Un producator american si doi europeni isi disputa cel mai mare contract din istoria Armatei Romane: 4,4 miliarde de euro.

Avioanele MiG 21, modernizate in anii ’90 sub indicativul Lancer, vor fi "pensionate" pina in anul 2013, rastimp in care cele 110 aparate sovietice aflate acum in dotare vor fi inlocuite cu 48 de avioane compatibile cu misiunile NATO. O prima decizie politica s-a luat deja: Romania va cumpara avioane noi, nu second-hand. Urmeaza selectarea producatorului, faza in care Ministerul Apararii s-a oprit la trei optiuni: F16 Fighting Falcon, produs in SUA de Lockheed Martin, Jas39 Gripen, produs in Suedia la SAAB, si Eurofighter Typhoon, al concernului european EADS.

2007 este anul in care Ministerul Apararii va incheia cel mai mare contract de tehnica militara din istoria sa: Fortele Aeriene Romane isi vor inlocui aripile de lupta sovietice cu unele europene sau americane. Cel putin trei giganti aeronautici au intrat in competitia pentru livrarea, catre Fortele Aeriene Romane, a maximum patru escadrile de avioane de lupta multifunctionale. Statul roman va scoate la bataie miliarde de euro, iar decizia finala urmeaza a fi luata pina la primavara. "Cotidianul" va prezinta principalele oferte pe care armata le ia in considerare, pentru maximum 48 de aeronave de ultima generatie, precum si sumele aflate in joc.

Avioane pentru 30 de ani

Misiunile in cadrul NATO claseaza pentru Fortele Aeriene Romane un avion polivalent: de aparare a spatiului aerian, de bombardament si de atac la sol, de cercetare si de vinatoare aeriana. Dupa cum arata un raport al Statului Major al Fortelor Aeriene (SMFA), "achizitionarea avioanelor multirol va reprezenta integrarea Fortelor Aeriene Romane in familia celor moderne, din NATO, astfel incit sa fie capabile sa actioneze ca un tot unitar impotriva oricarei amenintari, oricit de complexa ar fi".

In conditiile noilor misiuni, din ce in ce mai complexe, in zone din ce in ce mai sensibile, MAp a decis sa aloce o suma initiala de 15,4 miliarde de lei (4,4 miliarde de euro) pentru cumpararea a 24-48 de avioane multirol (intre doua si patru escadrile), precum si pentru sisteme de rachete sol-aer cu bataie mare. Vorbim insa doar de pretul de inceput pentru programul ce include avioanele multirol, care se va derula pe multi ani si ale carui costuri vor creste exponential. Astfel, doar pretul de achizitie pentru avioanele de lupta este de circa 3,5 miliarde de euro.

Adica circa 73 de milioane de euro pe avion, bani in care se include aparatul in sine, antrenamentul pilotilor, scolarizarea personalului tehnic, suportul logistic. Si, conform specialistilor, pretul de achizitie reprezinta, de regula, jumatate din costul intregului program. Cele 48 de avioane multifunctionale vor imbunatati capacitatea de aparare aer-aer si aer-sol a Romaniei si se vor afla in folosinta armatei pentru 30 de ani. MAp se afla deja in discutii avansate cu o serie de companii aeronautice de prestigiu. Negocierile propriu-zise sint asteptate sa demareze de la o zi la alta.

Citeste si:

Aripi noi-noute

Ministrul Apararii, Sorin Frunzaverde, a anuntat deja ca avioanele multifunctionale vor fi noi si nu second-hand. Astfel, ofertele israelienilor si ale belgienilor, pentru livrarea unor avioane F16 second-hand, chiar si in conditiile in care au primit unda verde de la Pentagon, ramin doar de rezerva. Avioanele multirol vor inlocui batrinele MiG-uri 21 Lancer, proces care se va derula treptat, pina in anul 2013. MAp nu s-a decis inca daca va organiza selectie de oferte sau licitatie, insa raspunsul il vom afla cel tirziu in luna martie.

Trei oferte concrete

MAp a demarat selectionarea unor tipuri de avioane care s-ar potrivi nevoilor sale, in functie de tipul de misiuni si de raportul calitate-pret. Trei companii producatoare de tehnica militara au depus oferte informative pentru innoirea flotei aeriene militare romane: Lockheed Martin (SUA) pentru avioanele F16, Gripen International (Suedia) pentru Jas 39 Gripen si britanicii de la BAE Systems pentru Eurofighter Typhoon. In afara acestor oferte, in competitie mai pot intra si alte tipuri de avioane, precum F18 (Boeing, SUA) sau Rafale al francezilor.

In 2005, MAp s-a aratat interesat sa participe chiar la programul pentru F35 Joint Strike Fighter (Lockheed Martin), un avion de lupta din generatia a cincea, dar al carui program se afla inca in faza de dezvoltare. Ulterior, autoritatile militare nu au mai mentionat aceasta optiune. Potrivit specialistilor, pretul unui avion multirol, fara dotari suplimentare, variaza intre 30 si 60 de milioane de euro. Cu armament performant la bord, pretul se poate dubla. In medie, un avion de lupta multirol complet utilat ajunge sa coste in jur de 100 de milioane de euro.

Ce este un avion multirol

Potrivit SMFA, avionul multirol este un aparat de lupta capabil sa execute misiuni cu grad mare de complexitate si risc. Noul avion trebuie sa execute misiuni aer-aer, aer-sol si aer-mare, in orice conditii meteo, ziua si noaptea, independent sau in cooperare cu mijloacele de comanda din aer sau de la sol, in limita vizibilitatii directe si dincolo de aceasta, precum si in conditiile razboiului electronic, in orice zona de conflict ar fi nevoie sa actioneze.