Nascut la 12 iulie 1948, la Galati, Liviu Turcu este absolvent al Facultatii de Sociologie din Bucuresti. Este doctor in filozofie al Universitatii Bucuresti, cercetator stiintific si cadru universitar. in 1976 este cooptat in Serviciul de Informatii Externe DIE/CIE precursorul actualului SIE in cadrul Diviziei politico-economice. Ulterior, a ocupat succesiv pozitia de sef al Serviciului SUA/Canada si de sef al Serviciului Europa de Vest, respectiv spatiile Germania, Austria, Elvetia.

In ianuarie 1989, in timp ce se afla in misiune temporara la Viena (Austria) sub acoperirea diplomatica de consilier al M.A.E., decide sa ia pozitie critica fata de regim solicitand azil politic in SUA. A acordat mai multe interviuri si a publicat articole si studii pe tematica regimului comunist in mass-media occidentala. in iulie 1989, Liviu Turcu a fost condamnat de fostul regim la sentinta capitala. La 1 octombrie 1990, in urma recursului extraordinar facut de procurorul general, Curtea Suprema de Justitie a rejudecat procesul, Liviu Turcu fiind achitat si repus in drepturile sale civile. in prezent, Liviu Turcu isi desfasoara activitatea ca expert-consultant si analist in domeniul "informatiilor competitive" specifice domeniului politico-economic.

Adevarul prezinta al doilea episod din interviul cu dr. Liviu Turcu, fost sef al Directiei America de Nord si Europa Occidentala din DIE-CIE, precursorul actualului SIE. Domnul Turcu vorbeste de firmele-fantoma din Occident, cand si mai ales de cine le-a inchis. Aflam si numele persoanelor care au stiut de conturile speciale. Dezvaluiri in premiera si maine in ultima parte a interviului.

Blocarea investitiilor straine in anii '90, actiune pentru crearea capitalistilor romani

- Unde credeti ca au ajuns banii din "Averea Diavolului"? Care ar fi legatura "noilor capitalisti" cu serviciile secrete?

- Este vorba de o relatie simbiotica mutual avantajoasa. Asa cum exporturile ce detineau cea mai insemnata pondere ca volum si valoare in cadrul comertului exterior romanesc inainte de decembrie 1989 erau considerate ca avand importanta strategica si dupa aceasta data situatia a ramas neschimbata. Una din explicatiile pentru blocarea masiva in primii ani a investitiilor straine a fost de sorginte pur politica, si nu economica. Capitalistii romani neexistand inca, ei trebuiau creati, iar pentru actul creatiei, adica a ceea ce se numeste capitalizare sau acumulare "primitiva" de capital, a fost nevoie de timp.

Citeste si:

Procesul a avut loc sub "grija protectoare" a noii conduceri politice, aparent avand drept stindard "interesul national". Spun aparent, pentru ca, de fapt, in acea perioada, privatizarile au fost marcate asa cum mass-media a relatat abundent de fraude masive acoperite prin complicitatea atat a factorilor politici guvernamentali, dar si prin intermediul unei legislatii "fluctuante", menite sa legalizeze sau sa favorizeze acest tip de activitati. O faza a distribuirii avutiei nationale, in care conflictele intre grupurile de interes coagulate mai tarziu - sa zicem in configuratia de azi - erau premature, spatiul de manevra si apropiere fiind mare si nestanjenindu-se prea mult unele pe altele.

Complexul lui Ceausescu a ramas in mainile acelorasi oameni

- Practic, parghiile economice au fost preluate de aceeasi oameni dinainte de ‘89 ?

- Trebuie aratat ca daca in timpul fostului regim, controlul materiilor prime si al produselor cautate la export s-a aflat sub controlul strict al "complexului" politico-birocratic si militar creat de Nicolae Ceausescu, orice investigator de buna credinta va constata ca de facto acest control de tip monopolistic a ramas in mana acelorasi oameni sub statutul de "noi capitalisti". Cine va parcurge evidentele Registrului Comertului va regasi invariabil intr-un imens hatis de firme, firmulite, holdinguri etc. aceleasi persoane implicate in activitatile fostului "complex" al regimului ceausist.

Plus rudele, prietenii, membrii "triburilor" si clanurilor de rigoare. in plus, inutil sa arat ca, desi la vremea respectiva s-a invocat la nesfarsit statutul economiei de piata, principiul "eficientei" s-a aflat intr-o suferinta totala, fiind inlocuit cu cel al consolidarii cleptocratice. si inca un amanunt: celor tentati sa vada in faza "salbatica" a privatizarii o umbrela protectoare strict necesara pentru apararea intereselor nationale, le sugerez sa revada detaliile conditiilor de vanzare a celor mai importante componente ale economiei romanesti - capitalurilor straine. Nu de dragul intereselor nationale au fost blocate la inceput investitiile straine, ci pentru ca viitorii "capitalisti autohtoni" sa se poata pozitiona mai bine la negocierile de vanzare a ceea ce acaparasera.