Pe 20 septembrie va intra in vigoare Legea 49 din 8 martie 2006 pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice. Incepand cu aceasta data, participantii la trafic vor trebui sa respecte un set de reguli noi, inspirate din legislatia europeana. Fata de evolutia fenomenului rutier din tara noastra si in contextul procesului de integrare in UE, adoptarea acestor amendamente la vechile reguli de circulatie era de asteptat.
Avocat Carmen Dutescu, Societatea de avocatura Voicu & Filipescu

Desi pastreaza in linii mari cadrul de reglementare consacrat prin actele normative anterioare, noua lege aduce o serie de modificari in legatura cu drepturile si obligatiile participantilor la trafic si ale anumitor autoritati publice. Cele mai multe dintre acestea se refera la sistemul de sanctionare contraventionala a abaterilor comise de conducatorii auto, tendinta fiind aceea a inaspririi pedepselor.

Punctul-amenda, noua baza de calcul a amenzilor contraventionale

Urmand modelul european, legiuitorul roman a introdus sistemul "punctelor-amenda" cumulat cu al "punctelor de penalizare". Punctul-amenda este o modalitate noua de cuantificare a amenzii. Spre deosebire de legislatia anterioara, in care erau stabilite valoric limita minima si maxima a amenzii, din septembrie aceasta va fi determinata in functie de punctele-amenda aplicate, un punct reprezentand 10% din salariul minim brut pe economie stabilit prin Hotarare a Guvernului. Trebuie subliniat faptul ca aceste puncte nu servesc decat la calcularea amenzii, fara a avea vreo alta relevanta sanctionatorie.

Punctele-amenda sunt structurate pe cinci clase de sanctiuni, variind de la 2 la 100, in functie de gravitatea faptelor si de pericolul social pe care il prezinta. Astfel, spre exemplu, daca nu respectati obligatia de semnalizare a manevrei de schimbare a directiei de mers veti fi penalizati cu 2 sau 3 puncte-amenda, daca treceti pe culoarea rosie a semaforului veti datora 4 sau 5 puncte-amenda, dupa cum conducerea unui autovehicul cu permis de conducere a carui valabilitate a expirat va atrage aplicarea amenzii prevazute pentru cea de-a treia clasa de sanctiuni, adica de la 6 la 8 puncte-amenda. Cea mai grava sanctiune, amenda de la 9 la 20 de puncte cu suspendarea exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 90 de zile, se aplica in cazul comiterii uneia dintre urmatoarele abateri:

- conducerea sub influenta bauturilor alcoolice;

- conducerea vehiculului cu defectiuni grave la sistemul de franare sau la mecanismul de directie;

- refuzul de a opri la trecerea la nivel cu calea ferata cand barierele sunt coborate sau in curs de coborare;

- nerespectarea solicitarii agentului de circulatie de a i se permite verificarea vehiculului si a identitatii pasagerilor atunci cand exista indicii despre savarsirea unei fapte contraventionale sau penale;

- depasirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe un anumit sector de drum.

15 puncte - suspendarea dreptului de a conduce

Conducatorii auto vor fi sanctionati cu 2 pana la 6 puncte de penali-zare, in functie de abaterile comise. Legea enumera clar faptele ilegale si punctele de penalizare corespunzatoare fiecaruia. Este bine de stiut ca, spre exemplu, folosirea telefoanelor mobile in timpul conducerii atrage 2 puncte de penalizare, iar patrunderea intr-o intersectie dirijata de semafoare, daca prin aceasta se produce blocarea circulatiei, va fi sanctionata cu maximum de puncte de penalizare.

In cazul in care un conducator auto acumuleaza 15 puncte de penalizare, acesta va fi sanctionat cu suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule, pe 30 de zile sau pe 60 de zile daca titularul permisului de conducere cumuleaza din nou cel putin 15 puncte in urmatorul an de la expirarea ultimei suspendari.

Punctele de penalizare se anuleaza la implinirea termenului de 6 luni de la data constatarii contraventiei. Suspendarea exercitarii dreptului de a conduce anuleaza toate punctele de penalizare acumulate pana in acel moment.

Citeste si:

Tot ca un element de noutate, des intalnit in legislatia europeana, a fost reglementata posibilitatea reducerii perioadei de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce autovehicule, la cererea motivata a contravenientului, insa nu pentru mai putin de 30 de zile.

Masurile administrative, o sanctiune in plus
Noua lege introduce o a treia grupa de sanctiuni constand in masurile tehnico-administrative ale retinerii, retragerii si anularii permisului de conducere, anterior mentionate in categoria sanctiunilor complementare. Acestea se vor aplica, in cazurile prevazute de lege, pe langa pedeapsa amenzii si/sau punctele de penalizare. Prin urmare, in caz de nerespectare a prevederilor legale, soferii risca sa plateasca amenda, sa primeasca puncte de penalizare si sa li se aplice, in acelasi timp, si o masura administrativa.

Pietonul, subiect al raspunderii contraventionale
Nici pietonii nu sunt scutiti de rigorile noului Cod Rutier. O modificare semnificativa a vechilor reguli, care cu siguranta va genera controverse in randul participantilor la trafic, desi teoretic ar parea echitabila, este instituirea raspunderii integrale a pietonilor in cazul in care sunt accidentati ca urmare a nerespectarii obligatiilor ce le reveneau. In egala masura, acestia vor fi sanctionati cu 2 sau 3 puncte-amenda pentru orice abatere de la regulile privind circulatia pe drumurile publice.

Modificarea regulilor de circulatie

In afara amendamentelor deja mentionate, legea cuprinde si alte noutati privitoare la diferite aspecte ale circulatiei pe drumurile publice, urmarind sa reduca situatiile conflictuale care se pot crea intre participantii la trafic. Dintre acestea trebuie amintite, cu titlu exemplificativ:

- obligatia utilizarii luminilor de intalnire si pe timp de zi, in cazul deplasarii pe drumurile expres si pe cele nationale europene (E);

- obligatia conducatorilor de motociclete si mopede de a folosi luminile de intalnire pe toata durata deplasarii acestora pe drumurile publice;

- obligatia pentru toti conducatorii de vehicule de a circula pe banda intai a drumului in localitate si in afara acesteia, pentru a fluentiza traficul;

- obligatia de a nu patrunde in-tr-o intersectie, chiar pe culoarea verde a semaforului, in cazul in care aceasta manevra ar duce la blocarea intersectiei;

- mentionarea obligatorie in certificatul de inmatriculare sau de inregistrare a societatii de leasing in a carei proprietate se afla vehiculul;

- obligatia medicului de familie de a anunta imediat politia rutiera pe raza careia isi desfasoara activitatea in cazul in care constata ca o persoana din evidenta sa, care poseda permis de conducere, prezinta afectiuni medicale care o fac inapta pentru conducerea unui autovehicul; nerespectarea acestei obligatii, in cazul producerii unui accident de circulatie soldat cu moartea sau vatamarea unei persoane, ca urmare a afectiunilor medicale ale conducatorului auto, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda;

- obligatia conducatorilor vehiculelor care efectueaza transport public de persoane sau de marfuri periculoase de a se supune anual unei testari teoretice, in scopul insusirii corecte a dispozitiilor legale in vigoare.

Noul Cod Rutier da unda verde folosirii de catre conducatorii auto a aparatelor de detectare a dispozitivelor de masurare a vitezei, dar interzice expres organizarea de concursuri de autovehicule fara autorizare.

Toate aceste modificari ne indreptatesc sa credem ca autorii Codului mizeaza in principal pe inasprirea sistemului de sanctionare contraventionala si pe imbunatatirea continutului regulilor elementare de circulatie. Ramane de vazut in ce masura cuantumul mare al amenzilor si amenintarea punctelor de penalizare ii vor determina pe soferi sa respecte regulile de circulatie pe drumurile publice.