Consortiul autohton format din firmele PA&Co Holding, Euroconstruct Trading, UMB Spedition si Comaxa SRL, care a castigat licitatia pentru construirea unui segment din viitoarea autostrada Bucuresti-Brasov, mai precis tronsonul Bucuresti - Ploiesti, a fost luat ieri in vizor de ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Radu Berceanu.

Fara a da prea multe amanunte, Berceanu a afirmat ca "cei trei se cearta intruna de cand au castigat licitatia - (n.r. - septembrie a.c., dupa ce a oferit cel mai mic pret, de 200 de milioane de euro). Toti trei sunt niste banditi care vor sa se traga in piept unul pe celalalt". Din cauza certurilor, cele trei firme intarzie lucrarile, motiv pentru care ministrul le-a somat sa le inceapa pana in martie 2007. "Le-am spus: Daca nu incepeti sa lucrati pana in martie, o sa va calc in picioare, o sa va trimit toate controalele posibile!", a adaugat Berceanu.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a modificat conditiile impuse ofertantilor si data de prezentare a ofertelor, pentru a permite consortiului format din firmele Euroconstruct, Spedition UMB, PA&Co Holding si Comaxa sa obtina contractul privind tronsonul de autostrada Bucuresti-Ploiesti. Presa a relatat pe larg, in toamna, acest episod. CNADNR a extins, dupa aparitia anuntului de licitatie in Monitorul Oficial, conditia impusa ofertantilor privind experienta, de la un portofoliu de 40 de kilometri de autostrada, la 40 de kilometri de autostrada sau lucrari de constructie sau reabilitare a drumurilor nationale cu mixtura asfaltica. Totodata, termenul de prezentare a ofertelor, stabilit initial pentru data de 6 iulie, a fost prelungit, in doua etape, pana la 25 iulie.

Caracatita drumurilor a marit pretentiile

Cu scurt timp in urma, chiar Radu Berceanu recunostea ca suma ce va fi platita consortiului condus de firmele de la Golden Blitz pentru constructia Autostrazii Bucuresti-Brasov va fi mai mare decat cea stabilita prin contractul initial. "Costurile finale ale unor astfel de lucrari depind de foarte multe elemente necontrolabile", completa, la randul sau, Liviu Damboiu, directorul general al CNADNR. "De exemplu, in ultimii doi ani, panza freatica pe unele portiuni de pe traseul Autostrazii Bucuresti-Brasov a crescut fata de acum patru ani, cand a fost realizat proiectul. De asemenea, pretul tonei de bitum a sarit de la 200 de euro in urma cu doi ani, la 340 de euro in prezent", explica Damboiu.

Ministrul nu s-a referit, ieri, doar la Euroconstruct, ci s-a luat si de americanii de la Bechtel, care "au un comportament indoielnic". Berceanu sustine ca acestia "cred ca, daca sunt americani, toata lumea e a lor. Nu mai conteaza ca au venit in tara noastra si ne omoara oamenii. Daca se intampla ca un roman sa omoare un american era spanzurat demult. Dar nu mai conteaza pentru ei. Stiti la ce ma refer", a explicat ministrul.

Casta Euroconstruct

Castigatorii licitatiei, firmele Euroconstruct Trading 98, Pa&Co, UMB Spedition si Comaxa, sunt abonate la contracte pe banii statului.

Firmele lui Sorin Vulpescu si Dan Besciu (Euroconstruct) si Costel Casuneanu respectiv Dorinel Umbrarescu. Daca Vulpescu si Besciu sunt si patronii "celebrului" restaurant Golden Blitz atat de drag lui Traian Basescu, Umbrarescu este un fervent cotizant al PSD, preluat, intrucat este un bun platitor, de alianta portocalie, iar Casuneanu este cel care i-a oferit presedintelui un automobil Mercedes si un teren de casa. Euroconstruct a obtinut contracte in valoare de 39 de milioane de euro, anul trecut, doar de la institutii conduse de membri PD.

Trebuie spus ca fiica cea mare a presedintelui, Ioana Basescu a locuit, inainte de demararea procedurilor de divort cu sotul sau, Bogdan Marin (Bodo), intr-o vila care apartinea lui Sorin Vulpescu, unul din patronii societatii Euroconstruct. Castigurile acestei societati in urma unor contracte semnate cu Primaria Capitalei se cifreaza in jurul sumei de 1000 de miliarde de lei.

Mai ales dupa ce Alianta a castigat alegerile din 2004, Euroconstruct si-a trecut in portofoliu zeci de licitatii castigate, fata de doar trei in perioada 1998 - 2004. De altfel, chiar in acest an, Euroconstruct, in asociere cu P&CO International, a primit un contract de 31 de milioane de euro pentru reabilitarea Autostrazii Bucuresti-Pitesti.

Firele afacerilor cu "patronii" drumurilor Romaniei duc si la Dorin Cocos, nimeni altul decat "necunoscutul" sot al Elenei Udrea - fost consilier prezidential si actual lider al PD. Acesta este asociat cu patronul de la Golden Blitz si Euroconstruct Dan Besciu, in societatea West Tour 98 SRL, o firma profilata pe transport calatori, care, insa nu a functionat in realitate. Alaturi de cei doi, ca actionar in aceasta firma este si unul dintre fostii consilieri ai ex-ministrului Transporturilor Miron Mitrea, dar si ai lui Sergiu Sechelariu, Vladimir Sergiu Ionescu, impreuna cu doi dintre "locotenentii" lui Alexandru Bittner - Ion Petre si Gabriel Mihnea Lucov.