Dupa cum va promiteam data trecuta, revenim cu noi informatii despre ce face CFR-ul cu banii cind nu are pe ce sa ii cheltuiasca. A, nu v-am promis ca revenim? Nu face nimic, pentru ca noua oricum ne face placere sa revenim si sa ne enervam pentru dumneavoastra atunci cind aflam ce afaceri de aur cu motorina face CFR Calatori SA.

Sa va explicam: in mai 2005, CFR Calatori a cumparat, prin Bursa Romana de Marfuri, cantitatea de, tineti-va bine de pomu‘ de Craciun, 90.000 de tone de motorina, pentru care vagonagiii calare pe locomotivele bugetului au platit 100 de milioane de euro, de la Lukoil Romania. Pina aici nimic anormal, in afara, desigur, de cantitatea de motorina. Impresionant de mare, dar care urma totusi sa asigure necesarul de motorina pe cam un an si jumatate. Insa partea interesanta abia acum urmeaza.

Cum credeti ca platesc motorina vestitii finantisti si manajeri de la CFR, platiti de statul asta rupt in cur de toti dasteptii? Pai, cum vrea muschiul alora de la Lukoil, desigur, care le vind litrul de motorina cu pretul de 3,41 RON, in conditiile in care in prezent pretul pietei este de aproximativ 3,33 RON, iar in 2005 era de aproximativ 2,99 RON litrul. Iata ce zice CFR despre cum se stabileste pretul: "Pretul de livrare al motorinei a fost stabilit prin acte aditionale la contract si a avut la baza schimbarile si cotatiile internationale pe piata titeiului si produselor petroliere precum si clauzele contractuale".

Adicatelea, asta inseamna ca, daca Lukoil are chef sa le dea fraierilor motorina cu 3,41 RON litrul, fraierii nu zic nimic si isi vad linistiti de spaga lor cea de toate sarbatorile. Mai mult chiar, ca sa vada si domniile lor de la CFR ca totusi se poate si altfel, in timp ce ei dau pe tona de motorina de la Lukoil 3,750 RON, in martie 2006, regionala CFR Calatori Galati reuseste incredibila performanta (astora tre’ sa le dea cineva un premiu) de a cumpara tona de motorina, tot prin Bursa Romana de Marfuri, cu 3.589,23 RON.

La un scurt calcul, reiese ca CFR si-a luat teapa de aproximativ 90 de milioane RON, numa’ vreo trei milioane da euro. Evident ca e teapa, ca am vorbit de CFR. Cum la fel de evident ca asta e spaga, daca vorbim de sefii cefereului. Ca sa nu mai punem la socoteala ca, la 90.000 de tone de motorina, mai faci, nene, si un discount, nu numai o indexare de cascaval negru.