Bugetul public a suportat, in trei luni de iarna, aproape 80 de milioane de lei (circa 23 de milioane de euro) pentru deszapezirea drumurilor nationale, desi societatile care se ocupa de aceasta activitate nu au facut mai nimic. Aceasta suma a ajuns la aceleasi firme care au incasat si banii de asfaltare, prin contracte de negociere directa. Nu este un caz unic la noi si a devenit obisnuinta ca banii de drumuri sa fie batjocoriti pe criterii politice. Parca este o conditie de baza: ca sa faci deszapezire sau asfaltari, trebuie sa fii deja milionar in euro.

Cum sta treaba?

Nu trebuie sa ne convinga nimeni ca in acest an a nins atat de tare incat drumarii sa fie luati prin surprindere, pentru ca ne-am convins singuri. Cu toate acestea, banii pentru deszapezire au curs in conturile societatilor care au contract cu CNADNR pentru... "a sta in joc de glezne". Nu trebuie sa ne punem in cap drumarii pentru ca au castigat un ban pe perioada iernii, dar de ce trebuie sa suporte bugetul public o activitate inexistenta?

Concret, pe care dintre dumneavoastra va plateste cineva pentru ceva ce nu faceti? Sistemul de lucru este simplu. Societatile sunt nevoite sa faca provizii cu material antiderapant si sunt inchiriate utilajele, cu personal cu tot. Aceste lucruri se taxeaza indiferent daca ninge sau nu. Pe de alta parte, se achita contravaloarea pe deconturile din desfasurarea activitatii propriu-zise, care include combustibil, material antiderapant, utilaje inchiriate si personal. Specialistii o numesc taxa de amortisment, iar marii beneficiari sunt tot firmele din jurul asa-numitului grup de interese Golden Blitz.

Citeste si:

Contracte din experienta

Contractele cu societatile ce fac deszapezirea s-au facut pe baza negocierii directe, iar beneficiare sunt tot firmele care au efectuat si lucrarile de asfaltare. Banii merg constant catre mari clienti ai bugetului public. Nu sunt amarasteni, ci tot baronii locali din fiecare zona de drumuri nationale. Au fost pe lista beneficiarilor pe vremea PSD si acum sunt pe lista ministrului PD. "Valoarea totala estimata pentru iarna 2006/2007 este cea rezultata in urma incheierii contractelor de deszapezire, inchirieri auto-utilaje, aprovizionare si transport materiale antiderapante si antiaglomerante.

Potrivit anexei, aceasta este in suma de 359.432.492.65 lei. Mentionam ca aceste contracte au fost incheiate avandu-se in vedere experienta anilor trecuti in ceea ce priveste cantitatea de precipitatii - fenomene dese de inghet-dezghet, viscole. Deoarece fenomenele meteo care au avut loc pana in prezent au fost mult mai reduse, activitatea de deszapezire a fost serios diminuata, iar in aceste conditii valoarea estimata va fi mult mai mica. Realizarile la 15.01.2007 (deci aproximativ 2,5 luni de iarna), in valoare de 78.890.393.35 lei, reprezinta circa 21,95% din valoarea estimata. Daca si in contiuare temperaturile vor fi ridicate, iar cantitatile de precipitatii vor fi la fel de reduse, cheltuielile vor fi mult mai mici decat totalul estimat", explica reprezentantii CNADNR. Acestia uita sa spuna ca si in aceste conditii firmele vor primi cel putin 20-30% din valoarea contractelor daca nu se va interveni.