Jurnalul National: E chiar asa de greu de obtinut un acord intre Guvern si Administratia Prezidentiala pentru noul pachet de legi privind securitatea nationala?

Sergiu Medar:

Exista in momentul de fata cateva probleme pe care incerc sa vi le explic. In primul rand, proiectele de legi nu sunt avizate de institutiile vizate de pachetul respectiv, ma refer la SRI, SIE, STS si SPP. Acest lucru trebuie sa se intample conform HG 50/2005. E de subliniat si faptul ca nu s-a tinut cont in totalitate de obiectiunile Consiliului Legislativ.

Daca se analizeaza paragraf cu paragraf actuala formula a legilor, se va putea constata acest lucru. Conform articolului 10 din HG nr. 50/2005, proiectele de lege privind securitatea nationala ar fi trebuit sa fie supuse spre adoptare Guvernului numai dupa obtinerea avizului CSAT. O alta inadvertenta este aceea ca serviciile de informatii au fost consultate o singura data si numai in legatura cu Legea securitatii nationale, proiect cu care acestia nu au fost de acord.


Drept pentru care CSAT a cerut punctele de vedere ale serviciilor de informatii ca si ale celorlalte structuri reprezentate in CSAT. Ele au fost trimise la Guvern, tocmai pentru a se vedea clar ca nu toate au fost consultate. Dar ele pot fi analizate si se poate vedea ca au existat si puncte de vedere ce au fost insusite. Un singur lucru mai subliniez. Faptul ca observatiile venite de la institutiile interesate sunt uneori mai voluminoase decat legile dovedeste ca ele nu au fost consultate.

Citeste si:

Temeri nejustificate

Exista totusi unele prevederi contestabile ce au fost aduse la cunostinta publicului in presa...

Propunerile facute nu sunt deloc indreptate impotriva cetateanului. Lumea trebuie sa inteleaga ca drepturile cetateanului si securitatea nu sunt notiuni antagonice, cum se acrediteaza uneori. Securitatea in sine este un drept al cetateanului. Statul este obligat sa i-o asigure in aceeasi masura in care este obligat sa-i asigure libertatile. Aparent, statele totalitare, avand servicii de contrainformatii ce incalca flagrant cele mai elementare drepturi ale cetateanului, ar putea parea eficiente.

Realitatea este insa alta. Serviciile de contrainformatii din statele democratice sunt mai eficiente. Pentru ca aceste servicii se bazeaza pe contributia cetatenilor, care au o atitudine proactiva fata de propria securitate si o buna cooperare cu serviciile. Educatia de securitate a cetatenilor este esentiala. Restrictionand modul de actiune al serviciilor si diminuand permanent increderea populatiei in acestea, nu facem decat sa crestem insecuritatea. Cerem serviciilor de informatii si justitiei sa acorde prezumtia de nevinovatie cetateanului. In acelasi timp consideram ofiterii de informatii vinovati numai pentru ca isi desfasoara munca si consideram apriori ca vor incalca ei legea.