Firma face parte din grupul de interese ale fostului ministru al mediului Petru Lificiu, actual presedinte al… Partidului Ecologist Roman. Activitatea societatii consta in neutralizarea deseurilor anatomo-patologice (organe umane, deseuri colectate de la unitati spitalicesti), operandu-se inclusiv cu deseuri contaminate cu HIV, TBC, dar si cu deseuri radioactive, cum ar fi cele provenite de la cabinete stomatologice.

In ciuda responsabilitatii imense, firma respectiva nu face altceva decat sa atenteze la sanatatea publica, deseurile fiind transportate in conditii improprii la groapa de gunoi, fara a fi neutralizate. Ziaristii de la "Adevarul" au insotit pe traseu una dintre "autospecialele" prin care se efectueaza colectarea si transportul deseurilor. Imaginile obtinute sunt socante. Investigatiile Adevarului au fost confirmate de Garda de Mediu a municipiului Bucuresti, care a reusit dejucarea unui ultim atentat.

Informatiile despre activitatea terorista a afaceristilor de la Sterifant Est SRL ne-au parvenit din interior. Unul dintre soferii autospecialelor nu a mai suportat ideea de a fi el insusi expus zi de zi contaminarii cu diferiti virusuri letali. Pavel Negrea ne povesteste ca inca din primele zile de munca la aceasta societate a constatat ca activitatea firmei este dubioasa, raportat la responsabilitatea imensa pe care o impune serviciul prestat: colectarea si neutralizarea deseurilor. "Firma se ocupa cu colectarea deseurilor medicale infectioase si distrugerea lor. In acest scop au fost achizitionate din Germania doua aparate de neutralizare, cu o capacitate de prelucrare a 200 kg/ora fiecare si o masina speciala pentru tocarea deseurilor. Aceste aparate, pana in ziua de azi, nu le-am vazut functionand niciodata, unul fiind dezmembrat pentru piese, ca sa functioneze celalalt, in caz de control.

Chiar si acesta are defecte, avand 10 capete de lucru, din care doar cateva functioneaza. Unele dintre aceste capete au scoase firele de la magnetoane, care sunt lasate deoparte. Numai moara functioneaza, ea tocand deseurile infectioase care cad in tomberoane si apoi sunt desertate in masina care colecteaza gunoiul fara a fi neutralizate, devenind astfel o sursa de infectie pentru oras. Pana in luna decembrie 2006, am fost nevoit sa fac colectare si transport cu autoturismul personal Lada 1500. Astfel, am colectat deseuri medicale de la scolile din sectoarele 2 si 3 (…). Directorul firmei este Mitrache Gicu, care a fost adus in acest post de catre Detesan Vasile, despre care am aflat ca si el a fost director inainte si ca este nepotul unui senator (deputat - n.n.), Petru Lificiu. Mentionez ca pe acesta din urma nu l-am vazut niciodata", marturiseste unul dintre angajati, ulterior dat afara de conducerea societatii pentru ca a indraznit sa-si ceara drepturile: minima protectie impotriva infectarii cu HIV, TBC si a expunerii la materiale radioactive, dar si drepturi conforme cu Codul Muncii.

Masina pentru "transporturi speciale" - o Dacie harbuita, demna de REMAT

Citeste si:

In mod normal, legislatia prevede o procedura foarte stricta pentru transportul si neutralizarea deseurilor, dat fiind riscul ridicat al contaminarii. Practic, ce reprezinta deseurile: organe umane, seringi, recipiente medicale infectate cu tot felul de virusuri, de la hepatita la HIV. Regulile prevad ca deseurile, colectate de la spitale sau cabinete medicale, pe care le putem numi fara niciun fel de exagerare "bombe biologice", sa fie depozitate in recipiente speciale, inchise ermetic, si transportate cu masini autorizate, adaptate cerintelor. Ce se intampla in realitate am vazut dupa ce am parcurs un traseu standard impreuna cu soferul de la Sterifant. Ne-am decis sa verificam tot ce ne-a spus, asa ca am pornit impreuna la colectarea de organe si seringi.

Ne-am intalnit la prima ora, dimineata. "Autospeciala" destinata transportului deseurilor contaminate era, de fapt, o Dacie papuc ruginita, un harb pe roti. Doar placutele rosii care indica faptul ca autoturismul este autorizat sa transporte materiale cu pericol biologic "legitimeaza" batrana Dacie sa mearga pe sosele, pentru ca, dupa starea tehnica, locul ei ar fi mai degraba la REMAT: harbul pe roti porneste greu, trosneste daca pui frana brusc si scartaie din toate incheieturile. "E din ’98, are multi kilometri", ne explica Negrea, povestea Daciei. Cu chiu cu vai demaram spre spitalul din Bragadiru, primul loc de unde urma sa se faca colectarea.

In bena Daciei (neprevazuta cu dispozitiv de racire) erau deja cativa saci de plastic plini de sange, continand organe umane. Pe drum, spre autostrada Bucuresti - Pitesti, ne opreste politia - control firesc, judecand dupa aspectul masinii. Agentii renunta scarbiti la orice verificare in momentul in care soferul ii "demonstreaza" calitatea speciala a transportului, scotand un picior amputat dintr-un sac aflat in bena plina de sange. "Asa scap cand ma opreste politia, altfel mi-ar lua talonul", spune amuzat Negrea. Mergem mai departe, cu emotii, sa nu ramanem in drum din cauza unei defectiuni.

Riscurile meseriei - te intepi accidental si poti fi contaminat cu o boala grava

Ajungem cu chiu cu vai la spitalul din Bragadiru. Locul "special amenajat" in care sunt depozitate deseurile anatomo-patologice este de fapt o magazie din curte. Soferul si un ingrijitor de la spital incarca marfa: saci cu organe, seringi, sticlute medicale sunt aruncate in bena Daciei. Nici vorba de cutii de plastic inchise ermetic, cum spune legea. "Nu ne dau cutii pentru ca volumul ar fi mult mai mare si ar incapea mai putina «marfa» la transport", ne-a explicat soferul de ce Sterifant Est SRL nu respecta legislatia mediului. Ca sa faca economii la benzina si la timpul de lucru. Negrea se inteapa accidental cu un ac de seringa in timp ce apuca un sac de plastic plin cu resturi medicale. Nu pare constient de riscul imens, poate ca in acel moment s-a contaminat cu o boala grava. Masina este deja supraincarcata.