Liviu Turcu a parasit discret Romania, atat de discret incat plecarea sa seamana cu o retragere precipitata pe scara de serviciu sau, la alegere, cu iesirea din scena a unui actor care si-a jucat rolul in asteptarea zadarnica a unui "bis". Intr-un ultim efort de a-si salva credibilitatea, fostul ofiter operativ al DIE cere CNSAS - practic singura institutie de stat care pare sa fi reactionat la dezvaluirile sale - sa-si faca datoria. Cu exceptia a 11 nume si cel putin atatea acuzatii, "arhiva lui Turcu" are insa rafturile goale, ceea ce l-a dezamagit pe el insusi, lasandu-l descoperit.

Liviu Turcu si-a facut temporar iesirea din scena, dupa un sir de dezvaluiri menite sa puna sub semnul intrebarii credibilitatea unor institutii fundamentale ale statului si sa declanseze un nou razboi total pe scena politica de la Bucuresti. Fostul ofiter operativ al DIE lasa in urma o lista cu 11 acuzati, o "undita" (citandu-l pe Mircea Dinescu) si practic nici o proba concreta. Pe picior de plecare, intr-o incercare tardiva de a se disculpa si totodata de a se explica public, Turcu cere reforma morala a clasei politice romanesti, in prag de aderare, ca o garantie a acceptarii Romaniei in marea familie europeana. In acelasi timp, acesta mai cere incetarea campaniei menite sa-l discre-diteze. O campanie pe care am putea spune ca, dintr-un punct de vedere, insasi domnia-sa a declansat-o...

Liviu Turcu este nemultumit ca nu i s-a acordat mai mult credit, ca listele sale nu s-au soldat cu demisii in lant atat in randul puterii cat si al opozitiei, sau cel putin un "mea culpa" general al clasei politice romanesti, fara a se intreba de ce aceasta aparenta lipsa de reactie.

Citeste si:

Sa analizam insa "cazul Liviu Turcu" dintr-un alt unghi. Calificat pe rand drept anticomunist, tradator, erou national sau ultimul mare dezertor al epocii Ceausescu, sa nu uitam ca Liviu Turcu este si va ramane, inainte de toate, ca formatie si pregatire profesionala, ofiter operativ. Iar un ofiter operativ nu vorbeste niciodata despre activitatea sa, nici macar daca structura din care a facut parte dispare. Nu atat de dragul institutiei ca atare, cat pentru
a-i proteja, in primul rand, pe colegii sau agentii impreuna cu care a lucrat. Este regula de aur a oricarui serviciu de informatii, o regula pe care Liviu Turcu sau nu o cunoaste - ceea ce ne este greu sa credem, sau a decis deliberat sa o ignore. Desigur, alte personaje celebre inaintea sa au incalcat aceasta regula - sa reamintim doar exemplul cunoscutului defector sovietic Vasili Mitrohin. Doar ca Mitrohin a adus cu sine, drept dovada, arhiva secreta a serviciilor rusesti de informatii si chiar a publicat-o, provocand frisoane ale caror ecouri nu s-au stins inca, in randul principalelor servicii secrete din lume.

Ce contine insa arhiva lui Turcu? Un sir de acuzatii si o lista de nume celebre de ambele parti ale clasei politice din Romania, puterea si opozitia, pe care se regasesc fostul premier Radu Vasile, Eugen Dijmarescu, Gelu Voican Voiculescu, sase parlamentari PSD si doi liberali. La acestea se adauga "undita" cu care CNSAS sa-i identifice pe turnatori - o lista a unor unitati mi-litare care, potrivit lui Liviu Turcu, detin dosarele complete ale fostei Securitati. Si atat...

Deocamdata, nici una dintre institutiile abilitate ale statului, pornind de la CNSAS si terminand cu SRI si SIE, nu a confirmat acuzatiile fostului sef de serviciu al DIE. Iar "arhiva lui Liviu Turcu" este prea modesta sa ne convinga. In lipsa unor dovezi concrete, palpabile, "arhiva" poate face inca obiectul unor articole de senzatie sau poate deveni subiectul unui roman de succes, insa nu va constitui niciodata un cap de acuzare. Iata de ce, repetam, credibilitatea lui Liviu Turcu risca sa fie distrusa de insusi Liviu Turcu.