"Era gunoi peste tot, din acest motiv am inceput. In Bucuresti, la fiecare intersectie erau munti de gunoaie. Cind mi-am inceput eu activitatea, in 1991, erau posibilitati de business multiple, era piata goala in toate domeniile, insa acesta era cel mai vizibil. Gunoaiele le-am vazut primele si fiindca nu exista cadru legislativ de autorizare la acea vreme, iti puteai deschide o firma de carat gunoi.

Pe urma s-au pus intr-un cadru legal toate activitatile, pentru ca pina in 1990 statul facea de toate", spune Silviu Prigoana, presedinte Rosal, in prezent una dintre firmele importante in domeniul salubritatii. Depasind mia de angajati si cu un profit anual de 2 milioane de euro, Prigoana sustine ca investeste de 20 de ori mai mult decit cistiga in echipamente (40 de milioane de euro). "Salubritatea este profitabila, insa sint domenii mult mai profitabile unde lucrez cu mult mai putini oameni. Acelasi profit il scoate o alta companie cu 17 angajati, in loc de o mie", sustine omul de afaceri. Compania lui Prigoana activeaza in sectorul 3 din Capitala, precum si in Suceava, Vilcea si Cluj.

A fost odata REBU

Asociate cu REBU pina nu de mult, serviciile de salubritate s-au "individualizat" o data cu infiintarea unor companii noi sau cu privatizarea altora pe structura celor vechi. Astfel, s-a ajuns in prezent la existenta unei piete reale, in care competitorii creeaza un mediu concurential acerb. La nivel de Capitala exista patru mari operatori atestati care presteaza servicii de salubrizare: Rosal, Urban, REBU si Supercom. Totodata, acesti jucatori au contracte si la nivel national in cele mai importante orase ale tarii.

Citeste si:

Potrivit Magdalenei Iuga, seful Serviciului salubritate la Primaria Bucuresti, cei patru mari competitori sint singurii care au licenta clasa I emisa de Autoritatea Nationala de Reglementare a Serviciilor de Gospodarie Comunala (ANRSC) si sint in acelasi timp cele mai puternice societati de salubrizare din tara, pentru ca au cea mai mare dotare la momentul de fata, au logistica si un numar mare de personal. "Nu se poate face o ierarhie intre aceste patru societati. In domeniul salubritatii sint la fel de puternice toate patru", mai spune Iuga.

Concret, aceste firme ofera servicii de salubrizare stradala, precolectare, colectare, transport si depozitare deseuri solide de la populatie si agenti economici, recycling, deszapezire, salubrizare interioara, vidanjare si amenajari spatii verzi. In ultimii ani, principalii operatori declara ca au facut investitii de ordinul a zeci de milioane de euro.

UE vine cu 20% crestere

Potrivit lui Serban Ovidiu, manager al firmei Urban SA, infiintata in 1995 prin desprinderea Serviciului de salubritate din cadrul Regiei de Gospodarire Comunala Raesa Rm. Vilcea, valoarea pietei nationale de profil a fost in 2005 de aproximativ 600 de milioane RON, in crestere cu aproximativ 30% fata de 2004, iar integrarea in UE va aduce o crestere de aproximativ 20%.