Atentie, se inchid usile, ur­meaza Aparatorii Patriei, cu pe­ron pe partea dreapta! A, ne scu­zati, am gresit, asta era de la alta ancheta. Voiam sa spunem asa: atentie, se inchid usile si se stin­ge lumina, urmeaza Cinema "Patria", cu vinzare pe partea din spate! Ha, ha, ce gluma buna, numai popcornul mai lipseste, ciupitura de fund in intuneric si picioarele intinse pe scaunul din fata. Grabiti-va, mai e putin si toate aceste mici mitocanii vor deveni doar niste nostalgii. Pla­titi biletul ala de doi lei cit mai a­veti timp, ca cinematografele de stat se privatizeaza. Se vind. Se dau. Kanet filma! No zait, no pagadi! Pe bani grei, cui trebuie. Motor!

Toate pinzele ecranelor jos

De vreun an incoace, ministeriabilii de la Cultura, in frunte cu fosta turnatoare Musca si, mai nou, cu actualul trombonist Ior­gulescu, se lauda ca vor privatiza cinematografele din Romania. La prima rola din filmul acesta se anunta ca privatizarea va fi gata in februarie 2006. Evident, nu s-a intimplat nimic. S-au tras si alte role, pina cind s-au prins sindicalistii de la Ro­ma­niafilm ca regizorii productiei vor sa trans­forme un film de se­rie B intr-un megatun de serie A, cu buget co­losal.

Asa au in­ce­put conferintele de presa sus­ti­nute de sindicalis­tii salilor de cinema, ameninta­rile cu pro­teste in fata ministerului si o ploaie de fluieraturi ca atunci cind se taie filmul de la ju­matate. Prin­tre suieraturi, sindi­calistii de la Romaniafilm au reusit sa arti­culeze numele Corneliei Palos, consiliera la Ministerul Culturii si Cultelor (MCC). Conform co­ru­lui de cinefili, Pa­los, responsa­bila proiectului de privatizare a salilor de cinema de stat din Romania, ar avea si interese personale in toata aface­rea. Adica vreo doua firme: una de pro­duc­tie de film si o a doua de imobi­liare.

Artista, dolarii si ministeriabilii

La acuzele sindicalistilor de la Romaniafilm, ministerul a reactionat prompt si a postat un comunicat categoric in apararea Corneliei Palos: "Acuzele aduse doamnei Cornelia Palos, consilier al Ministerului Culturii si Cultelor, sint nefondate si ii aduc acesteia reale prejudicii de ima­gine. In prezent, doamna Palos nu este actionara sau asociata la nici o societate comerciala, care sa aiba ca obiect de activitate productia de filme sau domeniul imobiliar".

Asa a grait ministerul, dupa care a scos numele Corneliei Palos de pe genericul online al ministerului, tot asa de repede cum i-a ratacit si declaratia de avere din acelasi loc. Asa ca, daca o cautati acum pe doamna care e responsabila de privatiza­rea cinematografelor din Romania, nu o sa o mai gasiti pe site-ul public al MCC. Dumneaei, in­sa, exista si e bine mersi. Ce e drept, in numai o firma, nu in trei, ca inainte de a deveni consilier la minister. Adica numai in Agentia Airpal Tour & Travel SRL, pentru ca din Artis Film Romania SRL si Art Production & Mana­gement SRL a iesit.

Legaturi bolnavicioase

Dupa cum ii zice si numele, Agentia Airpal Tour & Travel SRL este o agentie de turism. Deci MCC are dreptate: Cornelia Palos nu mai este, in prezent, asociata sau actionara la vreo firma care sa aiba legatura cu productia de film sau cu domeniul imobiliar. Corect. Bun, sa zicem ca Palos, in aceste conditii, a si uitat vreo­data ca a fost actionara la doua firme care se ocupau cu pro­ductia de film. Ceea ce, insa, credem ca ii e mai greu, daca nu imposibil sa uite e ca in acest moment are niste asociati care se ocupa in continuare de productia de filme. Ba chiar si de tot soiul de alte afaceri, care mai de care mai exotice si mai interesate de preluarea unor spatii cen­trale in care sa se difuzeze filme de shopping, voie buna si profituri mari. In ordinea apa­ri­tii­lor lor in Agentia Airpal Tour & Travel SRL, asociatii Corneliei Palos sint urmatorii: Adrian Po­povici, Daniela Vladeanu, Remus Borsa si Laurentiu Kiss. Mai exista si George Dinescu, admi­nis­tratorul firmei consilierei MCC.

Filantropica CNC

Dintre toti cei deja enumerati la finalul paragrafului precedent, Adrian Popovici este cel mai cunoscut. Si cel mai injurat. Si pe drept. Si acum nu ne referim la sindicalistii din cinema­to­grafe, ci la critica de specialitate. In calitatea lui de regizor si, in acelasi timp, de producator, Popo­vici a produs si regizat filmul Vlad Nemuritorul si doar a produs Azucena. Despre cel din urma, criticul de film Andrei Gorzo a scris (si asta e una dintre cele mai "calde" observatii): "In viata mea n-am vazut un film care sa vrea cu atita disperare sa fie porno si sa nu reuseasca".

Citeste si:

Ce e drept, sinii Nicoletei Luciu, care apar in Azucena, au avut un rol major in pelicula: desi nu au adus spectatori si nici critici favorabile, au adus buget de la CNC (Consiliul National al Cine­matografiei) de 900.000 RON, deci peste 300.000 de coco. Mai trebuie spus ca CNC este subordonat ministerului, din care cu onor face parte consiliera Cornelia Palos, nimeni alta decit asociata de afaceri a lui Popo­vici. Cel din urma are in pregatire un alt film, Un acoperis deasupra capului, cu un buget de peste 1,7 milioane RON, din care cea mai mare parte va veni tot de la CNC.

Baieti de bani buni

Pe linga tragicomediile financiar-cinematografice, Adrian Popovici a realizat si alte lucruri in viata lui. De exemplu, a reusit sa preia firmele fostei sale aso­ciate (adica cele din care a iesit consiliera Palos, si ne refe­rim aici la Artis Film Romania SRL si la Art Production & Management SRL), dar si sa intre in afaceri noi cu parteneri mult mai avuti. De exemplu, Popovici se poate lauda ca are in portofoliul sau de actiuni si firma Transeuro Film Postproduction & Lab SRL. Sub denumirea asta laborioasa se ascunde o alta firma, Transeuro Import-Export SRL. In care isi impart beneficiile pese­distul Gheorghe Somanescu si afaceristul constantean Sorin Visenescu.

Primul este actionar si la Herastrau 2000 SA, fostul ICRAL Herastrau, pomenit pina recent, o data la citeva luni, in cite un scandal imobiliar serios. Aoleo, am zis scandal imobiliar? Si asta in legatura cu un asociat al lui Popovici, care e, la rindul lui, asociat cu consiliera MCC Palos? Da, se pare ca asa am zis. In fine, despre Visenescu se poate spune ca este unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata magazinelor duty-free din Romania, dar care se implica serios in orice fel de import-export si, mai nou, a trecut si la exploatarea unor subsoluri pline de gaz.

Un cartus de Kent si un pachet de cafea

Pe linga regizorul si pro­du­ca­torul Popovici, in Agentia Airpal Tour & Travel SRL mai detine ceva parti sociale si o anume Lenuta Daniela Vladeanu. Cum dumneaei nu a avut sansa miro­bolanta sa produca sau sa regizeze niste ineptii cinema­to­grafice pe bani grei, nu i-a ramas decit sa isi faca niste firme. Ne cerem scuze fata de cititorii cinefili care nu apreciaza acest gen de informatii. Si le cerem sa se gindeasca, atunci cind dau peste nume de firme, la un film greu, de arta, complicat, dar in care, la urma, toate firele se impletesc si nu exista happy end. Bon, sa revenim: doamna sau domni­soa­ra Vladeanu detine vreo patru societati comerciale, dintre care una se ocupa de turism (da’ ce e, dom’le, cu turismul asta, de se baga toti producatorii sa duca oameni la mare si la munte? Sau spilul e ca un birouas mic, de agentie de turism, se poate face lejer in spatiul unui cinema din centru?), iar celelalte trei de diverse operatiuni financiare, prin­tre care si schimbatul valutei (ei, hai, ca ne apropiem, la asta nu mai puteti cirti: un "exchange" mic si discret parca chiar ar mer­ge la intrarea unui cinema de stat, nu? Pai, daca vin strainii aia avizi sa ne vada filmele si nu au unde schimba bani ca sa-si ia bilet?).
Marfa noastra si banii lor

Dintre toti asociatii consi­lie­rei MCC, banuim ca Remus-Adrian Borsa este favoritul ei. Pentru ca omul, expert in consultanta financiara si proprietar de parti sociale la sase firme, s-a specia­lizat in meseria de lichidator judiciar. Pai, ce sa-ti mai trebuiasca daca esti pe punctul de a falimenta Romaniafilm? Un lichidator judiciar, normal, ca doar nu un popa. In fine, nu ne bagam, ca nu e treaba noastra, dar prea se potrivea.

Si ar mai fi, de final, si Laurentiu Octavian Kiss, un alt asociat al Corneliei Palos. In ceea ce-l priveste pe dumnealui, am zice ca nu s-a ocupat niciodata de cine­matografie. Cel mult de cei care merg la cinema, si asta numai din punctul de vedere a ce cara cu ei acolo. Cum ar fi niste sucuri, de exemplu, pentru ca omul detine o firma de im­bu­te­liat. Pe linga asta, afaceristul poseda si un abator, dar parca nu am miza pe varianta ca vrea sa vinda fleici cinefililor. Oricum, de la Kiss pare sa fi invatat consiliera MCC cum sa bage Palo­sul in bietele sali de cinema si sa le lase in singe.

Situatia va fi albastra

Desi sustine de mai multa vreme ca s-a retras din Art Production & Management SRL, Cornelia Palos figura inca in actionariatul firmei in iulie anul acesta. Dovada a fost oferita de saptaminalul Capital, care mai arata ca, acum cinci luni, Palos ceruse de la Consiliul National al Audiovizualului o licenta pentru un post TV care urma sa fie finantat cu 1,5 milioane de euro numai in primul an. De la CNC, institutie subordonata MCC, care o are consiliera,

Palos a primit finantari in valoare de 1,9 mi­lioane RON, pentru producerea filmelor Noro si Maria. Acum insa, Palos a trecut la lucruri mult mai serioase: numai din analiza facuta de minister reiese ca valoarea celor peste 300 de sali de cinema care vor fi privatizate sare de 60 de milioane de euro. Insa, conform sindicalis­ti­lor Romaniafilm, valoarea salilor din toata tara ajunge lejer la 200 de milioane de euro. La asa o suma, si dupa ce am aflat cu cine face afaceri Cornelia Palos, suspiciunile sindicalistilor din cine­matografie ni se par foarte intemeiate. Si avem, asa, o pre­sim­tire ca o sa platim iarasi bilete, de papagali, ca sa vedem acelasi film prost cu figuranti in functii, care tot ruleaza din ’90 incoace.