Autoritatile intentioneaza sa introduca o taxa de mediu la comercializarea carburantilor, in doua etape, programate pentru iulie 2007 si ianuarie 2008, fiecare de cate 10 eurocenti/litru, decizie care va determina majorarea preturilor la pompa cu circa 20%, la inceputul anului 2008, potrivit studiului "Taxele de mediu in Romania", elaborat de Centrul Roman de Politici Economice (CEROPE). Potrivit documentului, publicat pe pagina de Internet a Comisiei Nationale de Prognoza, veniturile bugetare rezultate din aplicarea taxei sunt estimate, anual, la un miliard de euro.

Taxa va fi introdusa la 1 iulie 2007 si va avea o valoare de 10 eurocenti pe litru, atat in cazul benzinei, cat si al motorinei. Aceasta taxa de mediu, care ar urma sa fie colectata de Ministerul Finantelor Publice si utilizata, cu precadere, pentru co-finantarea proiectelor de mediu, ar avea un efect bugetar estimat (anualizat) de circa 500 milioane euro (aprox. 0,50% din PIB). A doua etapa este programata pentru 1 ianuarie 2008, iar nivelul taxei va fi, de asemenea, de 10 eurocenti pe litru, insa datorita cresterii intre timp a PIB nominal exprimat in euro, este posibil ca efectul bugetar estimat sa fie ceva mai mic (aprox. 0,45% din PIB).

Veniturile atrase in urma introducerii taxei la carburanti, cumulate cu cele aferente altor taxe de mediu, ar putea asigura cofinantarea proiectelor de mediu, in urmatori 10 ani, conform analizei. In prezent, pretul la pompa al benzinei si motorinei este cuprins intre 3,2 lei/litru si 3,7 lei/litru.

In perioada 2007-2018, fondurile bugetare necesare cofinantarii proiectelor de mediu sunt estimate la aproximativ 15 miliarde de euro, potrivit CEROPE, in conditiile in care veniturile Fondului de mediu sunt de un milion de euro anual, iar cheltuielile sunt anticipate la un miliard de euro anual. "Romania are venituri bugetare din taxe de mediu de sub 0,1% din PIB, in timp ce in tarile Europei Centrale si de Est acestea ating 3,4% din PIB in Slovenia, 2,7% din PIB in Republica Ceha sau in Ungaria, 2,5% din PIB in Letonia, 2,2% din PIB in Lituania", se arata in documentul citat.

Citeste si:

De asemenea, potrivit analistilor CEROPE, in tarile central si est-europene circa 85-90% din taxele de mediu sunt legate de accizele la combustibili (benzina si motorina), care constituie sursa bugetara cea mai importanta de taxe de mediu. Alte domenii potential taxabile (poluarea aerului, poluarea apei, deseurile menajere) nu aduc, in niciuna din aceste tari, mai mult de 10-15% din totalul veniturilor legate de mediu.

Totodata, studiul arata ca introducerea taxei de mediu la carburanti va avea efecte negative asupra inflatiei. "Impactul inflationist total al unei majorari cu 10% a pretului combustibilului poate fi estimat la circa 1% inflatie suplimentara", arata analistii CEROPE.

Efectele introducerii taxei de mediu nu sunt mai impovaratoare pentru rata inflatiei decat eventuala crestere a TVA, cu 3%, pana la 22%, iar banca centrala va putea reactiona din timp, printr-o intarire a politicii monetare, apreciaza autorii analizei.
Potrivit acestora, evolutia pietei petrolului ar putea atenua efectele inflationiste, ca urmare a unor scaderi ale pretului titeiului, in anii urmatori.

Efectul majorarii preturilor ca urmare a introducerii taxei de mediu va fi temperat, de asemenea, de evolutia cursului leului fata de euro si dolar, iar continuarea tendintei de apreciere a monedei nationale fata de euro si dolar va descuraja cresterea preturilor la pompa exprimate in lei.