A sosit timpul sa scoatem la lumina si caracatitele din sistemul culturii. Printr-un solid paienjenis de coruptie si trafic de influenta, in fiecare domeniu in parte, cateva persoane au pus mana pe destinele institutiilor artistice si ale artistilor. Cine nu intra in sistem este eliminat. Metodele tin de anii ’50, dar au fost aplicate cu succes si din 1990 incoace.

De 16 ani, fostul critic muzical de la Scanteia, tovarasa Smaranda Oteanu-Bunea, s-a auto-proptit in fruntea muzicologiei romanesti, construind, pas cu pas, un mecanism de control a tot ce sufla in lumea muzicala. Un adevarat Imperiu S.O.B. in care fosta turnatoare de la Scanteia, recent deconspirata in "Dosarul Presa" publicat de Cotidianul, cumuleaza functiile de director fondator al Operei Comice pentru Copii, presedinte al Fundatiei "Oedip", presedinte executiv al Forumului Muzical Roman, director, editor-fondator si redactor-sef al revistei Melos, vicepresedinte al Uniunii Criticilor Muzicali din Romania etc.

Omniprezenta in jurii si prezidii, in comitete si comitii pentru concursuri unde se ocupa posturile inalte si unde isi numeste oamenii in functii-cheie, tesånd, cu tenacitatea unei persoane din "retea", o mica mafie. Pentru ca are impresia ca se pricepe la opera, a inconjurat cu bratele ei vånjoase aceasta institutie si a fost implicata in toate loviturile de palat date in institutiile de opera si balet din Bucuresti si din tara.

Desi om de baza al PSD, bizare legaturi subterane au continuat sa o propulseze pe S.O.B. si sub noua guvernare. Dupa retragerea ministrului Adrian Iorgulescu de la sefia Uniunii Compozitorilor, au urmat alegeri. Pe cale "democratica", cu ordin de sus, presedinte a fost uns unealta docila a ministrului, Octavian Lazar Cozma, zis si O.C.L., notoriu muzicolog stalinist. Pe cale de consecinta, in Biroul Sectiei de Muzicologie a patruns, ghici cine, Smaranda Oteanu-Bunea.

Si mai tare: in iulie 2006, fantomatica Opera Comica, pe care totdeauna Adrian Iorgulescu o zeflemisise drept "Comica Opera", devine, prin Hotarare de Guvern, "institutie de interes national" cu 25% marire de salariu pentru cei sase-sapte angajati stabili, in frunte cu S.O.B.

Dar cine este Smaranda Oteanu?

Ca "voce" oficiala a ziarului de partid Scanteia si "cartita" a Securitatii, dadea tonul si facea legea in critica muzicala romaneasca inainte de revolutie. Activista de categorie grea in epoca ceausista, lansa cariere sau stopa vigilent ascensiunea celor cu dosare-problema. Pivot central in mafia temutei triade Critica muzicala - ARIA - Ministerul Culturii, raspundea de editarea culegerilor de discuri omagiale cu muzica dedicata familiei Ceausescu. Cand, la solicitarea ei, unii dintre artistii de marca indrazneau sa nu faca drepti, S.O.B. ii reclama imediat la "organe". Cunoscuta drept activistul de partid numarul 1 in lumea muzicii, era temuta si detestata cu egala intensitate de artisti si de colegi. Cronicile ei puteau desfiinta un destin.

Si iata ca, imediat dupa ’90, "vocea" ei se aude din nou sonor la noua gazeta de partid Vocea Romaniei, organ de presa al Guvernarii PSD. Revista o conduce impreuna cu sotul, gazetarul Mircea Bunea. Afacerea de familie se dezvolta vertiginos, in sistemul "capusa": clanul Oteanu-Bunea isi deschide propria agentie de publicitate, prin care directioneaza pe sest milioanele provenite din publicitate catre propria pusculita, pagubind buzunarul guvernului, ba chiar al PSD. Descoperita si comentata la timpul respectiv in presa - Aristotel Cancescu a fost printre cei care au semnalat frauda - afacerea, cu caracter penal, este musamalizata cu mare viteza. Atunci s-a crezut ca PSD-ul nu vrea sa-si afecteze imaginea. Astazi intelegem cine i-a ajutat pe cei doi sa iasa basma curata.

Functia, functie, coana Smaranda, coana Smaranda

Foamea tovarasei Oteanu pentru functii e de inteles. in fond, in sistemul pe care l-a servit cu nume conspirativ, functia dobora gradul! Hai sa numaram: in tandem cu Ludovic Spiess, infiinteaza Fundatia "Oedip". Ea, presedinta, el, presedinte de onoare. in tandem cu Grigore Constantinescu, infiinteaza Uniunea Criticilor Muzicali. El, presedinte. Ea, modest, vicepresedinte. Organul de presa al Fundatiei "Oedip" va fi revista Melos, al carei director si editor fondator este S.O.B. Cu o tenacitate de propagandist comunist, revista Melos se distribuie gratuit, unde trebuie, in toate institutiile centrale, la cabinetele stabilor, pentru a crea curentul de opinie. S.O.B. ofera spatiu de publicare cronicarilor, dar le dicteaza linia, ii besteleste si ii aduce la ordine cand ies din rand.

Triada Fundatie-Uniune-Revista va face si desface destinele muzicii romanesti. Exact ca pe vremuri, Smaranda Oteanu- Bunea este din nou vocea cea mai temuta. Suveica tese de zor. Paienjenisul de relatii subterane, care face si desface destinele muzicii romanesti dupa bunul plac, prinde si anihileaza sarmanele musculite care båzåie independent.

In 1996, dupa demisia Eugeniei Moldoveanu, se lupta sa obtina, prin vechile "relatii", postul de director general al Operei din Bucuresti, care ii revine insa lui Pompei Harasteanu. Ca sa nu ramana fara "coledzi", anume pentru ea se creeaza postul de director general adjunct. Pensionata in toamna lui ’98, la cerere, de la Opera Nationala Romana, pleaca luand cu sine dotarile obtinute pentru Opera, in calitate de director de marketing, de la diversi sponsori, prin Fundatia "Oedip"! Inclusiv un microbuz Daewoo si o Dacie, o imprimanta color, o orga Yamaha, telefoanele mobile Connex, doua computere, un pick-up, scaunele pentru turnee etc.

Opera comica, jaf fara umor

Citeste si:

Desi plecata de la Opera, suveica S.O.B. continua. Conducerea fabricii "Daewoo" constata stupefiata ca obiectul contractului sau de sponsorizare cu Opera Nationala din Bucuresti, un microbuz, a ajuns, abuziv, la nou infiintata Opera Comica. De-acum inainte, cu aceasta institutie-fantoma, capusa pe Teatrul de Opereta si, din 2001 si pana astazi, pe Opera din Bucuresti, S.O.B. va pacali multa lume.

Invocand abil educarea tinerei generatii, Opera Comica a sifonat, de fapt, fonduri. Desi pe afisele ei, scrise la inceput de måna, e anuntata drept "prima institutie de spectacol privata din Romania", facatura functioneaza cu solistii, orchestra, dirijorii, balerinii, coregrafii, scenografii, ba chiar si cu personalul tehnic de la Teatrul de Opereta si de la Opera din Bucuresti.

Pe hartie, totul apare grandios. Pagina de promo din Melos arata cea mai tare activitate a Operei Comice: mobilizarea sponsorilor, grupati pe categorii - sponsor principal, sponsori ai turneelor si sponsori ai programului. BCR, SIF Muntenia, BRD, Banc-Post, ASIROM si Omniasig se inghesuie sa dea banul, mai gros decat la orice alta institutie de spectacol din tara. Clamatele turnee in provincie, pentru "culturalizarea" natiei, se fac mai toate la Campina si Busteni (de regula, recitale cu doi solisti si pian), pentru ca in zona are casa de vacanta familia Bunea. Sa nu oboseasca, saracii, de atåta alergat!

Asta-seara editam in familie

O afacere de familie este si revista Melos, care trece drept oficiosul muzicii romanesti. Fiecare numar se deschide cu un editorial al doamnei Bunea si se inchide cu un editorial al dlui Bunea. Culmea absurdului o atinge numarul aniversar, de 15 ani, in care sotul elogiaza ditirambic revista sotiei. Sångele de propagandist apa nu se face.

Tonul omagial si laudele par luate din Scanteia "epocii de aur": "N-au existat compromisuri, n-au existat colaboratori cenzurati, parti pris-uri, invidii gaunoase si nici adeziuni la coterii dubioase si paguboase. Ceea ce a contat cu adevarat a fost numai promovarea valorii, oriunde s-a aflat, si respectarea deontologiei profesionale. Asa a devenit o voce distincta si distinsa a publicisticii muzicale autohtone. Asa si-a meritat premiile si diplomele conferite pe parcurs".

Numai ca aceste premii si diplome, S.O.B. si le-a dat singura, prin suveica Forumurilor si Uniunilor pe care le patroneaza, incepand cu Forumul Muzical infiintat in 2000. Reteta e simpla si verificata. Deja in 2002, cotidianul Adevarul (nr. 3652/19 martie 2002) semnala: "Unul dintre premiile pentru management a fost primit de un proiect gazduit de Opera Comica, al carei fondator este Smaranda Oteanu-Bunea; Costin Popa, premiat pentru publicistica, este redactor-sef al revistei Melos, al carei director si editor-fondator este Smaranda Oteanu-Bunea". |n plus, Costin Popa este si responsabil cu proiectele la aceeasi Opera Comica.

Iar in 2005, printre premiantii Forumului condus de S.O.B. apar: presedintele BCR, Nicolae Danila, si Elena Petculescu, presedinta de onoare de la BancPost, sponsorii abonati ai suveicii S.O.B. Si exemplele pot continua, industria vanitatii e profitabila. Le gasim pe Internet. Melos premiaza Radio Romania Muzical care premiaza Melos, Mihaela Dobos o premiaza pe S.O.B. care o premiaza pe Mihaela Dobos. Da si ti se va da! E principiu biblic, parca!

Imperiul contraataca din nou

Dar sa revenim la traseul spre inaltimi. Dupa doi ani de tras sfori si de utilizare a Melos pentru lichidarea inamicilor, in frunte cu Rasvan Cernat, pe care se lupta sa-l debarce de la conducerea Operei, in 2001, tovarasa de nadejde din "Dosarul Presa" isi vede visul cu ochii si se reintoarce triumfator in Opera Nationala din Bucuresti ca director artistic, alaturi de Ludovic Spiess, partenerul ei de la Fundatia "Oedip". O vreme, formeaza o echipa de "aur", malefica S.O.B. fiind cauza majoritatii erorilor comise de Ludovic Spiess la cårma institutiei si contribuind la compromiterea lui in scandalul concursului pentru dansatoare de striptease. Desi Spiess o reinstalase directoare in Opera, parca mai era o treapta de urcat, treapta cea mai de sus. Pe care, din pacate pentru ea, statea Spiess. Care, bine "indrumat", putea face destule greseli incat sa plece.

Cand raposatul Spiess si fostul ministru Razvan Theodorescu s-au lamurit de toate calitatile tovarasei Oteanu-Bunea, i-au facut vant din Opera, dar nu si de la Opera Comica, preluata cu suspecta grabire in 2003 de Primaria Capitalei, pe atunci dominata de consilieri PSD.

Asa s-a ajuns ca astazi, la mai putin de o luna de la deconspirarea trecutului securistic al acestui personaj, sa citim intr-un ziar central: "Opera Comica pentru Copii, institutia fondata si trasa inainte de locomotiva cu numele criticului muzical Smaranda Oteanu-Bunea, isi face bagajele pentru un turneu". ii recomandam sa-si faca bagajele si la figurat. Ministrul Culturii cerea recent asanarea prim-planului culturii noastre. Locomotiva S.O.B. trebuie sa se retraga in depoul cu propagandisti ruginiti ai ceausismului. Sau in cel cu turnatori hårsiti. La alegere…