"Firma condusa de Mircea Basescu, singura din Constanta avizata sa exporte carne de pasare in UE" - asa a venit zvon miercurea trecuta, pe la amiaza. Vineri, cind nici macar cocosii nu se trezisera, am plecat spre Constanta. Ia sa vedem, domnule, de ce avizeaza europenii doar o firma dintr-un judet intreg (si 14 din toata tara)? Ce vor strainii astia de la noi, ce aripioare il satisfac pe englez, de la cite limbi straine in sus o baga-n seama olandezul si ce masuri tre’ sa aiba puicuta noastra ca s-o accepte italianul?

Portul Constanta, Zona Libera Constanta Sud-Agigea. Mai exact, la intrarea in Eforie Nord, unde faci dreapta pe un pod care face stinga, merge pe linga un cartier de vile proaspete si apoi… apoi e din ce in ce mai complicat. Treci de vama, ocolesti contai¬nere de 25 de tone, feresti macaraua mobila care le muta de colo colo si ajungi in incinta 1A a por¬tului, linga Plusfood SRL. Il cauti pe Mircea Basescu, manager ge¬neral al firmei. Fratele lui Traian Ba¬sescu, presedinte general al tarii.

Cladirea e curata, decenta, uite steagul UE, steagul Olandei, uite-l si p-al nostru. Gresie neagra, pereti albi, usi galbene. Sint curios unde-s puii, sint curios daca traiesc bine. Si cum mor. Am taiat citeva pasari la viata mea, cu cutitul sau cu toporisca, pe buturuga, vreau sa vad acum care-i metoda europeana. Managerul Basescu ma linisteste - n-o sa vad nici un pui, nici o gaina, nici o executie, pentru ca nu exista asa ceva: firma lucreaza doar cu piept de pui, care vine doar din Brazilia si care face pe drum doar o luna de zile. Precizeaza, insa, asumindu-si riscul de a-si pune in cap patronatul carnii, ca e o varianta mai ieftina decit daca ar lucra cu furnizori din Romånia.

Patronii?

"Patronii sint din Olanda. Practic, ei tin un fel de CAP. Ar sari Ceausescu in sus de bucurie daca ar sti chestia asta." Prin ‘72, crescatorii de gaini din Olanda s-au asociat. Au pus ferma de la ferma, apoi au facut o banca, banca cooperatiei, au angajat veterinari, apoi au cumparat FNC-uri (fabrici de nutret combinat). Fermierul statea la poarta, venea camionul cu mincarica. El stia atit: sacii rosii pentru gaini, cei verzi pentru cocosi, aia galbeni pentru pui. Apoi si-au luat abatoare. Au infiintat firme de distributie, de vinzari, au angajat directori si directorasi. Ceapistii, da!

Plusfood-ul din Romånia merge din 2002, cind a preluat cu tot cu directori si angajati o afacere a unui fond de investitii olandez, care o preluase de la alt olandez, pe care statul - tot olandez - l-a prins cu niste gainarii si i-a scos bunurile la licitatie. Metoda? Olan¬deza si ea. "Totul prin calculator; reteaua e legata in Olanda, de-a¬colo se transmit datele, cita sare punem, cit tinem la cuptor, cit in cutare, cit in cutare, iese fisa, o pun in bratele inginerului si asa se face. Prelucram 20-25 de tone de piept de pui pe zi, in trei schimburi. Unul se ocupa numai de curatenie. Zilnic pleaca un TIR cu preparate congelate. Spre Olanda, Anglia, Italia… 56 de retete! Nici sotia nu m-a crezut ca pot iesi atitea!" Angajatii? "Toti, romåni de nota 10. Sint de prima mina gagiii. Aici e munca lor, de fapt. Eu sint marinar." Stiu olandezii ca Mircea Basescu e fratele presedintelui? Or sti, dar sustine ca oricum nu conteaza pentru ei.

Nu-i convine sa-l descoasa lumea pe tema Traian. "M-a intrebat o fatuca, o ziarista, ce i-am luat de ziua lui. Da’ ce, eu am intrebat-o ce i-a luat sotul ei?" Ma aver¬tizase de la inceput ca o sa stau de vorba mai mult cu doi ingineri. Trec, deci, la partea tehnica.

Citeste si:

Halal certificat!

Adriana Opreanu, production & quality manager: "Norme extra-dure. Englezii sint cei mai pretentiosi. Au trimis o firma specializata ca sa controleze apa¬ratele alea care omoara mus¬tele. Au cintarit cadavrele. 'Nu, nu e suficient!>> - au vrut sa va¬da si ce specie sint!" "Bine ca n-au vrut sa le stie si sexul!", spune directorul tehnic Costel Ignat (auzi, un Ignat care lucreaza la pui!). Englezii au o problema, ca unii fac reclamatii ca sa obtina bani. O data au sarit din cauza unei cutii strimbe. Italienii sint mai draguti.

Musulmanii? Doamna Opreanu: "Cind avem comenzi pentru ei, trimit veterinar musulman. Au cerut igienizarea ambalajelor, au zis sa nu se atinga produsele lor de celelalte produse. S-au mai potolit abia cind si-au luat brazilienii certificatul HALAL". Uitasem sa va spun: in acest domeniu, certificatele de calitate sint cerul si pamintul, intre ele e carnea. In biroul lui Basescu stau pe perete 16 certificate. Pe linga alde ISSO, exista un standard de calitate specific industriei alimentare, HACCP. Fara el, nu treci de granita. Fara el si fara numarul de agreere in Comunitatea Europeana. Iar ca sa exporti in tarile musulmane ai nevoie de un certificat special, numit chiar asa: "Halal certificate".

In loc de ferma, farmacie

Intru in halele de productie, dar numai dupa ce completez un formular. Trebuie sa scriu daca am avut diaree in ultimele doua saptamini sau daca m-am dat cu parfum. Urmeaza echipamentul: din plastic, cu cizme, halat, boneta de unica folosinta. Spalat, dezinfectat pe miini. Calc la intrare printr-o tava cu o zeama, sigur e tot dezinfectant. Nu aparat foto, nu pix. Femeile (si metrosexualii) n-au voie cu bijuterii. Acum citiva ani, niste dudui de la nu stiu ce autoritate, pline de podoabe, s-au enervat pentru acest tratament! N-ai voie sa atingi. Doar te uiti sau mirosi.

Utilaje de pe Enterprise. Carnea nu se taie mecanic, e o dracie cu jet de aer. Bucatile de piept devin fisii, cuburi, bile. Calculatorul adauga trei grame de sare, trei de paprika, cinci de piper. Daca un angajat pleaca de la banda, revine cu boneta si ma¬nusi noi. Sint si detectoare de metale. Mirosul e ciudat rau. Nici nu stiu sa-l descriu. Stiu doar ca in fiecare compartiment, pe ma¬sura ce se separa viitorul snitel, viitoarele hot & kicken deepers ori speedy pollo, e altul.

Cam asta e. Deja nu mai stiu cu ce se maninca industria asta alimentara. Cum o fi mai bine? Cu bucatelele lor gidilate, protejate si cintarite la miligram, sau cu mititeii nostri invirtiti in galeata si fripti pe marginea drumului, cu fum de carbuni si aroma de diesel?