O persoana decedata dupa un accident rutier costa statul roman intre 200.000 si 300.000 de dolari, in timp ce o persoana accidentata grav determina o pierdere de 100.000 de dolari.

In SUA, pierderea este de 1 milion $ de persoana

"Conform unui studiu realizat de Banca Mondiala, aceste sume includ toate costurile pe care statul le suporta in procesul de crestere a unui cetatean, dar si banii pe care persoana decedata i-ar mai fi virat in vistieria statului, daca nu si-ar fi pierdut viata", ne-a declarat Marian Nedelescu, presedintele Asociatiei Victimelor Accidentelor de Circulatie. Astfel, cei 300.000 de dolari se compun din banii investiti in educatia primara si superioara a individului, in alocatii si subventii, dar si din sumele pe care statul le-ar mai fi incasat din asigurari sociale, taxe si impozite. "Venitul mediu al tarii este factorul de baza al acestui calcul. De pilda, statistica de care vorbeam spune ca un mort costa, in SUA, peste un milion de dolari", adauga presedintele AVAC.

Ministrii dezbat siguranta rutiera doar teoretic

Citeste si:

46.000 de persoane decedate, incepand cu 1990. Peste 2.500 de morti anual, in urma a 7.000 de accidente grave. Acestea sunt consecintele romanesti ale "flagelului epocii moderne", asa cum sunt numite tragediile rutiere. in fata evidentei negre, statul raspunde cu programe "pe hartie", chiar daca Uniunea Europeana cere ca, pana in 2010, numarul accidentelor fatale sa scada cu 50%.

La rarirea accidentelor pot contribui, potrivit lui Marian Nedelescu, si controalele efectuate la administratiile publice locale. "Banii din amenzi merg la mai-marii comunitatilor din teritoriu. insa nu se stie la ce sunt folositi", precizeaza presedintele AVAC. El recomanda un control si la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, despre care spune ca "a cheltuit doar vreo 100 milioane de lei vechi din cele 110 miliarde disponibile, pentru despagubirile victimelor de accidente cu autor necunoscut".

Marian Nedelescu se plange si de activitatea Consiliului Interministerial de Siguranta Rutiera. Compus, teoretic, din ministrii transporturilor, internelor, justitiei, sanatatii, educatiei, apararii, economiei si finantelor publice si mediului, plus membrii Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, CISR nu se intruneste niciodata in formula completa, conform presedintelui AVAC. "Noi pe hartie stam bine, insa realitatea arata altcumva", puncteaza Marian Nedelescu. El spune despre guvernanti ca "manifesta dispret fata de cauza noastra", si ii acuza de iresponsabilitate. "La comemorarea din 18 noiembrie am trimis invitatii pentru 100 de senatori si 50 de deputati, insa nu a venit niciunul dintre ei", argumenteaza Marian Nedelescu.