Municipalitatea, condusa de primarul general al Capitalei, Adriean Videanu, a incropit o afacere rentabila, prin schimbarea fara noima a bordurilor Bucurestiului. Ca este nevoie sau nu, permutarea bordurilor a devenit sportul preferat al drumarilor. Bordurile vechi si de calitate au luat drumul Austriei si Italiei, pe sume considerabile, strazile Bucurestiului avand acum unele de beton. Care trebuiesc, din nou, schimbate pe arterele principale cu unele de granit. Alti bani suportati de bietul contribuabil. Daca la drumuri se lucreaza sporadic, atunci cand vine vorba de borduri, se munceste pe branci.

Proaste pentru Bucuresti, bune la Roma si Viena
Dupa ce firmele drumarilor, abonate la banii municipalitatii s-au procopsit cu intretinerea strazilor pe ani buni de acum inainte, prima grija a acestora a fost schimbarea bordurilor. Sase firme de constructii - SC Eurovia SA, Strabag SRL, SC Han Group SA, SC Tehnologica Radion SRL, Delta ACM 93 SRL si SC Euroconstruct Trading '98 SRL - la care se mai aduga alte cateva care au preluat anumite lucrari in antrepriza s-au napustit pe bordurile Capitalei. Societatile au in administrare 120 strazi si bulevarde, pana in 2010, cand le expira contractele cu municipalitatea.

Marea majoritate a bordurilor din granit au fost inlocuite, de aceste firme, in cadrul programelor de reabilitare a strazilor. Locul acestora a fost luat de borduri de beton, mult mai proste. Durata de viata a celor din granit este de peste 50 de ani, in timp ce acelea din beton nu rezista mai mult de 4 ani. Asta in cazurile fericite, ultima categorie fiind afectata de inghet-dezghet si de masinile care urca pe ele. Caracteristica principala este ca se ciobesc foarte usor. Urma bordurilor de granit inlocuite s-a pierdut in mod cel putin bizar, stiut fiind ca la Roma sau Viena, o astfel de bordura bine conservata costa mai bine de 100 de euro.

Din informatiile pe care le detinem, cantitati importante au luat drumul Italiei si Austriei. Obligatia drumarilor era ca dupa ce le scoteau pe cele vechi sa le depoziteze la Adminiatratia Strazilor, organism aflat in subordinea PMB. Numai ca acolo, nici urma de ele. Scuzele responsabililor au fost ca unele dintre bordurile de granit au fost refolosite, iar altele, care erau sparte, au fost aruncate la groapa de gunoi.

Citeste si:

Facturi separate

Dupa ce municipalitatea s-a convins pe banii contribuabilor ca bordurile din prefabricate sunt foarte proste, acum acestea sunt inlocuite, potrivit lucratorilor la drumuri, cu unele din granit provenite din Bulgaria, Turcia si China.

Spre exemplu, bordurile de beton costa intre 350-500 mii lei/metrul linar, in vreme ce acelea din granit costa 500 de mii si 1 milion lei/metrul liniar, in timp ce pretul pentru dolomit (un fel de marmura) variaza intre 1 si 2 milioane lei vechi. Peste 70% dintre bordurile inlocuite sunt din beton. Acum unele dintre acestea sunt scoase schimbate, in functie de zona, cu borduri de granit sau dolomit. Manopera este in general de 200-300 mii lei/metrul liniar, la care se adauga masuratorile topografice, proiectele si avizele.

Fervoarea cu care se lucreaza la borduri in detrimentul strazilor este explicabila atata timp cat firmele mai sus mentionate au anual un venit minim garantat de 1000 de miliarde lei pentru plombe si covoare asfaltice, orice alta lucrare platindu-se separat de catre municipalitate. In realitate lucrarile la strazi, efectuate in acest an fac parte din programul "gestionare si intretinere postgarantie". Teoretic, drumurile intra in reparatii capitale o data la trei ani, iar bordurile se schimba la patru ani. Intrucat lucrarile sunt acum la mana unor firme, povestea cu termenele de garantie care diferita a transformat Bucurestiul intr-un santier permanent.