Trecerea, incepand din aceasta iarna, la un sistem de preturi diferentiat pentru energia termica furnizata populatiei prin sistem centralizat are drept ratiune stabilirea unei politici tarifare bazate pe costurile reale ale fiecarui operator din sector. Practic, prin stabilirea unor preturi locale pentru energia termica se evidentiaza foarte clar costurile producatorilor, distribuitorilor si furnizorilor pe plan local. Renuntarea la Pretul National de Referinta (PNR) pe care populatia il platea la nivel national pentru energia termica si stabilirea unor preturi de referinta locale elimina subventionarea incrucisata intre localitati.

"Existenta Pretului National de Referinta a dus la o gestiune financiara deficitara a centralelor electrice de termoficare, deoarece diferenta dintre pretul de productie si cel de vanzare nu a fost acoperita integral de la bugetul de stat si de la bugetele locale, ceea ce a adus centralelor pierderi foarte mari", a explicat Mircea Toader, secretar de stat in Minsterul Administratiei si Internelor (MAI). Schimbarea sistemului de tarifare pentru energia termica produsa in sistem centralizat este o consecinta a angajamentelor asumate de statul roman in fata responsabililor europeni. Potrivit negocierilor de aderare la Uniunea Europeana, bugetul de stat isi diminueaza anual ponderea subventiei acordate pana la eliminarea ei in iulie 2007, astfel ca municipalitatile se regasesc in situatia de a acoperi si aceasta contributie.

TEST PENTRU AUTORITATILE LOCALE

Noul sistem de preturi presupune deci transferarea presiunii privind subventionarea, costurilor energiei termice de la bugetul de stat catre bugetele locale. Responsabilitatile privind administrarea sistemelor de furnizare a energiei termice revin astfel, in totalitate, autoritatilor locale. Ceea ce inseamna ca functionarea sistemelor de termoficare si eficientizarea acestora depind de capacitatea responsabililor locali de a gestiona problemele sectorului. Lucru perfect normal intr-o economie de piata, dar care implica anumite riscuri in contextul economic si politic din Romania. Spunem acest lucru deoarece asa cum s-a vazut deja aplicarea preturilor locale pentru energia termica (PLR) presupune cresteri ce pot ajunge pana la 100% sau chiar 140% comparativ cu nivelul actual al PNR care este de 107,5 RON/Gcal. In majoritatea localitatilor in care energia termica este asigurata prin sisteme centralizate preturile de referinta depasesc valoarea PNR.

In aceste conditii, alesii locali vor trebui sa decida - pentru ca au libertatea de a aplica sau nu PLR-urile stabilite de autoritatile de reglementare - nivelurile de preturi pe care populatia le va plati pe plan local. Decizia nu este deloc usoara si abia la sfarsitul iernii se va putea da un verdict asupra abilitatii administrative a acestora. De altfel, si reprezentantii autoritatilor de reglementare considera ca acest sezon rece va reprezenta un test pentru administratiile locale. "Este un exercitiu pentru a vedea cum se descurca autoritatile locale. Pretul energiei termice este o problema de responsabilitate locala", declara la sfarsitul lunii august, Nicolae Opris, presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE). Tocmai pentru a asigura autoritatilor locale o perioada de acomodare cu noul mod de lucru s-a si devansat termenul de aplicare a sistemului de preturi diferentiate, stabilit initial pentru iulie 2007.

PARGHIE ELECTORALA

In conditiile in care aplicarea noului mecanism de facturare a energiei termice presupune majorari ale preturilor suportate de populatie - pe de o parte pentru ca se reduce subventia de la bugetul de stat si pe de alta parte pentru ca se tine cont de evolutia pretului gazelor - primarilor nu le raman decat doua optiuni. Fie aproba un pret pentru populatie mai ridicat decat PLR, caz in care isi diminueaza subventia pe care trebuie sa o acorde, fie stabilesc un nivel sub cel al PLR, crescand astfel sumele cu care subventioneaza populatia. "Este o chestiune de administrare locala. Fie aloca mai putin pentru subventie, in ideea realizarii unor investitii pentru modernizarea sistemului, fie opteaza pentru diminuarea efortului populatiei la plata facturii de incalzire", a declarat Mircea Toader. In cazul in care autoritatea locala stabileste un pret peste cel de referinta, acesta nu poate fi mai mare decat cu cel mult 7%.

Un pret mai mare al energiei termice se traduce prin pierderea capitalului de imagine pentru alesii locali. "Am mizat pe acest calcul la nivelul autoritatilor locale. Un pret mare inseamna un risc electoral", a precizat Mircea Toader. Timp de 15 ani preturile energiei au reprezentat principala parghie electorala pentru toate guvernarile ce s-au succedat. De acum inainte, aceasta parghie se va afla la indemana primarilor. Ramane de vazut daca acestia vor repeta greselile guvernantilor, optand pentru aplicarea unor preturi mici pe care nu le pot sustine financiar.

Pentru ca aplicarea unui pret al energiei sub cel de referinta local, fara a dispune de sume suficiente la bugetul local pentru acoperirea subventiei, va induce pierderi la nivelul furnizorilor locali de caldura si va duce la scoaterea acestora de pe piata. Aceasta in conditiile in care toate centralele de termoficare administrate de Consiliile Locale au deja o situatie financiara precara, inregistrand datorii atat catre furnizorii de combustibili, cat si catre stat pentru creditele garantate, angajate pentru achizitia combustibililor. Evident, acest lucru nu inseamna ca este mai bine sa se aplice preturi locale mari, mai ales ca si in acest caz exista pericolul cresterii nivelului de indatorare al populatiei catre furnizorii de energie termica, ci ca este necesara o echilibrare perfecta intre posibilitatile de subventionare si nivelul de pret pe care populatia il poate plati. Cu alte cuvinte, supravietuirea sistemului de termoficare centralizat depinde de capacitatea primarilor de a intelege necesitatea stabilirii preturilor pe criterii economice.

NOI CRESTERI ALE PRETURILOR ENERGIEI TERMICE

Situatia va fi cu atat mai greu de gestionat cu cat se previzioneaza deja o noua majorare a costurilor pentru producerea energiei termice, ca urmare a cresterii pretului gazelor, ceea ce va duce la marirea decalajelor intre preturile aprobate de Consiliile Locale si cele reale. Anuntul Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Gazelor Naturale (ANRGN) potrivit caruia pretul gazelor din productia interna va creste incepand cu 11 noiembrie, de la 330 RON/ 1000mc la 397,5 RON/1000mc va atrage dupa sine recalcularea preturilor locale de referinta. Reprezentantii ANRE indicau ca necesara o recorelare a preturilor energiei termice functie de evolutia pretul gazului inainte chiar de a se anunta majorarea din noiembrie. Directorul general al departamentului de preturi si tarife din ANRE, Viorel Alicus a declarat ca in intervalul noiembrie-decembrie se vor da noi decizii pentru preturile de referinta locale valabile pentru 2007, pe baza prognozei privind majorare pretului gazelor naturale de la 1 ianuarie. Or, noi deja avem anuntata o crestere a pretului gazului din productia interna. Recalcularea preturilor de referinta pentru localitati se impune avand in vedere ca majoritatea termocentralelor merg pe gaze, iar cresterea pretului combusibililor trebuie realizata simultan cu majorarea subventiei de la stat pentru plata combustibilului, a explicat reprezentantul ANRE.

PRETURI LOCALE MAI MICI DECAT CELE DE REFERINTA

Citeste si:

Pana la ora actuala, majoritatea Consiliilor Locale au adoptat hotarari de stabilire a unor preturi de facturare a energiei termice sub nivelul preturilor locale de referinta, a precizat Mircea Toader. La Suceava, pretul de referinta este stabilit la 213,62 RON/Gcal, iar Consiliul Local a decis aprobarea unui pret de facturare de 140 RON/Gcal. "Diferentele pana la pretul real vor fi suportate din bugetul societatii de termoficare si din bugetul local ce va asigura o subventie de minim 10%. Pretul energiei termice in Suceava este la un nivel ridicat deoarece este una din cele mai noi capacitati in care s-a investit ulterior pentru reconversia de pe lignit pe huila. Aceste investitii sunt incluse in costuri. Valoarea anuala a amortismentelor ajunge la 200 miliarde lei vechi", a explicat Ion Lungu, Primarul Sucevei. "Am aprobat un pret de facturare de 130 RON/Gcal fata de pretul local de referinta de 203,4 RON/Gcal. Intentionam sa aplicam un pret mai mic de 119 RON/Gcal, pentru a sprijini mai mult populatia la plata facturilor, mai ales ca am primit un ajutor de la Guvern de 10 miliarde de lei vechi", a declarat si primarul Zalaului, Radu Capilnasiu.

Daca ne raportam la pretul platit de populatie iarna trecuta pentru energia termica, adica la PNR, din datele furnizate de MAI rezulta ca un procent de 56,4% din totalul apartamentelor (993 623 de apartamente) va inregistra o crestere de 4,6% a pretului de facturare, care pentru acestea ajunge la o medie de 112 RON/Gcal. Pentru un numar de 443.594 de apartamente (25,1% din total) pretul mediu aprobat este de 133 RON/Gcal, reprezentand o majorare de 24% fata de PNR. Cresteri de 57% ale pretului de facturare a energiei termice comparativ cu PNR se inregistreaza la un numar de 325.607 de apartamente (18,5% din total), care au un pret mediu aprobat de 168 RON/Gcal.

AJUTOR DE 150 MILIOANE RON

Guvernul a aprobat la inceputul lunii august Ordonanta privind instituirea preturilor locale de referinta pentru energia termica furnizata populatiei prin sisteme centralizate.

Astfel, prin desfiintarea pretului national de referinta se elimina subventiile de pret acordate de la bugetul statului urmand ca statul sa suporte maximum 45% din costul combustibilior necesari capacitatilor energetice pentru producerea energiei termice. In acelasi timp, actul normativ prevede acordarea unei subventii de la bugetul local, de cel putin10% din valoarea costurilor totale, pentru acoperirea diferentei dintre pretul real al energiei furnizate populatiei (pretul de producere la care se adauga tariful de transport si distributie) si cel local de referinta.

Actul normativ mai prevede ca energia electrica produsa in cogenerare sa fie preluata cu prioritate in sistem reglementat.

Subventia pentru combustibil va fi acordata societatilor de termoficare incepand cu 1 ianuarie 2007. Pana la acea data guvernul a decis, la propunerea MAI, sprijinirea societatilor de termoficare prin alocare din Fondul de rezerva a unor sume ce vor totaliza pana la finele anului 150 milioane RON.
"Deja au fost acordate prin doua Hotarari de Guvern peste 1.000 miliarde lei vechi (n.r. 100 milioane RON). Banii destinati mentinerii in stare de functionare a sistemelor centralizate de incalzire vor fi distribuiti in functie de nevoile fiecarei localitati", a precizat Mircea Toader. Subventiile pentru combustibili ce vor fi acordate de la inceputul anului viitor se ridica la 850 milioane RON, la care se adauga contributia locala de circa 300 milioane RON. De asemenea, statul va mai acorda 750 milioane RON pentru programe de modernizare a sistemelor de termoficare.

Termoelectrica a preluat toate pierderile sistemului

Exemplul cel mai elocvent privind administarea paguboasa a statului este societatea Termoelectrica, ajunsa acum in prag de faliment. Toate problemele acumulate de un sistem energetic gandit sa functioneze centralizat si in care restructurarea s-a realizat cu intarziere si incomplet, s-au cumulat la nivelul Termoelectrica. La momentul separarii din structura fostei companii de electricitate CONEL, Termoelectrica a preluat cea mai mare parte a pierderilor plecand la drum cu un important handicap. Tot Termoelectrica este cea care a ramas cu toate pierderile centralelor de termoficare aflate acum in administrarea Consiliilor Locale.

Toate acestea pe fondul mentinerii, din considerente sociale, a unor preturi pentru energia electrica si termica la un nivel ce nu acopera costurile reale de productie. Societatea a ajuns astfel intr-o situatie financiara dezastruoasa, acumuland datorii de 1,2 miliarde euro. Sitemul energetic romanesc nu isi permite insa sa renunte la un producator de talia Termoelectrica, a carui functionare este vitala pentru sector.

Cu toate ca s-au gasit solutii pentru stingerea celei mai mari parti din datoriile societatii, aceasta nu rezolva situatia de fond a functionarii producatorului de energie electrica si termica. Viabilizarea societatii se poate face numai printr-un program de restructurare care sa rezolve problema competitivitatii preturilor capacitatilor de productie din structura societatii. Termoelectrica, in actuala structura, nu are cum sa fie o societate competitiva care sa concureze cu producatori precum Hidroelectrica, Nuclearelectrica, complexele energetice, care au preturi de producere mult mai mici.