Cetatenii romani, asemenea oricaror cetateni europeni, dar si rezidentii din Romania, precum si firmele de aici au posibilitatea, dupa 1 ianuarie, sa se adreseze direct institutiilor europene.

Functie de natura problemei, exista cite o institutie europeana abilitata care le poate solutiona nemultumirea. "Cotidianul" va prezinta un ghid al petitionarului european.

Comisia de Petitii a Euro-Parlamentului

Este institutia cu cea mai larga sfera de actiune, fiind asemanatoare Comisiei de Abuzuri a Parlamentului nostru. Totusi, nefiind o autoritate judiciara, nu poate pronunta sentinte si nici revoca hotariri ale instantelor judecatoresti din statele membre. Institutia poate cere Comisiei Europene (Executivului european) informatii relevante, poate consulta si alte Comisii parlamentare, poate organiza audieri, vizite, poate coopera cu autoritatile nationale si, in general, poate intreprinde orice actiuni sint considerate necesare. Pentru a se putea adresa Comisiei parlamentare respective, petentul trebuie sa fi fost afectat "in mod direct".

Nemultumitii trebuie sa isi precizeze numele, ocupatia, cetatenia si adresa. Petitia poate fi scrisa inclusiv in limba romana (oricare dintre limbile oficiale ale UE) si poate fi trimisa prin posta sau prin e-mail. Petentul este informat asupra masurilor intreprinse, iar daca problema nu intra in sfera de actiune a UE, petitia este respinsa, iar petentul informat. Sedintele Comisiei sint publice, petentii putind asista la ele.

Avocat al Poporului European

Cetatenii romani sau rezidentii in tara noastra, asemenea oricarei firme din Romania, se pot adresa Ombudsmanului European (cunoscut la noi si ca Avocat al Poporului). La acesta se poate sesiza administrarea defectuoasa din partea institutiilor si a organismelor europene. Exceptie fac plingerile indreptate impotriva Curtii de Justitie si a Tribunalului de Prima Instanta, aflat in subordinea primei institutii. Nu sint insa de competenta Ombudsmanului plingerile impotriva administratiei nationale. Spre exemplu, se poate reclama ca un organism nu a actionat legal, nu au fost respectate principiile bunei administrari, ale nediscriminarii sau au fost incalcate drepturile omului ori se poate reclama netrimiterea raspunsurilor solicitate.

Ombudsmanul lucreaza in colaborare cu institutia reclamata, iar acesta cauta o solutie amiabila de rezolvare a cazului. Daca concilierea esueaza, Ombudsmanul formuleaza recomandari institutiei reclamate si in caz extrem va intocmi un raport special adresat Parlamentului European. Plingerile pot fi adresate prin posta, fax sau e-mail in termen de maximum de doi ani de cind petentul a avut cunostinta de faptele pe care se intemeiaza reclamatiile.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.