp, romanii sunt nevoiti sa scoata din ce in ce mai multi bani pentru carburanti si gaze naturale.

Campaniile televizate tot mai dese de promovare ale Petrom prezinta o companie petroliera avantajoasa pentru romani. Numai ca privatizarea societatii a asigurat pe termen lung gauri de sute de milioane de dolari la bugetul statului, minusuri acoperite din bani publici. Desi Petrom se erijeaza intr-o companie rentabila pentru contribuabili, in fapt, majorarea discretionara a preturilor la carburanti arata ca OMV, actionarul majoritar al Petrom, subtiaza fara jena buzunarele romanilor, obtinand profituri deloc neglijabile. Asta pentru ca guvernarea Nastase a incheiat un contract cel putin dezavantajos pentru romani.

Compania Petrom a fost privatizata in ultimele luni de mandat al guvernului Nastase. Desi ramase partial secrete, clauzele contractului de privatizare sunt evident in defavoarea romanilor, care trebuie sa indure din pusculita proprie majorarile de pret ale austriecilor de la OMV. Privatizarea s-a facut la un pret prea mic, zacamintele de petrol si gaze au fost subevaluate, redeventele pentru acestea platite statului sunt mici si statul roman nu poate cere o majorare a acestora, contractul permite desprinderea sub forma de SRL-uri a rafinariei Arpechim si a altor active importante, statul roman are posibilitati reduse de a bloca eventuala vanzare a unor active majore ale Petrom, nu se cunoaste actionariatul OMV-Petrom, statul roman nu poate percepe taxe suplimentare pe productie si nu poate negocia folosirea titeiului romanesc ca parghie de stopare a cresterii cotatiilor la pompa.

Toti banii pierduti in urma acestor "scapari" ale negociatorilor sunt platiti din buzunarele romanilor. In plus, sumele la care negociatorii romani au renuntat puteau fi utilizate in sanatate, educatie, infrastructura si alte domenii in privinta carora statul se plange ca nu are bani sa le finanteze suficient. Cu toate acestea, Petrom si-a inmultit reclamele televizate in care compania detinuta de OMV este prezentata ca fiind printre cele mai avantajoase pentru cetatenii romani.

Scandalul iscat la sfarsitul anului trecut, referitor la subminarea sigurantei energetice a Romaniei si necesitatea unei noi strategii nationale in domeniul energiei, a provocat reactia OMV-Petrom, cap de afis in acest scandal, care si-a inmultit campaniile de promovare pentru a nu isi pierde credibilitatea.

Profit

Profiturile obtinute de OMV din buzunarele romanilor au survenit in urma majorarilor repetate operate de austrieci de cand au preluat Petrom, fara cea mai mica posibilitate a statului roman de a controla dinamica preturilor. Dupa primele sase luni ale anului 2005, profitul Petrom a fost de 160 milioane euro (de sase ori mai mare comparativ cu aceeasi perioada din 2004), iar pe tot anul 2005, OMV a obtinut un profit de 391 mil. Euro. In august anul trecut, profitul OMV ajunsese deja sa acopere banii dati statului roman in urma privatizarii, cele 669 de milioane de euro: grupul austriac incasase in iunie 2006 venituri de circa 685 de milioane de euro. Politicienii si economistii si-au manifestat in tot acest timp nemultumirea fata de preturile practicate de Petrom.

Incalcarea contractului de privatizare

Potrivit unei clauze de protejare a pietei romanesti, OMV are obligatia sa se consulte cu Ministerul Economiei de fiecare data cand decide majorarea pretului la carburanti. Inainte de a scumpi in 2005 de doua ori intr-o saptamana preturile la carburanti, OMV, proprietarul Petrom, nu s-a consultat insa cu MEC, dupa spusele ministrului economiei de atunci, Codrut Seres. Potrivit articolului 4.1.10, pe perioada in care vanzatorul sau entitatea succesoare in drepturi a acestuia continua sa detina mai mult de 10% din capitalul social al Petrom in cazul unei crize, cauzate de insuficienta cantitatilor furnizate de surse din afara Romaniei (...), cumparatorul se va consulta cu Ministerul Economiei si Comertului, cu privire la actiunile rezonabile pe care le-ar putea lua societatea in vederea asigurarii in etape a unei aprovizionari adecvate a pietei (...)".

Statul, neputincios

Citeste si:

Romania nu mai are nici o putere de a impiedica eventualele scumpiri mai mult sau mai putin justificate efectuate de Petrom. Romania detine acum 30% din actiunile companiei petroliere. Cu aceasta participare, guvernul are doi reprezentanti in Consiliul de Administratie a Petrom, care participa doar la votarea strategiei generale a companiei si nu pot decide cresterile sau diminuarile curente ale preturilor la carburanti. Potrivit contractului de privatizare a Petrom exista o clauza care permite statului roman sa intervina dar numai in cazul unei crize in ceea ce priveste aprovizionarea cu petrol din afara Romaniei.

Comisia senatoriala de ancheta

Parlamentarii au inceput sa fie precupati de privatizarea Petrom dupa ce OMV, actionarul majoritar, a crescut preturile la carburanti spre sfarsitul anului trecut si a anuntat majorari si la gazele naturale extrase din Romania. Biroul permanent al Senatului a aprobat in acest sens, in decembrie anul trecut, constituirea unei comisii de ancheta, formata din sapte senatori, care sa cerceteze privatizarea Petrom. Initiativa i-a apartinut pedistului Marius Marinescu. Acesta a explicat ca vrea ca in urma anchetei sa fie facute propuneri pentru modificarea clauzelor contractuale defavorabile statului roman, propuneri care vor fi depuse intr-un dosar care trebuie predat pana la mijlocul lunii martie a acestui an. Potrivit lui Marinescu, rolul acestei comisii este de a investiga modul in care a fost privatizata SNP Petrom, de a audia partile: reprezentanti Petrom, ai OMV si ai Ministerului Roman de Resort. Saptamana trecuta, termenul de finalizare a raportului Comisiei a fost prelungit insa pana la 8 iunie. "Se vad efectele benefice ale Comisiei de ancheta pentru ca Petrom a inceput sa-si faca reclama pe foarte multe posturi TV", a declarat senatorul PD.

"Romania a pierdut, anual, 500 de milioane euro pentru ca nu si-a gestionat, in mod corespunzator resursele naturale interne, in special petrolul, a declarat pe 18 decembrie 2006 actualul ministru al economiei si Comertului, Varujan Vosganian

"Eu apreciez ca fiind o greseala abandonarea a exploatarii resurselor petroliere ale subsolului tarii noastre. Geofizicienii pot spune orice. Tasnesc 6,5 milioane de tone. Nu se poate. Deocamdata va trebui sa vedem ce e in contract. (...)Nici un stat nu-si privatizeaza resursele de titei." - presedintele Traian Basescu, septembrie 2005.

"Am intrebat (in CSAT, n.r) care este structura actionariatului (la Petrom, n.r), nici de la Ministrul Economiei nu am primit un raspuns, nici de la cel care fusese in comisia de negociere. Nu am spus fraude, m-am ferit de acest cuvant, dar erori am spus. Un stat care isi da la concesiune resursa energetica nu poate sa nu stie cui o da" - Traian Basescu, intr-un interviu acordat ziarului "Adevarul" in 26 noiembrie 2006.

"Recent, am aflat de contractul cu Petrom. Cea mai proasta afacere pe care statul roman a facut-o vreodata", presedintele PD, Emil Boc, mai 2006.

"Beneficiile" contractului

Pachetul majoritar de actiuni al Petrom a fost preluat la sfarsitul anului 2004 de catre grupul austriac OMV. In urma privatizarii, OMV a devenit stapanul tuturor rezervelor de titei ale Romaniei pe o perioada de 10 ani. Pentru pachetul majoritar de actiuni (51%), austriecii au platit 1,5 miliarde euro, in conditiile in care compania era evaluata la aproape 3 miliarde, din care a statul a incasat 669 de milioane euro. Acum, evaluarea se apropie de 7 miliarde euro.

Din analizele mai multor experti pe rezervele de petrol, a reiesit ca decizia Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) - institutia care a negociat privatizarea Petrom - inseamna, pe termen lung, o diferenta in minus de cateva sute de milioane de euro la bugetul statului roman. Bani suportati de contribuabili. Pe langa acestea, anexele contractului de privatizare al Petrom ii interzic statului roman sa modifice sase prevederi din Codul Fiscal si sa schimbe nivelul, baza si modul de calculare a redeventei datorate de Petrom, mai devreme de 2015. In plus, durata totala a celor 300 de contracte de concesiune, de 30 de ani, se poate prelungi pana la epuizarea resursei. Cu alte cuvinte, OMV va extrage petrolul romanesc pana la epuizare.