Companiile E.ON Gaz (Distrigaz Nord) si Gas de France (Distrigaz Sud) incarca facturile cu costuri nejustificate care in mod normal nu ar trebui sa fie platite de consumatori

Mii de romani s-au trezit, la inceputul acestui an, cu facturile "umflate" la gaze. Asta chiar daca pe site-ul oficial al Distrigaz scrie negru pe alb ca "incepand cu data de 1 ianuarie 2007, Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN) a decis scaderea pretului de vanzare a gazelor naturale catre dumneavoastra".

In mai multe localitati din tara, consumatorii casnici au protestat fata de pretul calculat arbitrar de cei de la Distrigaz. Desi iarna aceasta a fost mai blanda, oamenii s-au trezit cu "o apreciere" a consumului echivalenta cu cea de anul trecut. Adica li s-au cerut sume de sute de mii in plus, fara macar sa fie avertizati. Mai mult, reprezentantii Distrigaz nici nu se mai obosesc sa vina sa citeasca contoarele decat o data la trei luni. Daca o fac si atunci. Ce nu prea stie omul de rand este faptul ca factura de gaze contine, pe langa consumul propriu-zis, costuri suplimentare nejustificate. Incredibil este ca furnizorul, fie Distrigaz Sud, fie Distrigaz Nord, calculeaza, in baza unui ordin al autoritatii in domeniu, (ANRGN), chiar si facturile celor care nu au consumat gaze de luni de zile.

Solutii "strategice" de spoliere a clientilor

Cei doi mari furnizori de gaze naturale catre populatie - Distrigaz Nord (E.ON Gaz) si Distrigaz Sud (Gas de France) - au gasit solutii "strategice" pentru realizarea unui profit rapid, pe spinarea consumatorilor. Cele doua companii au introdus in facturi mai multe costuri care in mod normal nu ar trebui sa fie platite de consumatori. Este vorba despre costuri suplimentare, cum este acciza de 0,17 Euro, costuri pentru mentinerea presiunii gazelor pe timp de iarna si costul retehnologizarii, adica montarea unor contoare si modernizarea unor conducte. Pretextul invocat atat de catre Distrigaz Nord cat si de Distrigaz Sud a fost eficientizarea procesului care incepe de la citirea contoarelor si se incheie in momentul incasarii facturilor de la populatie.

Cert este ca toate costurile aferente acestor retehnologizari sunt suportate de populatie. "Va fi un cost real al investitiilor extrem de redus ce va reveni fiecarui consumator, dar nu va putem oferi detalii, pentru ca trebuie organizata o licitatie de achizitie a tehnologiei in cauza", spunea directorul Distrigaz Sud, Marc Hirt, la sfarsitul anului trecut. Acesta adauga ca in formula de calcul se va tine cont si de un factor de intensitate energetica, care ar putea ridica sau cobori nivelul facturii. Astfel se explica de ce consumul de gaze se regaseste in factura dupa un calcul estimativ si nu dupa consumul real, inregistrat pe contoarele individuale ale fiecarui consumator.

Doar o smecherie

Practic, in realitate nu este vorba decat despre o smecherie care aduce companiilor de gaze beneficii extrem de mari. Ciudat este si faptul ca, potrivit reglementarilor ANRGN, Distrigaz poate face incasari semestrial iar in acest timp sa emita facturi dupa un calcul estimativ. Mai exact, in Decizia ANRGN nr. 308/2005 se precizeaza ca un calcul estimativ al facturii de gaze se poate face pe baza unei medii pe ultimii trei ani din aceeasi perioada de timp. De exemplu, in ianuarie 2007 se poate calcula factura tinand cont de consumul din luna ianuarie din 2004, 2005 sau 2006.

Astfel, daca acei ani din urma au fost mai gerosi, iar consumul de gaze mai mare, clientul este "condamnat" sa plateasca o factura mai "umflata" si in ianuarie 2007. Chiar daca la acea data consumul nu a fost foarte mare.

Greselile companiilori

Pe de alta parte, foarte multi dintre consumatorii de gaze s-au revoltat dupa ce angajatii Distrigaz Sud sau Distrigaz Nord, nu au venit sa citeasca contoarele, dar i-au taxat cu acelasi pret ca si anul trecut.

Sediile Distrigaz au fost luate cu asalt de oamenii nemultumiti. Situatii de acest gen au fost semnalate in mai multe judete ale tarii. De asemenea, au existat si cazuri in care suma de plata trecuta pe factura era gresita. Oficialii Distrigaz, Nord sau Sud, au anuntat ca acestea vor fi anulate si se vor emite alte facturi, dar au dat vina pe sistemul informatic. Spre exemplu, locatarii strazii Popa Sapca, din Campina, s-au trezit in septembrie anul trecut ca trebuie sa plateasca in plus circa 150-250 metri cubi, pe care nu-i consumasera. Cei de la Distrigaz Sud s-au scuzat si au dat vina pe "o eroare de lectura a contorului".


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.