Ministrul Radu Berceanu s-a declarat foarte nemultumit de faza in care se afla constructia Autostrazii Transilvaniei, precizand ca firma Bechtel va trebui sa suporte sanctiunile prevazute in contract pentru nerespectarea termenilor constructiei, informeaza Rompres.

Acesta a subliniat ca suma ceruta de Bechtel este foarte mare spre deosebire de cele practicate de alte firme asa ca si sanctiunile vor fi pe masura, fiind posibila si rezilierea contractului. "La inceput vom aplica penalitatile prevazute in contract si, daca nici cu aceste masuri lucrurile nu merg mai bine, atunci s-ar putea sa ne gandim si la alte variante, pana la rezilierea contractului. Momentan sunt in urma", a declarat Ministrul Transporturilor Constructiei si Turismului, Radu Berceanu.

Nu este obligatia statului roman sa asigure forta de munca firmei Bechtel

Berceanu a mai precizat ca statul roman nu are nici o obligatie contractuala sa asigure firmei lucratorii necesari si ca e problema Bechtel sa gaseasca forta de munca. "Daca nu au facut-o, e foarte rau. Asa cum au stiut sa ia banii, trebuie sa stie cum sa rezolve si problemele", a afirmat Radu Berceanu.

Ministrul Transporturilor Constructiei si Turismului a tinut sa precizeze ca trebuie sa ramana optimist in privinta recuperarii intarzierilor la constructia autostrazii, dar ca nu va accepta tot felul de motive invocate de constructor, cum ar fi vremea sau altele. "Nici intr-un caz nu sunt dispus sa stau sa admir cum Bechtel sta si ne da explicatii ca a gasit trei bombe. Inclusiv bombele fac parte din riscurile meseriei", a spus ministrul.

Romania plateste comisioane de neutilizare pentru imprumutul facut

Citeste si:

Romania a facut un imprumut de 100 milioane de euro, pentru care s-a inceput deja semnarea de plati pentru penalitatile de intarziere la retragerea banilor din credit. Ministrul a precizat ca, pentru 50 de milioane de euro statul roman plateste deja comisioane de neutilizare si ca vinerea trecuta a semnat 45.000 de euro comision de neutilizare a banilor. "Asta inseamna ca cei de la Bechtel nu lucreaza nici pe departe in ritmul pe care l-au anuntat. Atunci noi am imprumutat 100 de milioane, din care, probabil, anul acesta vom consuma 40-50 milioane, eventual pentru ca nici pana acolo nu suntem", a declarat Radu Berceanu.

Ministrul Transporturilor a mai precizat ca urmeaza sa poarte discutii cu reprezentantii Bechtel in vederea rezolvarii acestei situatii. "Sunt nemultumit si le-am spus si lor. Trebuie sa incercam, daca tot platim atat de multi bani, sa fim cat se poate de fermi si sa cerem celor cu care am incheiat contracte sa le respecte", a mai spus Berceanu.

Coridorul IV pan-european poate fi realizat prin parteneriat public-privat

Cu ocazia aceleiasi reuniuni, s-au purtat discutii si despre realizarea Coridorului IV pan-european. Ministrul transporturilor a afirmat ca acesta ar putea fi realizat printr-un parteneriat public-privat. "Pentru Culoarul IV si pentru multe alte lucrari, probabil ca o sa schimbam ideea, pentru ca pana acum s-a cam fugit de ideea de a face parteneriat public-privat, de a face concesiuni", a afirmat Radu Berceanu.

Ministrul a explicat procesul de desfasurare al parteneriatului public-privat, oferind in acest sens exemplul Portugaliei. Fiind in joc sume foarte mari, toata lumea face autostrazi in parteneriat public-privat, in care, prin licitatie internationala se concesioneaza o portiune de autostrada unui concern de firme, care face proiectarea, care realizeaza lucrarea si o exploateaza 25-35 de ani. "Statul plateste o anumita suma lunara pe perioada respectiva. La sfarsitul concesiunii se primeste autostrada in stare ca noua. Asa s-a facut in Portugalia", a subliniat ministrul Radu Berceanu.