Noul Cod rutier, ce va intra in vigoare de la 21 septembrie, va pune cu burta pe carte 4,5 milioane de soferi, care trebuie sa se obisnuiasca pina atunci cu noile reguli de circulatie. Reguli ce clarifica situatiile confuze cu care soferii si politistii deopotriva se confrunta in prezent.

Pietonii vinovati

Potrivit noului Cod, pietonii nu mai sint suverani atunci cind trec strada, iar soferii pot chiar sa le ceara despagubiri daca ii lovesc cind traverseaza neregulamentar drumurile publice. Schimbarea este importanta, deoarece in prezent traversarea prin loc nepermis este principala cauza generatoare de tragedii rutiere. Prevederile Codului ii vizeaza inclusiv pe aceia care trec pe trecerea de pietoni la culoarea rosie a semaforului. In schimb, pentru a fi mai vizibile, autoturismele trebuie sa circule si ziua cu luminile aprinse pe drumurile europene si pe autrostrazi.


Un alt punct sensibil vizeaza punerea la punct a celor care erau prinsi cu alcoolemia peste limita legala, dar declarau ca au consumat alcool in timpul trecut de la accident pina la recoltarea probelor biologice. Din 21 septembrie, aceasta conduita devine infractiune de sine statatoare, nefiind permis consumul de bauturi alcoolice din momentul unui accident pina la efectuarea analizelor de singe. Medicul de familie este si el introdus in Cod, prin obligatia de a anunta politia atunci cind stie ca un pacient sufera de o afectiune care il impiedica sa conduca o masina in siguranta. Daca soferul respectiv e implicat intr-un accident rutier, dar nu fusese raportat, medicul va suporta si el consecintele.

Citeste si:

O fapta, doua sanctiuni

Incalcarea dispozitiilor prevazute in legislatia rutiera atrage dupa sine sanctiuni. In noul regulament sint prevazute doua sanctiuni pentru fiecare abatere. Una principala, care poate fi amenda sau avertisment, si una complementara, care poate fi, dupa caz, una dintre urmatoarele: aplicarea punctelor de penalizare, suspendarea permisului de conducere, confiscarea sistemelor de avertizare sonora ori luminoasa, imobilizarea vehiculului, radierea din oficiu a vehiculului, ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar.