Diferentele tehnico-economice dintre ofertele depuse de EADS-Casa si Alenia Aeronautica la licitatia organizata de Ministerul Apararii Nationale pentru achizitia a sapte avioane militare de transport scurt-mediu curier sunt atat de evidente si in favoarea EADS-Casa, incat ne intrebam de ce ministerul a respins-o in favoarea celei italiene. Cu atat mai mult cu cat armata americana se foloseste numai de avioanele spaniole C-295, iar Italia nu are decat 12 aparate de zbor de tipul C-27J.

Secretarul de stat Ioan Ion, seful Departamentului pentru Armamente, anunta saptamana trecuta, la sediul Romtehnica, ca oferta italienilor de la Alenia Aeronautica, parte a grupului Finmecanica, a fost declarata castigatoare, cu unanimitate de voturi, de catre Comisia de evaluare.

Motivul pentru care a fost respinsa oferta EADS-Casa este, potrivit oficialului MApN, faptul ca avionul C-295 nu este conform cu unele cerinte ale specificatiei tehnice din caietul de sarcini, care au fost indicate expres companiei.

MApN: pretul nu mai este relevant

Astfel, potrivit specialistilor care au analizat cele doua oferte, propunerea EADS-Casa Spania nu respecta cinci conditii, insa unele dintre ele puteau fi rezolvate ulterior.

Cele cinci conditii nerespectate au fost: depasirea timpului maxim impus pentru a ajunge la 5.000 de metri, capabilitatea de transport a paletilor standardizati NATO, ceea ce face imposibila complementaritatea de operare cu C-130, lipsa motorului auxiliar de putere, timpul maxim de inregistrare a parametrilor de zbor si a convorbirilor, absenta sistemului de autoprotectie cu infrarosu in teatre. Secretarul de stat Ioan Ion a precizat ca, "daca una dintre oferte este descalificata tehnic, pretul nu mai este relevant". Ce importanta mai are faptul ca oferta spaniolilor a fost de 317,26 milioane de euro, cu 11,66 milioane mai putin decat cea a firmei italiene (328,92 milioane euro) sau ca puteau rezolva ulterior incompatibilitatile la care se refereau oficialii MApN...

Armata elena ar fi avut probleme cu C-27J

Citeste si:

De altfel, oficialii romani au refuzat sa comenteze informatiile publicate in presa, referitoare la problemele pe care le-ar fi avut avioanele C-27J Spartan achizitionate de armata elena, dar si sa numeasca alte doua companii in afara de cea castigatoare care ar fi putut indeplini conditiile din caietul de sarcini.

Conform documentelor publicate pe site-ul Fortelor Aeriene, in ceea ce priveste programul de achizitionare a avionului de transport scurt-mediu curier, costul de achizitie cel mai mic, siguranta in exploatare, maturitatea echipamentelor majore si, indeosebi, cel mai bun cost al ciclului de viata reprezinta criteriile decisive in alegerea tipului de avion pe care Armata Romaniei il va utiliza cel putin trei decenii.

Italienii sustineau ca au fost invitati in exclusivitate

Mai mult decat atat, presa italiana a anuntat ca Ministerul roman al Apararii este in tratative finale cu firma italiana Alenia Aeronautica pentru achizitionarea a sapte aparate de zbor, inainte ca acest lucru sa fie cunoscut in Romania. Potrivit site-ului www.paginedidifesa.it, "Ministerul roman de Aparare a invitat Alenia, in exclusivitate, sa ia parte la tratativele finale pentru furnizarea avionului C-27J destinat reinnoirii flotei actuale aeriene de transport mediu in colaborare cu Forta Aeriana Romana.
Contractul final prevede livrarea a sapte avioane pentru o valoare care se ridica la 220 milioane euro si ar trebui sa fie semnat pana la finalul anului". Potrivit aceleiasi surse, avionul C-27J ar fi fost preferat celui produs de EADS-Casa (C-295) datorita caracteristicilor sale operative si a faptului ca este singurul vehicul din categoria sa proiectat in mod specific ca mijloc de transport tactic.

C- 295, capacitate mai mare de transport al militarilor

Se pare ca lucrurile nu stau asa. Comparand fisa tehnica a C-27J Spartan produs de Alenia cu cea a modelului C-295 al EADS-Casa se poate vedea ca aeronava italiana are o viteza mai mare si o raza de actiune mai lunga, dar, foarte important, dispune de o capacitate de transport a trupelor mult mai mica.
Concret, chiar conform site-urilor oficiale ale Fortelor Aeriene Italiene si EADS, aparatul italian poate transporta 40 de parasutisti in timp ce C 295 al EADS Casa poate plasa in teatrele de operatiuni 71 de militari! Mai mult, cu toate ca este mai usor decat C-27J Spartan, C-295 al EADS-Casa are motoare mai puternice dispunand de peste 500 CP in plus, lucru apreciat de piloti mai ales atunci cand survoleaza zone de conflict.