Desi este cunoscut mai mult ca fiind seful Corpului de Control al Guvernului, Cristian David este, mai exact, ministru delegat pentru controlul implementarii programelor cu finantare internationala si urmarirea aplicarii acquis-ului comunitar. Reprezinta singura institutie cu atributii de control a guvernului. In acest context ii reprosam ca activitatea departamentelor pe care le coordoneaza este prea putin vizibila. Raspunde sustinand ca prefera sa informeze intai institutiile statului si, abia dupa ce acestea isi fac datoria, sa informeze si opinia publica…

Presedintele spunea anul trecut ca in jurul guvernului graviteaza grupuri de interese. Le-ati depistat?

Cristian David: "Grupurile de interese" reprezinta o sintagma folosita intentionat de presedinte cu o conotatie negativa, pentru a da o aparenta justificare atacurilor la adresa primului-ministru. Nu exista "grupuri de interese" care graviteaza in jurul guvernului. Aceasta exprimare reflecta o distorsionare voita a unei situatii incorect prezentata.

"«Grupurile de interese» - o aparenta justificare a atacurilor la premier"

Guvernul, in ansamblu, este o structura decizionala colectiva, activitatea administrativa, practica, revenind ministerelor care, prin natura activitatii lor, au un contact aproape permanent cu diferitele societati comerciale care ofera consultanta, servicii sau produse. Efectuarea cheltuielilor bugetare curente sau de capital presupune o interactiune permanenta a administratiei cu mediul de afaceri, este o relatie care face parte din normalitatea existentei si logica functionarii administratiei. Aceasta situatie de normalitate implica insa respectarea riguroasa a reglementarilor legale si eliminarea posibilului conflict de interese, iar noi avem obligatia sa ne asiguram ca relatia dintre institutiile statului si mediul de afaceri nu depaseste cadrul legal si ca se afla in conformitate cu interesul institutiilor statului si al cetatenilor.

Toate institutiile statului cu atributii de control semnaleaza permanent nereguli in cheltuirea fondurilor publice sau comunitare, iar aceste semnalari privesc toate palierele administratiei, atat centrale, cat si locale. Daca am interpreta declaratiile presedintelui din perspectiva rezultatelor controalelor administrative, atunci am fi in situatia sa apreciem ca "grupurile de interese" exista la toate nivelele administratiei, fara nicio exceptie, ceea ce, evident, nu ar fi decat o exagerare. Folosind excesiv si abuziv sintagma "grupurilor de interse", aceasta se poate atasa, in consecinta, oricarei institutii din administratia centrala sau locala.

Citeste si:

Spre exemplu, in egala masura, institutia prezidentiala este o interfata cu mediul economic. Foarte multi intreprinzatori care doresc sa investeasca in Romania vin si sunt primiti de institutia prezidentiala, fie la Bucuresti, fie cand au loc vizitele oficiale ale presedintelui in strainatate. Sunt convins ca presedintia are o lista lunga de raporturi cu mediul de afaceri.

La Primaria Capitalei e mai mult decat evident ca o buna parte din administrarea curenta a primariei se realizeaza prin intermediul firmelor care executa toate lucrarile sau presteaza servicii. Asa ca, daca ar fi sa generalizam, lista poate continua cu toate institutiile administratiei centrale si locale.

Ati facut numeroase controale. Au fost ele confirmate de catre Parchet, prin dosare de urmarie pentru cei la care existau indicii ca ar fi comis ilegalitati?

Trebuie facute doua analize separate. In ceea ce priveste fondurile comunitare, avem un numar foarte mare de dosare trimise catre Parchete sau catre DNA: 90 in 2005 si 2006. Pana in prezent, din dosarele care au fost solutionate, rata noastra de succes, respectiv rezolutii de incepere a urmaririi penale, depaseste 80%. In ceea ce priveste Autoritatea de Control a Guvernului, aici numarul dosarelor trimise catre DNA sau catre Parchete este mai mic - 22 in 2005 si 2006, insa acolo vorbim de dosare complexe care, prin natura cauzelor controlate, implica cercetari mai ample. Unele dintre controalele Autoritatii sunt facute la solicitarea Parchetului sau DNA-ului, in completarea probelor la dosarele aflate in lucru. Privita per ansamblu, activitatea de control a inceput sa produca rezultate vizibile, atat din punctul de vedere al numarului controalelor efectuate, cat si din punctul de vedere al valorificarii administrative si judiciare.

Ati facut si verificari postprivatizare…

Da, aici as putea spune ca cea mai reprezentativa este cea de la ALRO. In aceste cazuri, lucrurile sunt oarecum impartite pentru ca si AVAS-ul are atributii de control si responsabilitatea urmaririi respectarii conditiilor postprivatizare. Autoritatea de control verifica numai cazurile in care avem o sesizare adresata direct catre noi privind nerespectarea conditiilor postprivatizare.