Desi Guvernul a decis sa suspende toate taxele instituite de autoritatile locale in zona de frontiera, exista vami unde ele sunt in continuare percepute soferilor, vamile Bechet-Oreahovo si Calafat-Vidin. Pentru ca, dupa aderare, bulgarii au renuntat la taxe si noi le-am pastrat, operatorii bulgari de transport ameninta cu intreruperea activitatii in Portul Oreahovo.
Taxa de capitanie, pe care autoritatile romane o impun operatorilor de transport ce asigura traversarea turistilor si autovehiculelor de pe un mal pe celalalt al Dunarii, s-a majorat de la cateva sute de euro lunar la cateva mii.

Aceasta majorare nejustificata a starnit ample reactii din partea operatorului bulgar. "Am primit zilele trecute o scrisoare de la Capitania zonala Drobeta Turnu Severin prin care eram anuntati ca au fost majorate taxele de capitanie, care erau pana acum de 10 euro pe zi. Eram informati ca trebuie sa achitam cate 25 de euro pe cursa, ceea ce ar insemna peste sase mii de euro lunar; in cazul operatorului roman, suma ar fi aproape dubla, pentru ca si capacitatea feribotului care asigura transportul este de doua ori mai mare. Am cerut Ministerului Transporturilor din Bulgaria sa se implice in rezolvarea acestei situatii", a declarat Mihail Costov, seful terminalului FERIBOTEN COMPLEX Oreahovo. Demersuri similare a facut si operatorul roman, SC SPET SHIPPING SA.

Bulgarii si-au eliminat deja taxele

Alte taxe pe care bulgarii le-au eliminat dupa 1 ianuarie 2007, dar care au fost mentinute de romani, provoaca nemultumiri. De la intrarea in punctul de tranzit Bechet trebuie achitata taxa catre Administratia Porturilor Dunarii Fluviale (APDF) Giurgiu - 12 euro pentru un TIR, 9 euro pentru un autoturism si 10 euro pentru un microbuz. "Si la Calafat se impune o taxa de 20 de lei pentru autoturisme, de 30 de lei pentru TIR-uri, 25 de lei pentru microbuze si autocare si de 30 de lei pentru camioane", a declarat Tudor Radulescu, directorul general al SPET SHIPPING SA.

In afara acestora, la Calafat si Bechet se mai percepea taxa de dezinfectie, desi virusul gripei aviare a fost eradicat inca de acum sapte luni. Daca la Bechet taxa a fost suspendata, la Calafat se percepea, luni, o taxa de 6,5 lei pentru autoturisme, 9 lei pentru microbuze, 10,5 lei pentru autocare si 11,5 lei pentru camioane.
De partea cealalta, bulgarii nu impun nici taxa catre administratia portuara si nici pe cea de dezinfectie. Le-au scos dupa 1 ianuarie 2007.

Taxa locala de tranzit prin Calafat, suspendata

Citeste si:

Primarul orasului Calafat, Petre Traistaru, a anuntat ca in urma discutiei purtate cu ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a suspendat pana sambata taxa locala. "Am discutat cu domnul Berceanu si mi-a promis ca vor veni de la minister sa stabilim clar cum vom beneficia de bani pentru reabilitarea infrastructurii rutiere utilizate la tranzitarea granitei. Noi nu avem treaba cu ce se intampla in punctul de frontiera, dar masinile de mare tonaj trec pe strazile noastre si ele trebuie intretinute. Daca nu vom primi bani de la minister sau de la judet, pentru a efectua reparatii, vom indruma traficul pe drumuri laterale. Sa vedem daca le convine sa ocoleasca pe drumuri neamenajate", a declarat Petre Traistaru.

Primaria Calafat impunea, pana luni, o taxa de tranzit de 10 lei pentru autoturisme, 25 lei pentru camioane si 20 lei pentru autocare. Consiliul Local a introdus taxa, in septembrie 2005, motivand ca infrastructura trebuie intretinuta constant. Potrivit edililor, soseaua tolera sarcini de 7 tone, dar era tranzitata de masini cu o incarcatura de peste 100 tone, fapt ce determina o uzare rapida a carosabilului.

Comisie mixta pentru negocieri cu autoritatile

La solicitarea operatorilor de pe ambele maluri ale fluviului, o comisie mixta urma sa se intalneasca ieri la Vidin pentru a discuta situatia taxelor. "Speram sa se renunte la taxele aberante percepute recent de capitanie si voi, romanii, sa vedeti ce este de facut cu taxele pe care le mentineti", a declarat Dobri Radev, directorul executiv de la SC Feribot Complex SA din Oreahovo.

Declarand ca taxele de tranzit si de ecologizare contravin principiului european al liberei circulatii, premierul Tariceanu a precizat luni ca acestea trebuie eliminate. El a adaugat ca, desi disparitia acestor taxe va produce o gaura in bugetul local, trebuie gasita o solutie.