La 1 ianuarie 2007, Uniunea va avea, deci, alti doi noi membri - Romania si Bulgaria -, probabil ultimii acceptati in acest "club" pe un termen inca nedefinit, dar viu disputat. Acest nou "val" de extindere nu a avut totusi amploarea celui din 2004, dar, releva recent saptamanalul francez "Le Point", "dornic mai degraba sa incurajeze decat sa sanctioneze, Executivul european va continua sa supravegheze progresele Romaniei si Bulgariei in trei domenii in care considera ca exista intarzieri: gestionarea subventiilor europene, securitatea alimentara si lupta impotriva coruptiei".

A existat totusi ceva care a conferit "singularitate" acestui nou "val" de extindere - "comisariada" din Romania. Asupra consecintelor la nivel european si implicit international ale inabilitatii politice de care a dat dovada Executivul de la Bucuresti in desemnarea candidatului la postul de comisar european, ziarul nostru a solicitat, in exclusivitate, opiniile deputatului Vasile Puscas, negociatorul-sef al aderarii Romaniei la UE din guvernarea trecuta.

"Din nefericire, spune deputatul Vasile Puscas, noi am intrat in UE cum romanii nu si-ar fi dorit si cred ca multi europeni nu si-au imaginat ca putem avea un asemenea comportament". Toata tevatura provocata de desemnarea, initial, a lui Varujan Vosganian, adauga deputatul amintit, "este o proba a nepregatirii noastre pentru un astfel de pas important. Ea a aratat foarte clar ca nu exista o conceptie institutionala, urmarindu-se doar obiective de grupuri politice si in niciun caz nu se are in vedere ca Romania trebuie sa fie un actor bine pregatit pentru momentul aderarii. Bun cunoscator al structurilor europene si al mecanismelor de functionare a acestora, deputatul Puscas crede ca trebuia desemnata o personalitate de anvergura, cu capacitate politica si profesionala de a negocia si de a sustine proiecte clare la nivel european in care sa fie implicata si Romania.

Masuri legislative si economice urgent necesare

Citeste si:

In opinia lui Vasile Puscas, in momentul de fata exista o deficienta maxima in domeniul conturarii cadrului legislativ si institutional de coordonare a proceselor decizionale si normative in care Romania va fi implicata intern si la nivelul Uniunii Europene, dupa 1 ianuarie 2007. Este vorba de ceea ce s-a discutat de mai multa vreme si s-a tot amanat, ca ar trebui sa existe structuri de coordonare intre Guvern, Parlament, organizatii neguvernamentale in ce priveste opiniile despre viitoarele proiecte legislative europene, implementarea acquis-ului comunitar si a politicilor europene in general.

Vasile Puscas atrage, de asemenea, atentia asupra deficientelor in pregatirea structurilor de gestionare a fondurilor europene, ceea ce arata, in sine, o lipsa majora in capacitatea de a veni cu proiecte valabile care sa fie implementate in Romania, in concordanta cu politicile europene.

Fostul negociator-sef crede ca, in acest moment, cand credibilitatea Romaniei a fost pusa la incercare in plan european si international, este previzibila o oarecare retinere a investitorilor straini seriosi. Si in problema restrictiilor deja anuntate de unii dintre membrii Uniunii Europene la intrarea muncitorilor romani si bulgari pe piata europeana a muncii, deputatul Puscas crede ca ele sunt o consecinta a faptului ca Romania a fost un actor pasiv in acest domeniu, in sensul ca nu s-a negociat in plan bilateral reglarea raporturilor de pe piata muncii.